بيش از سه هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب لپوي زاغمرز جاذبه نخست گردشگران در این منطقه شده است.
کد خبر: ۵۵۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 27 January 2018

به گزارش تابناک : تالاب لپوی زاغمرز در نزدیکی دریای خزر، تالاب زیبایی است که همه ساله پرندگان مهاجر بسیاری در آن زمستان گذرانی می‌کنند.

معروف‌ترين پرندگان این تالاب، قو، قره‌غاز و فلامينگوها هستند که در تعداد زیاد در آن اسکان موقت مى‌گيرند و جلوه‌هاى شگفتى را پديد مى‌‌آورند.

 مسئول آموزش و پژوهش زيست محيطي بهشهر گفت: :تيم نجات حيات وحش ايران در تهران يک تن گندم را براي غذا دادن به پرندگان مهاجر تالاب لپو به انجمن دوستدارن محيط زيست زاغمرز اهدا کردند که صبح امروز با حضور حاميان محيط زيست ای غذا دهی به پرندگان انجام شد.

 ابوطالبي يادآور شد: اين سه هزار قطعه پرنده شامل 200 بال قوي گنگ، 300 قطعه اردک تاجدار، 300 قطعه اردک بلوطي، حدود دو هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر تالابي مانند باکلان کوچک، انواع يلوه ها، چنگر، آبچليک ها، تليله ها، سليم ها، انواع کاکايي، پليکان سفيد و پاخاکستري، انواع پرندگان شکاري شامل سنقرها و سارگپه ها که همگي حمايت شده هستند.

 ابوطالبي عبدالملکي گفت: قوهاي گنگ از اوايل دي ماه سال جاري از سيبري و مناطق شمال درياي خزر به تالاب بين المللي لپوي زاغمرز مهاجرت کردند و تا اوايل ارديبهشت سال آينده ميهمان اين تالاب هستند و سپس به سيبري بازمي گردند.

 تعدادي پرنده شامل دو بال مرغابى سرسبز، يک بال اردک گيلار و دو بال قوى گنگ که توسط اداره حفاظت محيط زيست بابل با همکاري نيروي انتظامي اين شهرستان از متخلفان شکار کشف و ضبط شده بود، از سوي تيم نجات حيات وحش ايران پس از درمان و تيمار شدن در تالاب لپو رهاسازي شدند.

 وي با اشاره به اينکه زيستگاه‌هاي پرندگان تغيير کرده و دست‌ساز است و به همين دليل غذا به اندازه کافي براي آنها وجود ندارد، کاملاً با غذادهي به پرندگان مهاجر موافق است و اين کار را برابر و با رعايت اصول حفاظت از محيط زيست مي‌داند افزود هواداران محیط زیست در منطقه گاهی غذای اهدایی مردم مورد نیاز پرندگان را.از طريق قايق در تالاب لپوي زاغمرز پخشمیکنند تا «قوت لايموت» قوها و هديه گروه زيست‌محيطي به اين مسافران باشد.

علي ابوطالبي عبدالملکي با بيان اينکه حفاظت از تالاب لپو  محلیها نیز برعهده دارندگفت: تاکنون هفت ميليون تومان به اين امر اختصاص داده شده است، و معتقدیم وقتي حفاظت از محيط زيست با کمک و مشارکت مردمي همراه باشد، به نتيجه خواهيم رسيد.

وی در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بيش از 3 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر ازجمله باکلان، انواع اردک، چنگر نوک‌سرخ(چارخو)، انواع يلوه‌ها، پليکان سفيد و پا خاکستري، خوتکا، سارگپه و قوهاي گنگ از اول دي‌ماه تا اوايل ارديبهشت‌ماه در تالاب لپو زيست مي‌کنند.

 حضور پرندگان مهاجر در اين تالاب سبب شد تا اداره محيط زيست بهشهر با ذي‌نفعان آن به توافق برسد که در فصل مهاجرت پرندگان، لپو ميزبان اين مسافران پروازي باشد،

 گفتنی است، واژه لپو متشکل از «لپ» به معناي راکد، آرام و پهن و «وُ» با لفظ «او» به معناي آب و در مجموع «پهن‌آب» يا آب راکد و آرام است.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار