رییس نظام مهندسی استان فارس اعتقاد دارد نمونه‌های ساختمان پلاسکو در استان فارس و شهر شیراز فراوان است و اگر با دقت نظر و وسواس مواجهه‌ای کارشناسانه نداشته باشیم، وقوع حوادثی نظیر پلاسکو دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۵۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 16 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: غلامرضا نامورچی ظهر سه‌شنبه 27 دی در یک کنفرانس خبری که همزمان با سالگرد فاجعه‌ی پلاسکو برگزار شد، به بررسی ابعاد فنی و کارشناسانه‌ای که عامل وقوع چنین فجایعی است، پرداخت.

وی در خصوص نتایج بررسی‌های انجام شده توسط کارگروه شناسایی ساختمان‌های فرسوده بلند مرتبه، گفت: تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی و نوساز پتانسیل اینکه فاجعه‌ آفرین شوند، وجود دارد؛ ما خوب تسلیت می‌گوییم، گریه می‌کنیم اما حاضر به پیشگیری نیستیم.

او اضافه کرد: خداوند به ما تلنگر می‌زند اما هوشیار نمی‌شویم، ما به اندازه کافی قانون داریم اما اینکه تمایل به اجرایی شدن این قوانین وجود دارد، باید بررسی کرد.

نامورچی با اشاره به بازدیدها و کارشناسی ساختمان‌های بلند مرتبه بیش از 23 متر از سطح زمین، گفت: جمع‌بندی این بود که 90 درصد از ساختمان‌هایی که بهره‌برداری می‌شود، به حال خود رها شده و حتی وسایل اولیه مقابله با آتش در آنها وجود ندارد.

او با بیان اینکه ساختمان طبق مبحث 22 نیازمند تعمیر و نگهداری دارد، گفت: هر ساختمان نیازمند یک متولی و متخصص فنی است که با یک جرقه یا یک اتصالی برق دچار آتش‌سوزی نشود؛ از طرفی مصالح ما غیر استاندارد است؛ علاوه بر کند سوز بودن، به واسطه گازهای سمی، افراد را مصدوم می‌کنند.

نامورچی گفت: در پروسه‌ی تولید و توزیع و استفاده از مصالح مشکل داریم، این مسیر را به حال خود رها کرده‌ایم؛ نظارت بر این روند باید توسط کارشناسان ذی‌صلاح کنترل شود؛ خارج کردن این کارشناسان از چرخه‌ی ساخت و ساز و نظارت، قطعا به ضرر خواهد بود.

او گفت: هر زمان که حادثه‌ای واقع می‌شود مدتی همه تحت تاثیرقرار می‌گیرند اما بعد از مدتی موضوع فراموش می‌شود. حذف عوامل فنی از چرخه‌ی ساخت و ساز تبعات فراوانی دارد که تصمیم‌گیران در این زمینه باید پاسخگوی عوارض و مشکلات پیش آمده باشند.

نامورچی گفت: نظام مهندسی آماده است که در کنار بقیه‌ی سازمان‌ها کمک کند که در مواقع خطر کمترین آسیب را شاهد باشیم.

سرپرست دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی ساختمان نظام مهندسی استان فارس نیز با اشاره به تشکیل یک کارگروه فنی و تخصصی برای بررسی وضعیت ساختمان‌های موجود در شیراز، گفت: طی یکسال گذشته حدود 123 ساختمان بلندمرتبه‌ی 23 متر و بالاتر بازدید و وضعیت آن بررسی شد.

امیر تابع‌بردبار گفت: براساس نتایج حاصله، بالغ بر 50 درصد از این ساختمان‌ها یا تجهیزات لازم برای مواجهه با آتش را در زمان وقوع آتش‌سوزی نداشتند یا تجهیزات آنها چک و به روز رسانی نشده بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تصریح اینکه بالغ بر 90 درصد ساختمان‌های بررسی شده با مشکلاتی مواجه است؛ گفت: تمام این ساختمان‌ها بعد از دریافت پایان‌کار و در دوره‌ی بهره‌برداری به واسطه‌ی اینکه نظارت کافی در مراحل نگهداری، حفاظت و بهسازی و نوسازی نبوده، مشکلات ایجاد شده است.

او، میانگین عمر ساختمان‌های بررسی شده را 8 سال اعلام و اضافه کرد: ایرادات مشاهده شده در 50 درصد از ساختمان‌های بررسی شده، قابل چشم‌پوشی نبوده و بسیار تاثیرگذار است.

تابع‌بردبار با اشاره به علل بروز حوادثی نظیر پلاسکو، تاکید کرد که مقررات ملی ساختمان دارای ایرادهای فنی است که اجرای این قانون در تمام بندها را با اشکال مواجه می‌کند.

دادخواه، عضو هیئت رییسه نظام مهندسی فارس نیز با تاکید براینکه رسانه‌ها می‌توانند با ارتقاء آگاهی‌های مردم، زمینه‌ی بروز حوادثی نظیر پلاسکو را کاهش دهند، گفت: همراهی رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه در سطوح مختلف بسیار مهم است. یکی از مشکلات تلاش‌ها برای حذف مجریان ذی‌صلاح از پروسه‌ی ساخت‌ و ساز است و حذف مجریان ذی‌صلاح باعث خواهد شد که در آینده احتمال بروز مشکلات مختلف بر اثر حوادثی نظیر زلزله و آتش‌سوزی بیشتر شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار