شهردار شیراز گفت:شهرداری در مقابل تعهدات خود پاسخگوست و آنها را انجام می‌دهد، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجموع بدهی شهرداری به پیمانکاران، 384 میلیارد تومان است.
کد خبر: ۵۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 16 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حیدر اسکندرپور در جلسه‌ی علنی شورای شیراز با بیان اینکه بزرگترین چالش شهرداری و شورا در دوره‌ی جدید مسائل مالی است، گفت: تمام اعضای شورا طی این سال‌ها با مراجعه‌ی پیمانکاران مواجه بوده‌اند.

شهردار شیراز با تصریح اینکه شهرداری در مقابل تعهدات خود پاسخگوست و آنها را انجام می‌دهد، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجموع بدهی شهرداری به پیمانکاران، 384 میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه 1816 پیمانکار خرده وجود دارد، جمع بدهی شهرداری به این پیمانکاران را بالغ بر 252 میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: بابت تملک املاک در مناطق مختلف 44 میلیارد تومان سند زده و پرداخت نکرده‌ایم، 30 میلیارد تومان نیز مربوط به احکامی است که شعب مختلف دادگاه صادر کرده‌اند.

شهرداری شیراز با بیان اینکه 292 میلیارد تومان بدهی مربوط به املاک مورد مسیر در پروژه‌های عمرانی است که در مرحله توافق قرار دارد یا از این مرحله عبور کرده اما پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تاکنون 900 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای پروژه‌های مختلف استفاده شده است، سود این تسهیلات را بین 18 تا 26 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از این تسهیلات باز هم تمدید شد چون توان پرداخت وجود نداشت.

شهردار شیراز با بیان اینکه برای پروژه‌های مختلف و قطار شهری، از سال 92 تاکنون 800 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده است، گفت: علاوه بر اصل این اوراق، 267 میلیارد تومان بابت سود اوراق بدهکار هستیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 95 میلیارد تومان سود اوراق مشارکت دچار تاخیر در پرداخت شده است، گفت: بابت کسورات قانونی 174 میلیارد تومان بدهکار هستیم؛ مجموع این اعداد رقم 3 هزار و 3 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

شهردار شیراز با تصریح اینکه درآمد ماهیانه شهرداری از مناطق مختلف حدود 63 میلیارد تومان است، گفت: این مجموعه در هر ماه معادل 46 میلیارد تومان بابت حقوق پرداخت می‌کند و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های جاری، معادل کل درآمد را هزینه می‌کنیم.

او با اشاره به کاهش شدید صدور پروانه ساختمانی طی سال‌های اخیر، گفت: امروز بانک شهر اصرار دارد که مطالباتش را به شکل نقد دریافت کند.

شهردار شیراز در خصوص مطالبات شهرداری شیراز نیز گفت: 60 میلیارد تومان چک وصول نشده، 110 میلیارد تومان مطالبه از دستگاه‌های دولتی، 80 میلیارد تومان مطالبه از دولت بابت قطار شهری و جمعا 250 میلیارد تومان مطالبات نقدی دارد.

وی با تصریح اینکه هیچ پروژه‌ای در شیراز متوقف نشده بلکه مدیریت شده است، گفت: تنها 2 پروژه‌ی ادامه‌ی کوهسار مهدی به واسطه‌ی 60 میلیارد تومان بدهی املاک مورد مسیر و حکم قضایی که صاحبان این املاک گرفته‌اند متوقف شده است.

اسکندرپور در عین حال به طلبکاران از شهرداری و شورای شهر وعده داد که شهرداری برای پرداخت تعهدات مالی خود را موظف می‌داند و مطالبات را با زمان‌بندی پرداخت خواهد کرد.

شهردار شیراز گفت: هم‌اینک 11 هزار و 948 نفر نیرو در شهرداری شیراز خدمت می‌کنند که از این تعداد 4 هزار و 865 نفر کارکنان حجمی، 4 هزار 151 نفر شرکتی و 2 هزار و 932 نفر نیروی رسمی و پیمانی است.ه شهرداری شیراز تنها 3400 پست سازمانی رسمی دارد. با توجه به حجم نیروی انسانی به ازای هر پست در شهرداری 4 نفر در این مجموعه خدمت می‌کنند. به ازای هر نیروی اضافه شده به شهرداری در ماه 2 میلیون و 600 هزار تومان هزینه می‌شود. طی سال‌های گذشته 3000 نیروی حجمی و بیش از 1600 نیروی شرکتی به شهرداری اضافه شده که این رقم عددی بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه به شهرداری تحمیل کرده است.

نوذر امامی، عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه با بیان اینکه اطلاع مردم از گزارش ارائه شده مبنی بر بدهی 3 هزار میلیارد تومانی شهرداری، سرمایه‌ی اجتماعی را دستخوش دگرگونی می‌کند خواستار شفاف‌سازی توسط شهردار سابق شد.

سیروس پاکفطرت، دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه تعداد بیشتری از پروژه‌های شهرداری هم‌اینک متوقف مانده است، خواستار ارائه‌ی گزارش دقیق‌تری در این خصوص از سوی اسکندرپور شهردار شیراز شد.

ابراهیم صبوری نایب رییس شورای شیراز نیز گفت: گزارش آقای شهردار نشانگر این است که شورای پنجم و شهردار جدید یک شهرداری ورشکسته را تحویل گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار