وقوع یک مورد آتش‌سوزی و بروز شکاف در دیوار تعدادی از خانه‌ها در محدوده‌ی بافت فرسوده‌ی شیراز، نمودی عینی از هشدارها در خصوص لزوم تسریع در اجرای برنامه‌های ساماندهی و بهسازی و نوسازی این بافت بود.
کد خبر: ۵۵۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 18 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بافت قدیمی و فرسوده‌ی شیراز شاهد وقوع 2 حادثه بود که حضور به‌موقع ماموران آتش‌نشانی مانع از بحرانی شدن این حوادث شد.
این درحالی است که بافت فرسوده‌ی شیراز به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها و مشکلات ساختاری در ایمنی واحدهای مسکونی، مستعد حوادثی نظیر آتش‌سوزی و ریزش و آوار است و از طرفی باریکی و صعب‌العبور بودن معابر و کوچه‌ها و بافت متراکم این محدوده، امدادرسانی را برای تمام دستگاه‌ها اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و ... سخت و گاه غیر ممکن کرده است.

براساس گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی شیراز، بی احتیاطی و رعایت نکردن موارد ایمنی موجب بروز آتش سوزی در یک منزل مسکونی در محله سنگ سیاه از محله‌های قدیمی شیراز شد .

درپی وقوع این حادثه آتش نشانان ایستگاه یازده به‌دلیل صعب العبور بودن معابر و نبود امکان استفاده از خودروهای عملیاتی، با پیمودن مسیر معابر به‌صورت پیاده، خود را به محل رسانده و با استفاده از ظرفیت موتورهای سه‌چرخ، کار اطفاء حریق را مدیریت و اجرا کردند.

حامد جعفری فرمانده عملیات آتش نشانی گفت: بعد از گذشتن از معابر صعب العبور و رسیدن به محل حادثه مشاهده شد که سرایت حریق به تیرهای چوبی موجود در سقف منزل مسکونی مزید بر علت شده و کار را حساس کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اظهارات همسایگان و احتمال محبوس شدن تعدادی از سکنه در محل آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی پس از ایمن کردن محل به دو تیم تقسیم شده و با برداشتن چند دستگاه خاموش کننده و کشیدن لوله‌ی آبدهی به کانون حریق رسیدند .

این فرمانده آتش نشانی ادامه داد: آتش نشانان همزمان با خاموش کردن آتش سوزی، به جست و جو در منزل پرداختند که خوشبختانه کسی را نیافتند .

جعفری خاطرنشان کرد: این آتش سوزی توسط نیروهای عملیات در زمانی کوتاه خاموش و از سرایت آن به منازل مجاور جلوگیری و عملیات دودهای حاصله از آتش سوزی به وسیله فن های فشارقوی به بیرون تخلیه شد .

تخلیه‌ی خانه‌های فرسوده یکی از محله‌های شیراز

براساس گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی شیراز، حفاری در محله قدیمی بین‌الحرمین شیراز باعث بروز ترک‌خوردگی و ریزش ساختمان‌های مسکونی در این محله شد.

فرمانده عملیات آتش‌نشانی در این خصوص گفت: به‌دنبال تماس شهروندان با ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز مبنی بر ایجاد ترک‌هایی در دیوار و سقف منازل موجود در یکی از محله‌های قدیمی، آتش‌نشانان ایستگاه 19 به محل اعزام شدند.

رحیم مرادی افزود: پس از بررسی محل مشخص شد به علت قدیمی و ناایمن بودن منازل موجود در محله و حفاری در آن قسمت، ترک‌هایی بر روی دیواره و سقف این منازل به شکل ناگهانی ایجاد شده بود به‌طوریکه احتمال فروریختن آنها وجود داشت.

 

وی اضافه کرد: آتش نشانان با توجه به شرایط موجود ضمن هماهنگی با شهرداری منطقه، دستور تخلیه‌ی ساختمان را صادر کرده و بعد از قطع کامل جریان برق و گاز محله، تمام ساکنان را از داخل این منازل خارج کرده و تمامی محله را با کشیدن نوارهای هشدار دهنده ایمن سازی کردند.

مرادی گفت: بعد از تخلیه‌ی کامل خانه‌ها در این محله و در حین جست و جو برای کسب اطمینان از نبود فردی از ساکنان در خانه‌های ناامن، یکی از ساختمان‌ها فروریخت اما با توجه به خروج ساکنان، این حادثه منجر به آسیب انسانی نشد.

 وقوع چنین مخاطراتی نشان از لزوم تسریع در برنامه‌ها و راهکارهای ایمن‌سازی و بهسازی و نوسازی محله‌های بافت فرسوده شیراز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار