جمعیت روستاها روز به روز کم‌تر می‌شود و مردمی که روزگاری چرخ تولید را می‌چرخاندند این روزها در شهرها کارگری می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 22 January 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:جمعیت روستاها روز به روز کم‌تر می‌شود، دیگر خبری از زمین‌های سرسبز کشاورزی نیست. مردمی که روزگاری با عرق جبین بر روی زمین کشاورزی نان خانواده خود را تامین می‌کردند و بخشی از تولید استان فارس را در دست داشتند این روزها در حاشیه‌های شیراز ساکن شدند و کارگری می‌کنند، بی‌آنکه تاثیری در تولید و اقتصاد این استان داشته باشند.

رشد منفی جمعیت روستایی استان فارس

براساس اطلاعاتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در اردیبهشت امسال براساس سرشماری 95 اعلام کرده تعداد جمعیت ساکن در نقاط روستایی استان فارس 1 میلیون و 432 هزار و 355 نفر بوده حال آنکه در سال 90 این تعداد 1 میلیون و 475 هزار و 350 نفر بوده است.

این اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت ساکن در نقاط روستایی کشور منفی 0.68 و برای فارس منفی 0.59 بوده است و به طور کلی سرشماری 95 نشان از این دارد که جمعیت در شهرها رشد مثبت و در روستاها رشد منفی داشته است.

روستای جیان بخش کربال شهرستان خرامه که به گفته جاسم ایزدپناه، عضو شورای روستا جمعیتش از 110 خانوار به 50 خانوار رسیده، نمونه‌ای از اتفاقی است که زیر پوست روستاهای استان فارس در حال رخ دادن است، نمونه‌ای بارز از مهاجرت از روستاها به سمت حواشی شیراز.

آنگونه که ایزدپناه می‌گوید: کشاورزی تعطیل شده، همین اندکی که در روستا باقی ماندند یا دامپروری می‌کنند یا برای کارگری به شهرهای اطراف می‌روند. به گفته وی عده زیادی نیز به شیراز کوچ کردند و در حاشیه‌های شیراز ساکن شدند.

آب شور و بی‌کیفیت سهم مردم روستایی

سخن ایزدپناه از نبود آبی است که سبب «آوارگی» روستائیان شده، هرچند آب آشامیدنی روستا نیز تعریف چندانی ندارد. عضو شورای روستای «جیان» می‌گوید: آب آشامیدنی این منطقه شور است و هر چند تصفیه‌خانه‌ای به صورت مشترک با دیگر روستاهای اطراف برای تصفیه آب قرار دادند اما فقط در چند ماه نخست کیفیت و طعم آب تغییر کرد.

مردم روستاهای بخش کربال به دلیل تعطیلی کشاورزی از نظر معیشت در سختی و تنگنا زندگی می‌کنند و به گفته ایزدپناه امکان خرید دستگاه‌های تصفیه خانگی را ندارند.

به گفته سید محمدرضا مومنی، رئیس آبفای روستایی خرامه مشکل اصلی در روستاهای بخش کربال کاهش کیفیت آب و بالا رفتن EC آن است که سبب شور شدن آب‌های این منطقه شده است.

وی از نصب آب شیرین‌کن و دستگاه‌های تصفیه در برخی از روستاهای این منطقه سخن می‌گوید و معتقد است که با راه‌اندازی خط انتقال آب از سد درودزن که در یکی دو سال آینده انجام می‌شود، مشکل آب شرب این مناطق برطرف شود.

مومنی در صحبت‌هایش به مشکل دیگری در این روستاها اشاره می‌کند و آن فرسودگی شبکه آب روستایی است که سبب هدررفت 60 تا 70 درصدی آب می‌شود. رئیس آبفای روستایی خرامه از 2 پروژه آبرسانی کوثر و قمربنی هاشم برای روستاهای این بخش سخن می‌گوید و در مجموع 3 هزار مشترک در روستاهای بخش کربال وجود دارد.

وقوع خشکسالی و تداوم آن در استان فارس به دلیل آنکه حدود یک سوم افراد شاغل در این استان به کشاورزی و شغل‌های مرتبط با این بخش اشتغال دارند، سبب شده که روز به روز جمعیت روستاهای استان فارس آب رود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار