دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز موفق به اختراع یک توپک هوشمند اطفاء حریق شدند.
کد خبر: ۵۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 January 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمیدرضا صفایی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به اختراع توپک هوشمند اطفاء حریق گفت: این محصول ظاهری شبیه به یک توپ دارد و مجهز به حسگر دما و شعله آتش است، که این توپک اطفا حریق دارای پودر خاموش کننده بوده و در صورت تماس با شعله یا قرار گرفتن در معرض دمای بالای ۸۵ درجه سانتیگراد، درمدت ۳ تا ۵ ثانیه هوشمند عمل کرده و منفجر می‌شود که این انفجار، باعث پاشیده شدن پودردرون این توپک می‌شود.

مدیر گروه بخش شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه این توپک اطفاء حریق برای خاموش کردن آتش کلاس‌های E، C، B، A. مناسب بوده و این سیستم نیاز به شارژ ندارد افزود: شکل طراحی، نوع مهندسی و مواد به کار رفته در این محصول این تولیدات را به مناسب‌ترین آتش خاموش کن در حوزه اطفاء حریق در کلاس‌های برگزارشده تبدیل کرده است.

صفایی تصریح کرد: توپک اطفاء حریق حساس به زبانه‌های آتش است نه گرما که قابلیت اطفاء پوشش حریق تا شعاع ۵ متری را دارد و از این توپک می‌توان در نقاط پرخطر، دارای اهمیت عمومی و عادی، محیط‌های باز در برابر تابش مستقیم نور خورشید، مکان‌هایی که سیستم‌های هوشمند دارند، مراکز اسناد، اداره‌ها، کتابخانه‌ها و انبار‌ها استفاده کرد.

مدیر گروه بخش شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ادامه داد: بی‌نیازی به فعال‌سازی، واکنش سریع و خنثی کننده در مقابل شعله آتش، هوشمند بودن، عملکرد خودکار، بی‌نیازی به حضور انسان برای فعال سازی و استفاده بسیار آسان برای کودکان و سالخوردان از مزایای این سیستم اطفاء حریق است.

وی اضافه کرد: این سیستم قابلیت نصب روی دیوار یا به شکل آویز از سقف و استفاده کاربر را دارد و فهیچ گونه مواد سمی یا آلاینده زیست محیطی را ندارد و در هنگام حریق صدایی با قدرت ۱۳۸ دسیبل تولید می‌کند که نشانه وقوع حریق بوده و ضایعه و ترکش مخرب نیز ندارد و در زمان انفجار موجی ایجاد نمی‌شود و در برابر ضربه، سقوط از ارتفاع و سرما مقاوم بوده که به دلیل وزن کم قابلیت خوبی برای جابه‌جایی دارد.

صفایی اظهار کرد: توپک اطفاء حریق تا ۵ سال نیاز به هیچ گونه شارژ و بازدید ندارد، و توپک به طور کامل بومی سازی شده و در ایران مشابه خارجی ندارد و‌ای نخستین است که در کشور تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار