مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه حدود 88 هزار هکتار در مناطق جنوبی و شرقی فارس کانونهای بحرانی با فرسایش بادی است، گفت: تالاب‌های فارس مستعد تبدیل به کانون‌های گرد و غبار است.
کد خبر: ۵۵۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 17 January 2018

 

«محمودی» با اشاره به قرار داشتن در آستانه‌ی 29 دی، روز هوای پاک، گفت: سال 1374 وقوع بحران آلودگی هوا در تهران و 7 شهر تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز، اهواز و کرج، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا برای ایجاد حساسیت در اقشار مختلف، روز ۲۹ دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.

او گفت: هدف از اعلام روز هوای پاک، ایجاد حساسیت در مردم بود و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است، این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد.

محمودی با بیان اینکه شعار امسال برای روز 29 دیماه "قانون هوای پاک، قانون نفس" تعیین شده است، گفت: شیراز با جمعیتی حدود 1 میلیون و 870 هزار نفری و تراکم 86.31 نفر در هکتار از کلانشهرهای ایران است و به دلیل قرار گرفتن میان دو رشته کوه، در بیشتر مواقع سال، خصوصاً در فصول سرد و اوائل صبح، به‌دلیل سرما و سکون توده‌ی هوای مجاور سطح زمین، شاهد پدیده‌ی وارونگی است.

او گفت: وقوع طوفان‌های گردوغبار در خاورمیانه و صحاری عربستان، عراق، یمن و امارات متحده عربی و تشدید روند بیابانزایی خصوصاً فرسایش بادی و حرکت ماسه‌های روان، خشکسالی و خشک شدن تالاب‌های داخلی و ... از عوامل موثر در ایجاد پدیده‌ی ریزگردها است که عمدتا در فصول گرم با آن روبرو هستیم.

محمودی با بیان اینکه فارس و شیراز نیز مانند نقاط مختلف کشور در فصول گرم و خشک با این پدیده مواجه است، گفت: براساس اطلاعات ماخوذه از اداره منابع طبیعی استان فارس حدود 700 هزار هکتار از عرصه‌های استان در قالب 29 منطقه نسبت به فرسایش بادی حساس بوده و 88 هزار هکتار آن را کانون‌های بحرانی با فرسایش بادی تشکیل می‌دهد که عمدتاً در شرق و جنوب استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: با توجه به خشک شدن تالاب‌های استان فارس، اگر مدیریت صحیح و تامین حقابه را مد نظر قرار ندهیم، در آینده هریک از این تالاب‌ها به یک کانون ایجاد گردوغبار تبدیل خواهد شد.

محمودی افزود: در سال‌های گذشته مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر شیراز انجام شده اما به روز رسانی این مطالعات ضروری است؛ اما براساس اطلاعات این طرح، بیش از 70 درصد سهم آلودگی هوای شهر شیراز متاثر از گازهای آلاینده تولید شده توسط منابع متحرک، یعنی وسایل نقلیه‌ی موتوری، است.

وی با بیان اینکه روزانه در شهر شیراز بیش از 500 هزار دستگاه خودرو تردد می‌کند، گفت: از این تعداد، 634 دستگاه مینی بوس، 1053 دستگاه اتوبوس و 11 هزار و 838 دستگاه تاکسی است.

به گفته‌ی این مقام مسئول براساس آمار ارائه شده 93 درصد از مینی‌بوس‌ها، 47 درصد از اتوبوس‌های درون شهری و 37 درصد از تاکسی‌های شهر شیراز فرسوده است، حال آنکه تنها 3 درصد از کل خودروهای در حال تردد شیرا را وسایل نقلیه‌ی عمومی و 97 درصد را وسایل شخصی تشکیل می‌دهد.

این کارشناس حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری و افزایش سهم حمل و نقل عمومی از موثرترین راه‌های کاهش آلودگی هوا در شیراز به‌شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار