معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی لارستان از کاشت گیاه کینوا در بخش درز و سایبان لارستان خبر داد.
کد خبر: ۵۶۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 17 February 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: فرزاد قاسمی گفت: با توجه به بحران آب در کشور به خصوص در مناطق جنوبی کاشت گیاهان کم آب بر را ضروری بوده و معرفی این گونه گیاهان از قبیل کینوا به عنوان فرصتی اقتصادی در بخش کشاورزی به بهره برداران حائز اهمیت می باشد.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: هزینه‌های پایین کشت کینوا و قیمت به نسبت بالای آن از یکسو و نیاز به آب کم و سازگاری با شرایط دشوار آب ‌و هوایی از سوی دیگر باعث شده تا کشت این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه باشد. دوره کشت این گیاه حدود پنج ماه است وبه‌طور میانگین می‌توان انتظار برداشت سه تا چهار تن محصول در هکتار را داشت.

وی افزود ورود کینوا به الگوی کشت و زراعت شهرستان می‌تواند افق روشنی در تحول بخش کشاورزی از نظر اقتصادی و مدیریت منابع آبی باشد. این گیاه به دلیل سازگاری بسیار بالا با شرایط آب و هوایی مختلف و نیاز کم به آب، قابلیت کشت گسترده در تمامی بخش های شهرستان را دارا می باشد.

قاسمی در ادامه یاد آور شد: کینوا گیاهی از خانواده اسفناجیان است که این گیاه پروتئینی، سرشار از فیبر، ویتامینB، مس، منیزیم و منگنز می باشد که می‌توان آن را به‌صورت مخلوط با برنج مصرف نمود که دانه های خوراکی آن در بسته بندی های مناسب در فروشگاه های مواد غذایی لارستان به فروش می رسد.

 

در فرآیند تولید این محصول، بیشتر دانه گیاه مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که سایر قسمت‌های گیاه نیز در بخش دامپروری در تولید خوراک دام قابل استفاده است.

وی اظهار امیدواری نمود، کشت این گیاه در سایر مناطق شهرستان، در سال های آتی روند رو به رشدی خواهد داشت تا هم کشاورزان در بخش تولید، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند و هم از لحاظ فرهنگسازی مصرف، فعالیت‌های ترویجی جهت پیشبرد همزمان دو جنبه عرضه و تقاضا صورت گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار