حجت الاسلام حدائق با اعلام راه اندازی نخستین دانشگاه مهدویت در استان فارس، گفت: این مجموعه کاملاً مردمی و در ۱۱ طبقه با ۱۵ هزار متر زیربنا احداث شده و دو طبقه آن به مهدیه بزرگ شهر با گنجایش ۴ هزار نفر اختصاص می یابد.
کد خبر: ۵۵۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 17 January 2018

jhfkh; thvs fi krg hc afsjhk:حجت الاسلام محمدحسین حدائق، قائم مقام موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس  ضمن اشاره به تاسیس و راه اندازی نخستین دانشگاه مهدویت کشور در این استان، اظهار کرد: امروز ضرورت تبیین برنامه ها و تدوین فعالیت های مهدوی در کشور بیش از پیش احساس می شود بخصوص در استان فارس و شهر شیراز که دشمنان ما و مهدویت، فضا را آماده تر می بینند.

 

وی افزود: اگرچه فعالیت های مهدوی از پیش نیز در استان فارس و شهر شیراز انجام می شد و مجموعه مهدوی این استان در تمام شهرستان های بزرگ استان فارس از جمله کازرون، آباده، مرودشت، لامرد، فسا، نی‌ریز و ... شعبه داشت و فعالیت های مهدوی به صورت نظام مند تحت نظر امام جمعه محترم هر شهرستان انجام می گرفت و در حال حاضر نیز آموزش های مهدوی در سطوح مختلف ارایه می شود اما این فعالیت ها نیاز به مرکز واحدی دارد که در جهت یکدست کردن آموزش ها و مدیریت کردن فعالیت های مهدوی، گام بردارد.

 

حدائق تصریح کرد: از این رو، برخی از بزرگان شیراز به فکر این مسئله افتادند که مجموعه دانشگاه مهدویت در این استان تاسیس شود و در همین راستا حجت الاسلام شیخ علیرضا حدائق (از فعالان مهدوی شیراز و رئیس حوزه علمیه منصوریه این شهر) احداث چنین مجموعه ای را آغاز و در این راستا از خیران استان درخواست کمک کرد.

 

قائم مقام موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ابراز کرد: مجموعه دانشگاه مهدویت که در حال احداث است کاملا مردمی بوده و مجموعه ای است در 11 طبقه با 15 هزار متر زیربنا که دو طبقه آن به عنوان «مهدیه بزرگ شهر» شیراز اختصاص یافته است، چرا که شیراز تاکنون فاقد مهدیه بود؛ این مهدیه چهار هزار نفر گنجایش دارد.

 

تامین نیازهای مهدوی شهر در طول ۴۰ تا ۵۰ سال آینده

حجت الاسلام حدائق ادامه داد: دو طبقه زیرزمین این مجموعه به شکل درمانگاه خیریه مهدوی طراحی شده که به فضل الهی پس از راه اندازی، خدمات درمانی رایگان به مردم ارائه می دهد. دو طبقه از مجموعه نیز به منظور فعالیت‌های آموزشی طراحی شده است که ظرفیت 600 نفر دانش پژوه را دارد و یک سالن آمفی تئاتر برای برگزاری همایش های تخصصی مهدوی در نظر گرفته شده است. همچنین بخشی از ساختمان مجموعه به عنوان نمایشگاه مهدوی طراحی و احداث می شود که این نمایشگاه سیر مطالعات و سلسله مباحث مهدوی را به صورت تجسمی به بازدیدکنندگان آموزش می دهد و جامعه هدف آن دانش آموزان هستند.

 

حجت الاسلام حدائق در بیان اهداف طراحی و ساخت چنین مجموعه عظیم مهدوی در شیراز، ابراز کرد: تامین نیازهای مهدوی شهر در درازمدت یکی از اهداف احداث این مجموعه است چرا که این ساختمان به صورت چندمنظوره طراحی شده و تقریبا تمام نیازهای مهدوی شهر تا 40 یا 50 سال آینده را پاسخ می دهد. اما هدف اصلی احداث چنین مجموعه ای، آموزش معارف مهدوی و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه مهدویت و تبلیغ معارف مهدوی به شکل گسترده در سطح شهر شیراز و همچنین استان فارس است.

 

پاسخ به سوالات دانشجویی به شکل نظام مند و یکپارچه

وی یادآور شد: البته در حال حاضر نیز این فعالیت ها در مدارس و سایر مراکز فرهنگی استان و در سطح عموم مردم وجود دارد به گونه ای که برنامه سه شنبه های مهدوی در مساجد شیراز کاملا جا افتاده و سه شنبه شب ها اغلب مساجد سخنرانی های مهدوی برگزار می کنند.

 

قائم مقام موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شیراز در ادامه تاکید کرد: در رابطه با مباحث آموزشی برای مجموعه دانشگاه مهدویت هماهنگی هایی انجام شده برای اینکه مقطع تحصیلی سطح 2، 3 و 4 تخصصی حوزه علمیه استان، به این ساختمان انتقال داده شود تا طلاب در کنار دروس تخصصی، دوره های مهدویت را نیز به صورت تخصصی طی کنند. در حال حاضر نیز 70 نفر از طلابِ فارغ التحصیل در حال گذراندن دوره تربیت مربی مهدویت هستند و قرار است این دوره به شکل فراگیر برای همه طلاب و حوزویان استان فارس برگزار شود.

 

وی در رابطه با برنامه های این مجموعه برای دانشجویان گفت: برای دانشجویان نیز برنامه ریزی هایی انجام گرفته تا در سطوح مختلف به نیازهای آنان به صورت نظام‌مند و یکپارچه پاسخ داده شود.

 

آتش به اختیاری مردم شیرزا در برنامه های مهدوی

حدائق در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با انجام فعالیت های فرهنگی با کمک های مردمی تصریح کرد: دانشگاه مهدویت شیراز طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «فعالیت های فرهنگی در حد توان با بودجه و کمک های مردمی انجام شود و مدیریت آن نیز توسط مردم باشد.» به صورت مردمی و بدون حتی یک ریال هزینه و بودجه دولتی احداث می شود و تمامی هزینه ها توسط مردم و خیران تقبل و تامین شده و می شود. تاکنون نزدیک به 50 تا 60 درصد کارهای آن پیش رفته است.

 

وی در ادامه بیان کرد: مهدویت مقوله ای نیست که تنها افراد تحصیلکرده در آن ورود پیدا کنند بلکه باید همه اقشار مردم نسبت به آن اطلاعات و مطالعات کافی و لازم را داشته باشند، از همین رو، در حال حاضر دوره هایی برای عموم مردم و همچنین دوره های آموزشی برای دانشجویان و دوره های ضمن خدمت برای معلمان آموزش و پرورش و همچنین کارکنان دولت در سطح استان فارس در حال برگزاری است.

 

حدائق تصریح کرد: در رابطه با دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در دانشگاه مهدویت هستند رایزنی هایی صورت گرفته که آموزش ها تحت عنوان «موسسه آموزش عالی» به آنها ارائه شود و به شکل کلاسیک باشد.

 

استقبال چشمگیر و اشتیاق و علاقه مردم به معارف مهدوی

وی در رابطه با میزان استقبال از این اتفاق مهم در سطح شهر شیراز، گفت: در سال گذشته آمار تنها در بخش معلمان آموزش و پرورش شهر شیراز نزدیک به 3500 نفر بوده است و با توجه به این میزان استقبال اگر بنا باشد آمار کلی از مجموعه فعالیت های مهدوی در شهر شیراز که در طول 6 یا 7 سال اخیر انجام شده، ارائه شود باید گفت تاکنون چندین هزار نفر در آموزش های مهدوی شرکت کرده اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه و اشتیاقی که مردم نسبت به امام(عج) خود دارند و به خصوص به دلیل اینکه مباحث مهدوی چالش برانگیز بوده و جذابیت های خاص خود را دارد، استقبال بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار