استان فارس در ذهن اغلب گردشگران داخلی و خارجی به تاریخ و تمدن مشهور است، حال و هوای شاعرانه در این شهر برای هیچ گردشگری تکراری نمی شود.
کد خبر: ۵۵۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 15 January 2018

تابناک فارس به نقل از الی گشت: یک جاذبه جذاب از این شهر را معرفی کند که می تواند با همتای خود یعنی گرند کنیون در آمریکا رقابت کند. این جاذبه ی گردشگری در استان فارس قرار دارد و نامش تنگه هایقر است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این منطقه بدانید.

تنگه هایقر
تنگه هایقر در استان فارس که امروزه یکی از جاذبه ی گردشگری به شمار می رود در گذشته میدان جنگ بوده است. شاید بپرسید یعنی چه؟ در زمان های گذشته دلیران قشقایی سربازان انگلیسی را که به خاک ایران تجاوز کرده بودند در دره هایقر به خاک و خون کشیدند. هایقر در لغت به معنای مردن است، زمانی که جنگجویان قشقایی موفق به از پای در آوردن سربازان انگلیسی می شدند فریاد هایقر سر می دادند تا همزم هایشان از این واقعه مطلع شوند؛ محال است که بر فراز این دره بایستید و مبهوت عظمت این جاذبه ی زیبا نشوید. صدای جریان آب و آواز پرندگان در کنار یکدیگر سنفونی هیجان انگیزی را به وجود می آورند به طوری که ممکن در تمام مدت سفرتان به استان فارس بخواهید در تنگه هایقر بمانید.

تنگه هایقر

تنگه هایقر

برای بازدید از این جاذبه ی گردشگری باید به استان فارس و سپس به شهرستان فیروز آباد بروید. تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب فیروزآباد به چشم می خورد. تنگه هایقر همچون سرسرایی طبیعی بین دو سوی کوه فاصله انداخته است تا بستری باشد برای رودخانه ی قره آقاج، که از میانش می گذرد. عمق این دره به ۴۵۰ متر می رسد و طول آن، در برخی منابع بین ۸ تا ۱۴ کیلومتر اعلام شده، که با استناد به موثق ترین منبع میتوان گفت که طول تنگه ی هایقر نزدیک به ۱۳ کیلومتر است.

هایقر

هایقر
همان طور که گفتیم تنگه هایقر به گرند کنیون ایران معروف است. گرند کنیون یکی از زیباترین دره های جهان به شمار می رود. این جاذبه ی دیدنی در ایالات متحده قرار دارد اما ما در ایران می توانید بدون که قاره خود را عوض کنیم تنها با تهیه یک بلیط هواپیما به شیراز برویم و از همتای ایرانی آن دیدن نماییم. طبق گفته زمین شناسان علت پدید آمدن این دره فعل و انفعالات جغرافیایی بوده و با جاری شدن آب درون آن بر شکل گیری این پدیده طبیعی تاثیر به سزایی داشته است. برخی از کارشناسان می گویند که تنگه هایقر می تواند یکی از ژئوپارک های ایران باشد.

در عکس زیر میتوانید دره گرند کنیون که هایقر همزاد آن است را ببینید.

گرند کنیون در ایران


تفریح در دره هایقر
با توجه به این که می توان ساعت های بر ارتفاعات این دره با عظمت نشست و طبیعت بی نظیر آن را نظاره کرد شما می توانید فعالیت های دیگری هم در دره ی هایقر داشته باشید، که آنها عبارت هستند از:

کوهنوردی
عبور از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه ی هایقر، نیاز به داشتن راهنما و تجهیزات کامل دارد و رسیدن به پایین دره به مدت ۲ ساعت به طول می انجامد. پس برای علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی رفتن به درون دره و بیرون آمدن از آن می تواند جالب باشد. در زمان فرود به درون دره و خروج صبر، آرامش و رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید.

کوه نوری در دره تنگه هایقر

 

کوه نوری در دره تنگه هایقر
تفریحات آبی
یکی دیگر از تفریحاتی که در دره هایقر امکان پذیر است قایق سواری و تنگه پیمایی است. اما باید توجه داشته باشید که حتما همراه با گروه های گردشگری که تجهیزات لازم و کافی را دارند به آب بروید، تا مشکلی برایتان پیش نیاید. هنگام عبور از دره با عبور از میان آب های خنک که در دره هایقر جاری است حس بی نظیری برایتان به وجود می آید با کمی نشستن و غرق شدن در طبیعت زیبای اطراف می توانید انرژی بی نظیر از این منطقه دریافت کنید.

آب بازی در تنگه هایقر
اقامت در تنگه هایقر
اگر می خواهید مدت طولانی در این دره بمانید دو راه برای اقامت شما وجود دارد:

در شهر یا روستاهای اطراف
برای اقامت می توانید به شهرستان فیروزآباد که در ۳۵ کیلومتری هایقر قرار دارد بروید. در ازای مسافتی که طی می کنید مسکن تمیز و راحتی را در اختیار دارید. همچنین روستاهای که در اطراف این تنگه قرار دارد می توانید محلی را حداقل برای خوابیدن پیدا کنید. محلی های مهمان نواز قطعا نخواهند گذاشت تا به شما سخت بگذرد.

هم نشینی با عشایر
اگر در فصل مناسب به منطقه سفر کنید و تعدادتان بالا نباشد می توانید شب را کنار عشایر قشقایی طی کنید. قطعا به اندازه میهمان نواز هستند که شما به هیچ وجه احساس غریبی نکنید.

دره تنگه هایقر
بهترین فصل سفر
استان فارس با توجه به اقلیم گرم و خشکی که دارد تقریبا در تمام فصول سال امکان سفر به آن مهیا است. اما در اوخر زمستان و اوایل فصل بهار تنگه هایقر شرایط مساعدتری برای سفر خواهد داشت. در فصل بهار هایقر از نظر زیبایی پوشش گیاهی بی نظیر می شود، و در فصل تابستان بهترین شرایط برای تفریحات آبی را دارا میباشد. پس حتی امکان در ماه های بین این دو فصل سفر خود را برنامه ریزی نمایید.

بهترین فصل سفر به هایقر

بهترین فصل سفر به هایقر
راه دسترسی
آدرس: استان فارس، کیلومتر ۳۵ جنوب شهرستان فیروزآباد

توجه داشته باشید که برای سفر به هایقر نیازمند امکانات و مهارت های بسیاری باید باشید. رسیدن به درون تنگه حدودا ۲ ساعت پیاده روی نیاز دارد؛ که بدون تجهیزات لازم و راهنما کمی سخت و چالش برانگیز است.

خطرات پیش رو در بازدید از هایقر

از دانستنی های ضروری برای سفر به هایقر، اطلاع از خطرات موجود است. عقرب ها، مارها و رتیل ها ممکن است در لا به لای صخره ها پنهان شده باشند، بنابراین بدون حضور کارشناسی آگاه به سوی هایقر رهسپار نشوید.

 

لوازم مورد نیاز در سفر به تنگه هایقر
حتما توجه داشته باشید که اگر می خواهید به صخره نوردی در این دره بپردازید باید حتما راهنمای مسلط به صخره هراهتان باشد.

آب آشامیدنی به میزان نیازتان
داروهای مصرفی
چند وعده غذایی
کفش کوهنوری
باتوم
کمک های اولیه
کرم ضد آفتاب و لباس های ضد آب
نقشه یا GPS و قطب نما
هدلامپ
دوربین، موبایل و پاور بانک
کلام آخر
ما در طبیعت انرژی هایی که خودمان به آن می دهیم را دریافت می کنیم پس تمام تلاش خود را باید بنماییم تا این انرژی مثبت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار