رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی که 10 درصد اعلام شده انجام شود.
کد خبر: ۵۴۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ 08 January 2018

علی قلی ایمانی ظهر از مکاتبه با رئیس مجلس شورای اسلامی برای تعیین‌تکلیف اعتبارات خرید تضمینی محصولات کشاورزی و گندم خبر داد و اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه تعیین و تکلیف برنامه بودجه سال 1397 نامه‎ای خطاب رئیس مجلس شورای اسلامی تنظیم کردیم تا از همین زمان در برنامه بودجه نسبت به تعیین‌تکلیف اعتبارات خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم اقدام شود.

وی با بیان اینکه مکاتبه انجام‌شده به کمیسیون تلفیق، اقتصادی، کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی رونوشت شده است، ابراز امیدواری کرد از هم‌اکنون اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی در ردیف بودجه مشخص شود تا دولت در زمان خرید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نشود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با بیان اینکه برداشت گندم در استان سیستان و بلوچستان از 15 اسفندماه سال‌جاری آغاز می‎شود، افزود: امید است با تدابیر دولت و نمایندگان مجلس پرداخت تضمینی بهای محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم با مشکل مواجه نشود.

ایمانی با تأکید بر اینکه باید اعتبارات خرید تضمینی از هم‎اکنون در بودجه سنواتی لحاظ و منابع تامین این اعتبارات در دولت مشخص شود، تصریح کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی که 10 درصد اعلام شده انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت نباید پس از انتقال گندم به سیلوها به‌دنبال تأمین اعتبار آن باشد، ابراز کرد: براساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود 12.7 میلیون تن گندم در سال زراعی جدید در کشور تولید شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان از خرید 9 میلیون تن گندم از کشاورزان طی سال‌جاری خبر داد و یادآور شد: بخشی از گندم به‌شکل مازاد توسط کشاورزان به صورت خود مصرفی و بذر استفاده شد.

ایمانی با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی امسال باید برای 10 میلیون تن خرید تضمینی گندم اعتبار در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: در صورتی که خرید گندم از کشاورزان منطبق با افزایش 10 درصدی نرخ تورم صورت بگیرد باید بهای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید یک هزار و 400 تومان باشد که با توجه به این مسأله دولت برای پرداخت مطالبات گندمکاران باید 14 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‎بینی کند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور متذکر شد: دولت در سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان و امسال 11.5 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم به گندمکاران پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی درصدد هستند گندم براساس نرخ تورم خریداری شود، ابراز کرد: نرخ خرید تضمینی گندم هنوز در دولت نهایی نشده است.

ایمانی بهای یک هزار و 430 تومان خرید تضمینی گندم برای کشاورزان را منصفانه دانست و گفت: با توجه به هزینه‎هایی که کشاورزان برای کشت گندم انجام می‎دهند در صورتی که بهای گندم یک هزار و 400 تومان نیز باشد تقریباً مطلوب است.

تتاذرزبه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار