چهار کارخانه ای که در درون شهر شیراز در حال فعالیت هستند مانند بمب ساعتی درون شهری عمل خواهند کرد و ضروری است که به مرور زمان با برنامه ریزی صحیح به خارج از شهر منتقل شوند.
کد خبر: ۵۵۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 21 January 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:بازدید یادشده با پیگیری و پادرمیانی یکی از اعضای شورای شهر برای اولین بار با تدابیری ویژه صورت گرفت و خبرنگاران و عکاسان خبری توانستند به همراه چهارتن از اعضای این شورا از برخی نقاط کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بازدید کنند.
در جلسه بعد از این بازدید که در محل این کارخانه با حضور اعضای شورای شهر و مدیران کارخانه برگزار شد از حضور خبرنگاران جلوگیری شد و مشخص نشد پشت درهای بسته چه تصمیمی در زمینه جابه جایی این کارخانه گرفته شده است.
صبح پنجشنبه 28 دی 96 بر اساس اعلام قبلی خبرنگاران وعکاس های خبری از مجموعه روغن نباتی نرگس شیراز راس ساعت 10 صبح مقابل این کارخانه حضور پیدا کردند که با ممانعت مسئولان کارخانه برای ورود مواجه شدند.
این رویکرد موضوع آتش سوزی آذر سال 1392 در این کارخانه را تداعی می کرد که در آن زمان نیز از ورود خبرنگاران و عکاسان به این محل جلوگیری شد.
پادرمیانی سخنگوی شورای شهر برای اولین بار در طول عمر 63 ساله کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز اجازه ورود اصحاب رسانه به این مکان با تاکید بر اینکه تنها از برخی نقاط کارخانه می توانند بازدید کنند داده شد.
در این بازدید بقایای آتش سوزی سال 92 بعد از گذشت بیش از چهار سال کاملا به چشم می خورد و دیدن این منظره در کنار استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کهنه به همراه سیستم تاسیسات مستهلک و غیرایمن در جای جای این کارخانه که به وفور دیده می شد این تصور را تداعی می کرد که در صورت بروز حریق و حادثه با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در دل شهر می تواند به فاجعه ای هولناک منجر شود.
کارخانه روغن نباتی نرگس در بافت مسکونی کلانشهر شیراز در خیابان چهل مقام و چسبیده به دانشکده ادبیات واقع شده و چندین سال است که مسئولان بر خروج و جابه جایی آن تاکید می کنند اما این کار محقق نشده است.
مدیرعامل کارخانه‌ روغن نباتی نرگس شیراز در حاشیه بازدید چهارتن از اعضای شورای شیراز گفت: برای انتقال این کارخانه به خارج از منطقه مسکونی شهر نیاز به حدود 200 تا 300 میلیارد تومان سرمایه است و زمانی که این مبلغ در اختیار مسئولان کارخانه قرار گیرد ما آمادگی جابه جایی این کارخانه را خواهیم داشت.
قدرت الله فرهنگ با این مثال که آشپزی کردن در خانه و یا چلوکبابی ها سطح شهر نیز آلودگی ایجاد می کند افزود: شاید به واسطه تولید روغن در این کارخانه بویی مشمئزکننده ایجاد شود ولی این مجموعه آلودگی زیادی ایجاد نمی کند که برای شهر مضر باشد و در کشور نیز سابقه وجود کارخانه های روغن نباتی در دل کلانشهرهایی نظیر تهران و اصفهان نیز وجود دارد.
کارخانه روغن نباتی نرگس در سال 1333در شیراز تاسیس و به مرور زمان در بافت مسکونی و فرهنگی شهر قرار گرفته است.
حدود 20 سال است که تذکرات از جانب کارشناسان و برخی مسئولان شهر شیراز داده می شود و در این مدت مدیران کارخانه روغن نباتی نرگس نیز تلاش هایی برای کاهش آلاینده ها و کم کردن بوی نامطبوع نظیر نصب فیلتر و استفاده از تجهیزات خاص را در دستور کار قرار دادند اما به گفته کارشناسان شاید این اقدامات مقطعی جوابگوی برخی مشکلات باشد اما راه حل نهایی نیست و باید این کارخانه از دل کلانشهر شیراز به مکان دیگری خارج از منطقه مسکونی انتقال داده شود.
حدود ده سال پیش زمینی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برای انتقال این کارخانه در نظر گرفته شد ولی مدیران این واحد صنعتی طی 10 سال گذشته هیچ اقدام جدی برای جابجایی کارخانه به این محل انجام نداده اند.

** بمب ساعتی
رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز  با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی نباید در محل مسکونی و درون شهر فعالیت کنند گفت: چهار کارخانه ای که در درون شهر شیراز در حال فعالیت هستند مانند بمب ساعتی درون شهری عمل خواهند کرد و ضروری است که به مرور زمان با برنامه ریزی صحیح به خارج از شهر منتقل شوند.
محمد فرخ زاده افزود: این کارخانه ها به جز آثار مخرب زیست محیطی با خطرات و سختی امداد و نجات در زمان وقوع حادثه نیز روبرو هستند که حتما باید مدنظر قرار گیرد.
وی بیان کرد: طبق بازدید و ارزیابی هایی که سال گذشته از کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بعمل آمد حدود 40 مورد ناایمن در این محل شناسایی شد که اغلب این موارد ایمن سازی ودر حال حاضر به پنج مورد کاهش یافته است، این اقدامات مقطعی و کوتاه مدت برخی مشکلات این واحدها را کاهش می دهد ولی هرگز دلیلی بر عدم خروج این کارخانه ها از شهر نیست و لازم است که تمام کارخانه های درون شهر شیراز به خارج از محل های مسکونی این شهر انتقال پیدا کنند.
چهار کارخانه در بافت شهری شیراز واقع شده اند که هرکدام تاکنون بارها برای خروج از شهر تذکر گرفته اند که این واحدهای صنعتی شامل کارخانه روغن نباتی نرگس ،شرکت پشم شیشه ایران، کارخانه سیمان و کارخانه ریشمک است که به طور میانگین نزدیک به 40 سال است که گفته می شود باید از شیراز خارج شوند.
کارخانه روغن نباتی نرگس با فضایی به مساحت 10 هکتار در خیابان چهل مقام شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار