مناطق نمونه گردشگری فارس تاکنون چندان به عنوان فرصت ویژه گردشگری مد نظر قرار نگرفته، ظرفیت هایی که به اقتصاد گردشگری کمک شایانی می کند اما هنوز رونق ندارد.
کد خبر: ۵۵۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 22 January 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: مناطق نمونه گردشگری مناطقی را در بر می گیرد که در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیردولتی بر اساس ماده ۸ تاسیس سازمان میراث فرهنگی و آیین نامه مناطق نمونه گردشگری تاسیس و اداره می شوند.

هر منطقه دارای مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی، گردشگری ازجمله واحدهای اقامتی، پذیرایی، خرید، تولید و عرضه صنایع دستی، فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی، پارک ها و سایر خدمات گردشگری خواهد بود.

فارس - کراپ‌شده

 

در استان فارس نیز طی سال های اخیر مناطق نمونه گردشگری مشخص و وارد فاز مطالعاتی شده اند اما کار هنوز به صورت ملموس برای حوزه گردشگری خروجی نداشته است.

این در حالی است که استان فارس در برخورداری از مواهب طبیعی، تاریخی و ... از استان های شاخص به شمار می رود که حضور سرمایه گذار در چنین مناطقی می تواند به رونق این بخش کمک کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده شود.

 

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس در خصوص آخرین وضعیت مناطق نمونه گردشگری گفت: سعی شده در خصوص مناطق نمونه گردشگری واقع بینانه عمل شود.

موید محسن نژاد بیان کرد: در فارس دو منطقه سروستان و مهارلو فاز امکان سنجی یا مطالعات صفر انجام شده و وارد فازهای دیگری نیز شده و سرمایه گذار نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۴ منطقه نمونه گردشگری در استان داریم که مطالعات فاز صفر آن انجام شده، بیان کرد: اما برای اینکه این مناطق وارد فاز اجرایی شوند نیازمند حضور سرمایه گذار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه امکان سنجی انجام شود اما سرمایه گذاری وجود نداشته باشد هدر رفت سرمایه ای است که برای امکان سنجی اختصاص یافته، بیان کرد: از این رو باید تمرکز روی امکان سنجی باشد.

 

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه در منطقه هفت برم تقریبا چند کیلومتری مانده به برم ها سمایه گذار مجوزهای لازم را نیز اخذ کرده، بیان کرد: این طرح در حال تکمیل مطالعات است و یا در بهشت گمشده نیز که مصوبه داریم و محل مراجعه مستمر مردم است خود میراث فرهنگی هزینه هایی نظیر بهسازی مسیر و یا پیش بینی پارکینگ و سرویس بهداشتی را انجام داده است البته مناطقی مثل آبشار مارگون یا بهشت گمشده بحث زیست محیطی هم دارد که باید این موراد را نیز مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه از هر فرصتی برای توسعه گردشگری باید استفاده کرد، افزود: مناطق نمونه گردشگری در چند سطح تعریف شده اند که شامل منطقه نمونه محلی با حداقل ۳۰ هکتار زمین، منطقه نمونه استانی با حداقل ۵۰ هکتار زمین، منطقه نمونه ملی با حداقل ۱۰۰ هکتار زمین و منطقه نمونه بین المللی با حداقل ۳۰۰ هکتار زمین است اما مطالعاتی که انجام شد مشخص کرد که مثلا در بهشت گمشده که تعریف بین المللی برایش صورت گرفته عملا تامین ۳۰۰ هکتار زمین ممکن نیست که در این خصوص باید واقع بینانه عمل شود.

محسن نژاد با بیان اینکه هم بحث متراژ و هم نیاز سرمایه گذار باید دیده شود، بیان کرد: زمانی می توان به یک منطقه عنوان فرصت سرمایه گذاری داد که بسته ای شامل پیش بینی های سرمایه گذاری و جزئیات کار در نظر گرفته شود شامل زمین های بلامعارض، میزان سرمایه گذاری و... و با تعریف چنین بسته هایی می توان از آن به عنوان فرصت منطقه نمونه گردشگری نام برد.

اما در عین حال وجود فقط دو سرمایه گذار از بین این تعداد منطقه نمونه گردشگری نشان می دهد که باید بیش از پیش چنین مناطقی در بین سرمایه گذاران تبیلغ و ترویج شود تا برای آنها جاذبه های لازم ایجاد شود.

در این بین از بین بردن بروکراسی های اداری و از رفع موانع کار برای سرمایه گذار می تواند در بهبود این طرح کمک کند.

در این رابطه رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس نیز به خبرنگار مهر گفت: برای مناطق نمونه گردشگری باید فاصله بین سرمایه گذار واقعی و امکان سنجی کم شود.

 

مسعود منیعاتی گفت: باید شرایطی فراهم کرد که بعد از اینکه سرمایه گذار کار را شروع کرد او را با انبوهی از ادارات و مجوزهایی که باید دریافت کند تنها نگذاریم، مجوزهایی نظیر آب ، برق، محیط زیست و... که باعث شود سرمایه گذار در همان ابتدای کار دچار سردرگمی شود.

وی بیان کرد: به نظر می رسد یک مقام ستادی مثل استانداری و معاونت گردشگری این مجموعه، یک اختیارات فرابخشی ایجاد کند تا با اهدای آن به یک مجموعه فرآیندهای اداری سریع تر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار با دولت طرف است به همین خاطر باید دولت نیز امکان سرمایه گذاری راحت را برای او فراهم کند، بیان کرد: به نظر می رسد یکی از دلایلی که ما سرمایه گذار کمتری در مناطق نمونه داریم ترس سرمایه گذار از این فرآیندهای صدور مجوز و شرایط بعد از آن است که باید ضمن اینکه امکان سنجی ها به صورت دقیق انجام شود شرایط برای حضور سرمایه گذار را نیز آسان تر کنیم.

 به هر حال مناطق نمونه گردشگری فرصت مناسبی را برای فارس ایجاد کرده که می تواند از این مسیر به رونق گردشگری داخلی کمک کند و ارزش افزوده را به اقتصاد استان ببخشد.

این امکان فراهم نمی شود مگر اینکه امکان سنجی های دقیق صورت گیرد و در عین حال شرایط کار برای سرمایه گذاری نیز به صورت راحت تری تعریف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار