جشنواره گل نرگس در بزرگترین نرگس زار طبیعی کشور نیمه بهمن میزبان گردشگران است .
کد خبر: ۵۵۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 17 January 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:فارس به عنوان قطب تولید گل نرگس، یکی از معدود استان‌های کشور است که این گل خوش بوی زمستانی در دشت‌ها و کوهپایه‌های آن به‌صورت ارگانیک و در شرایط طبیعی رشد می‌کند.
جانشین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: ۳۸۰ هکتار نرگس زار در استان بصورت دیم و آبی وجود دارد که میانگین تولید آن در چند سال گذشته بین ۱۷۵ تا ۱۹۰ میلیون شاخه بوده است.
نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم

علی تسلیمی می‌افزاید: فارس مقام نخست تولید گل نرگس را در کشور دارد و شهرستان‌های شیراز، لار، اقلید، کازرون، ممسنی، رستم، مهر، فراشنبد و جهرم تولید کنندگان عمده این گل در فارس هستند.
وی می‌گوید: پیش بینی می‌شود امسال با رشد ۱۰ درصدی بیش از ۱۹۰ میلیون شاخه گل نرگس در استان تولید شود.
فرهادی پور از باغداران کازرونی می‌گوید: در این منطقه گونه‌های نرگس شش پر، شهلا و معمولی وجود دارد که از میان آن‌ها نرگس شهلا به دلیل داشتن زیبایی و بوی بسیار خوش مشهور است.
شهلایی که شهره اش جهانی شده و هر ساله در فصل برداشت ،‌گردشگران زیادی را به خانه نرگس ایران می کشاند .
این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متری و با گل‌برگ های ۳ تا ۸ تایی به زمستان فارس رنگ و بوی بهاری می بخشد .
نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم
فرهادی پور ادامه می‌دهد: نرگس‌های کازرون به خاطر مرغوبیت بالا، زیبایی و طراوت، بوی مطبوع و ماندگاری خواهان زیادی دارد و به شهر‌های خراسان ، قم، کرج، اصفهان، تهران و کشورهای حاشیه‌ ای خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

نرگس‌زار‌های فارس در سال‌های اخیر علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان، جاذبه‌ای چشم نواز برای جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز بوده است.

نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم
محمدرضا معینی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان کازرون با اشاره به افزایش ورود گردشگران در فصل برداشت نرگس در این شهرستان می‌گوید: گرچه کازرون به دلیل سابقه تاریخی و برخورداری از حدود ۲۵۶ اثر تاریخی ثبت شده، موقعیت خاص گردشگری دارد، ولی در ماه‌های دی و بهمن که فصل گل دهی نرگس‌ز‌ار‌های دشت‌های شهرستان به ویژه مناطق جره و بالاده است، شاهد ورود انبوهی از گردشگران به شهرستان و نرگس‌زار‌ها هستیم که عمده آن‌ها گردشگران طبیعت هستند.

نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم
فرماندار کازرون هم از برگزاری جشنواره بزرگ گل نرگس در این شهرستان خبر داده و می گوید :‌ این جشنواره بنا به سنت هر ساله نیمه بهمن ماه در بخش جره و بالاده در پنجاه کیلومتری شمال شرق کازرون برگزار می‌شود.
علوی می افزاید : امسال تلاش می‌شود با برپایی نمایشگاه و غرفه‌های مختلف زمینه آشنایی بیشتر گردشگران با نرگس‌زار‌های کازرون فراهم شود.
وی از برپایی نمایشگاه یک هفته‌ای با همکاری شهرستان‌های همجوار می گوید که قرار است در آن تولیدات و صنایع دستی و هنر‌های بومی منطقه در معرض دید گردشگران قرار گیرد و شرایط برای جذب بیشتر مسافران زمستانی فارس فراهم شود .
علوی با بیان اینکه پارسال بخش جره و بالاده به عنوان خانه گل نرگس ایران معرفی شد، تاکید می کند : برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که این عنوان ، حفظ و امکان گسترش و معرفی بیشتر شهرستان فراهم شود.
در سال‌های اخیر در کنار رونق جشنواره ها و صنعت گردشگری ، با ارتقا دانش کشاورزی در استان، کاشت و پرورش گل نرگس به عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد، مد نظر بسیاری از مردم شهرستان‌های فارس قرار گرفته است.
علی تسلیمی جانشین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: برداشت ۱۹۰ میلیون شاخه گل نرگس باعث شده استان فارس، رتبه برتر برداشت گل نرگس را به خود اختصاص دهد.

نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم

این مقام مسئول تاکید می‌کند: سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی، زیبایی و عطر و بوی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن از مهم ترین ویژگی‌هایی است که سبب شده کشاورزان استان فارس به کشت گل نرگس رغبت نشان دهند.
وی با بیان اینکه با تولید و برداشت گل نرگس برای ۵۳۰ بهره بردار به صورت مستقیم در زمینه تولید گل نرگس و حدود هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در زمینه فروش اشتغال ایجاد می‌شود، می‌گوید: میزان عملکرد گل در شرایط دیم ۱۰ شاخه در مترمربع است، اما میزان عملکرد در کشت‌های آبی و باغی حدود ۱۰۰ شاخه در هر متر است.

نرگس زارهای فارس ؛ چشم به راه گردشگران + فیلم

جانشین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اصلاح، توسعه و افزایش سطح زیرکشت این گل را از جمله اولویت‌های این سازمان می‌داند و می‌افزاید: رقم پرپر و هزارپر که پرگل هستند، در برخی مناطق جایگزین ارقام تک‌گل همچون شهلا و شیراز یا ارقام کم‌عطر و بو شدند.
محمدرضا شهابی رئیس جهاد کشاورزی جهرم با بیان اینکه، اولین برداشت گل نرگس در کشور از باغ‌های بخش خفر انجام می‌شود، تصریح می‌کند: ماندگاری بیشتر، شاخه‌های بلند، قیمت مناسب، اشتغالزایی، نیاز آبی کم، کشت تلفیقی توام با باغات انار، بادام، انجیر و سیب از ویژگی‌های منحصر به فرد گل نرگس است.
گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار