چهار شهر شیراز،‌ صدرا، آباده و اوز به عنوان نمایندگان استان فارس برای کسب مقام چهارمین پایتخت کتاب ایران در سال 1397 معرفی شده اند و فعالان حوزه فرهنگ و ادب استان امید دارند که این عنوان در سال آینده به یکی از این شهرها اختصاص یابد. چهار شهر فارس و امیدها به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران
کد خبر: ۵۳۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 15 December 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال 1393 آغاز شد و تاکنون سه دوره متوالی آن برگزار شده است. 
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است. لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه کرده باشد. 
عنوان پایتختی کتاب ایران در نخستین دوره، در سال 1394 به اهواز از استان خوزستان رسید، این شهر با ارائه برنامه‌های نوآورانه، مؤثر، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد، صنایع و مراکز فرهنگی‌ورزشی این عنوان را کسب کرد. در سال 1395 و در دوره دوم این جشنواره، عنوان پایتختی کتاب به شهر نیشابور در استان خراسان رضوی رسید و شیراز نیز در این دوره باعنوان یکی از نامزد‌های پایتختی کتاب، موفق به کسب مقام سوم شد. نیشابور به‌واسطه این موفقیت، نامزد پایتختی کتاب جهان در سال 2018 میلادی نیز شده است.
پایتخت کتاب ایران در سال 1396 نیز بندر بوشهر بود که توانست با ارائه 32 طرح نوآورانه این عنوان را کسب کند. 
امسال، چهار شهر شیراز، صدرا، آباده و اوز از استان فارس نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب برای سال 1397 شده‌اند؛ ‌علاوه‌بر این چهار شهر، دیگر شهر‌ها و روستاهای استان فارس نیز همچون داراب، ارسنجان، رستم، ممسنی، روستاهای فهلیان، نورآباد، خواجه جمالی نی‌ریز، لایزنگان داراب، امام‌زاده بزم بوانات، ظفرآباد و خان‌زنیان شیراز و روستای کرشکی بیرم نیز در حوزه ترویج کتاب‌خوانی گام های در خور توجهی برداشته‌اند.
در دوره اول این جشنواره روستای لایزنگان از شهرستان داراب در زمره روستاهای برگزیده کتابخوان جای گرفت؛ همچنین در دوره گذشته روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه‌جمالی شهرستان نی‌ریز موفق به کسب عنوان روستای برگزیده شدند و روستای امام‌زاده بزم شهرستان بوانات نیز در جمع فینالیست‌های روستا‌های دوستدار کتاب ایران قرار گرفت.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان فارس در گفت‌و‌گو با ایرنا بر ضرورت کار جمعی و خواسته گروهی مردم برای شرکت در این جشنواره تأکید کرد.
روح‌الله منوچهری که خود، عضو هیئت داوران جشنواره پایتختی کتاب ایران است، با بیان اینکه هیچ منعی برای نامزدی شهر‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: همه شهر‌ها می‌توانند با فراهم‌کردن تسهیلات و همکاری مردم و اداره ارشاد شهرستان، شهرداری و شورای شهر و دیگر نهادهای مربوط و متولیان فرهنگی در این جشنواره شرکت کنند و برای کتابخوان‌شدن تلاش کنند.
وی برگزاری مراسم و برنامه‌هایی همچون نامگذاری خیابانی به نام کتاب، اختصاص مصوبه‌های شورای اسلامی شهر به ترویج کتاب‌خوانی، پیاده‌روی مردم با کتاب، برگزاری برنامه‌های کتابخوانی از طرف سازمان‌های مردم‌نهاد و اداره‌ها، رونمایی از کتاب‌ها، برگزاری نشست‌های ادبی و جلسات مکرر نقد و معرفی کتاب را ازجمله فعالیت‌های تأثیرگذار و مد نظر هیأت داوران خواند.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان فارس با بیان اینکه هنوز رقبای اصلی این رقابت مشخص نشده است، گفت: رقابت امسال سخت‌تر و پرشورتر است؛‌ اما همدلی و تلاش بیشتر شهرهای استان و وجود ظرفیت‌های شایان‌توجه برای آوردن این عنوان به استان فارس بیش از گذشته وجود دارد.
شیراز که با عنوان پایتخت فرهنگی ایران نیز شناخته می‌شود، در دو دوره گذشته با پرونده‌ای ابتکاری و مدون به این جشنواره گام نهاد و در مراحل نهایی داوری تا آستانه کسب عنوان پایتختی نیز پیش رفت و در دوره دوم در جایگاه سوم قرار گرفت.
به گفته مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی ارشاد فارس،‌ شیراز برای ترویج کتابخوانی بر رویکرد شهروند‌محوری متکی است و در تلاش است با زنده‌کردن وقت‌ مرده شهروندان و ایجاد علاقه در گروهی که از کتاب‌خوانی دور هستند، این عنوان را کسب کند.
صدرا نیز شهری تازه‌تأسیس در شمال‌غربی استان فارس است که بر سر در ورودی آن، عنوان شهر فرهنگی درج شده است. صدرا با برخورداری از دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی و حضور پررنگ دانشجویان ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل‌شدن به شهری کتاب‌دوست و کتاب‌خوان دارد. شهر صدرا با پیش‌بینی طرح‌های کتاب‌خوانی مشارکت‌محور گام‌هایی در این راستا برداشته است. هرچند این شهر در سال‌های اخیر توانسته است در حوزه تجاری و مسکونی پیشرفت‌های شایان توجهی داشته باشد، از لحاظ فرهنگی با کمبود کتابخانه،‌کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی و نبود سالن مطالعه مواجه است و شرکت در چنین طرح‌هایی این امکان را برای شهر صدرا فراهم می‌آورد تا با شتابی بیشتر کفه فرهنگی شهر را هم سنگین کند و توازنی درخور بین حوزه‌های مختلف شهری به‌وجود آورد.
آباده شمالی‌ترین شهر استان فارس است و در فاصله 270 کیلومتری شیراز واقع شده است. این شهر را به‌دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌طلبانه،‌تأثیرگذار و همچنین براساس تلاش‌های بخش خصوصی و ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد، به‌مثابه گزینه‌ای برای نامزدی پایتختی کتاب ایران درنظر گرفته‌اند.
اوز لارستان نیز شهری است در جنوب استان فارس که در 40کیلومتری شمال‌غربی لار واقع شده است. این شهر در سال 95 موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتابخوان شد و رتبه دوم پایتختی کتاب را بعد از بوشهر کسب کرد. مردم اوز در این شهر گرمسیری که امکان کشاورزی در آن کمتر فراهم است، جلوه شهر را با نماد‌های کتاب و کتابخوانی با میل و رغبتی بسیار تغییر داده‌اند. اوزی‌ها با برنامه‌ای یک‌ساله برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران وارد رقابت شده‌اند و به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به کسب عنوان شهر خلاق در سال گذشته، یکی از بخت‌های مهم استان فارس برای پایتختی کتاب ایران به‌شمار روند و امسال نیز می‌توانند عنوانی شایسته تقدیر کسب کنند. 
هر یک از چهار شهر نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب ایران موظف‌اند تا 30آذرماه گزارش برنامه‌های خود را به وزارت ارشاد،‌دبیرخانه پایتخت کتاب ایران ارسال کنند. در فرآیند داوری، پس از یک ماه بررسی، پانزده شهر‌ نهایی معرفی می‌شود و در پایان نیز یکی از شهر‌ها موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب خواهد شد. کسب این عنوان مهم فرهنگی، علاوه‌بر به ارمغان آوردن لوح تقدیر از مقامات عالی‌رتبه کشوری، تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را نیز برای آن شهر به همراه دارد. 
آیین انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران برای سال 1397 و 10 روستا و عشایر دوستدار کتاب قرار است هشتم اسفندماه امسال در سالن اجلاس سران در تهران و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار