افزایش سهم استان فارس از صادرات نامرئی در گرو پیمودن هزاران راه نرفته است که جز با همکاری همه دستگاه‌ها محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۵۶۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 17 February 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی به واسطه تکیه به اقتصاد و صادرات نفتی سبب شد که در چند سال اخیر به صادرات غیرنفتی توجه شود، چراکه این نوع صادارت علاوه بر کاهش اتکا به اقتصاد نفتی سبب بهبود اشتغال در جامعه جوان ایران نیز می‌شود.

در این میان نوع دیگری از صادرات نیز وجود دارد که دیده نمی‌شود و به صادرات نامرئی شهرت دارد اما درآمدی به مراتب بیشتر از صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی دارد. صادرات گردشگری که به صادرات نامرئی معروف است به درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی گفته می‌شود.

رشد 9 درصدی صادرات گردشگری استان فارس

سید رضا ساداتی، رئیس اداره تجارت خارجی صنعت و معدن استان فارس از رشد 9 درصدی صادرات بخش گردشگری در استان فارس در 8 ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل سخن می‌گوید.

به گفته وی براساس آمار موجود که تا پایان آبان ماه است، صادرات گردشگری استان فارس 73 میلیون دلار بوده در حالی که هدف‌گذاری صادرات گردشگری امسال 80 میلیون دلار بوده است که با توجه به آمار موجود امسال حدود 91 درصد از هدف‌گذاری محقق شده است.

رئیس اداره تجارت خارجی صنعت و معدن استان فارس معتقد است با وجود اینکه آمار ماه‌های پایانی سال هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود که صادرات گردشگری استان بیش از هدف‌گذاری تعیین شده باشد.

مدت اقامت افزایش یابد

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس اعتقاد دارد، گردشگری صنعتی است که رشد آن جز با همکاری همه دستگاه‌ها و تعامل بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر نیست. وی در گفت‌وگو با تسنیم به شرایطی اشاره می‌کند که تحقق آن سبب افزایش صادرات گردشگری استان فارس می‌شود.

به گفته وی اگر مدت اقامت گردشگر خارجی در استان زیاد شود، به تبع درآمد بیشتری نیز نصیب استان شده و صادرات گردشگری افزایش پیدا می‌کند. سیادتان با اشاره به افزایش هتل‌های استان فارس می‌گوید: تصمیم داریم که مدت اقامت گردشگران خارجی را به 5 شب برسانیم.

موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز عقیده دارد که باید برای افزایش سهم فارس از گردشگری بسته‌های ترکیبی گردشگری در کنار جاذبه‌های متداول تعریف شود تا گردشگر مدت زمان بیشتری در استان بماند.

باید برای خالی بودن هتل‌ها برنامه‌ریزی کرد

متعادل کردن نرخ هتل‌ها نیز راهکار دیگری است که محسن‌نژاد به آن اشاره می‌کند و معتقد است باید در کنار هتل‌سازی، ظرفیت‌های خالی هتل‌ها را پر کرد. وی می‌گوید: غیر از ایام پیک سفر، زمان‌هایی در طول سال هتل‌ها خالی است در صورتی که می‌توان با تعریف رویدادهای مختلف گردشگری مانند جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها شرایطی را فراهم کرد که گردشگر به استان جذب شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس تدوین برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی را عامل دیگری برای رونق صادرات گردشگری می‌داند و معتقد است برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردان‌ها و آژانس‌های گردشگری راه دیگری برای جذب بیشتر گردشگر خارجی است.

محسن‌نژاد برگزاری هفته‌های فرهنگی را عامل دیگری می‌داند که تحققش سبب آشنایی با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان می‌شود و به تبع آن گردشگران بسیاری را می‌تواند جذب کند.

معرفی ظرفیت‌های کمتر شناخته شده گردشگری فارس

امیرحسین حکمت‌نیا مدرس دانشگاه و فعال عرصه گردشگری معتقد است که باید تمرکزگرایی در گردشگری استان فارس تغییر کند. به باور وی تا زمانی که شناخت گردشگر خارجی از استان فارس منحصر به شیراز و بناهای تاریخی ثبت شده جهانی مانند تخت جمشید و پاسارگاد باشد نمی‌توان مدت اقامت گردشگر در استان را افزایش داد.

به گفته وی گردشگری استان فارس باید به سمت استان‌گردی حرکت کند تا ظرفیت‌های گردشگری همه نقاط و شهرستان‌های استان دیده شود و علاوه بر آن گردشگر خارجی را باید با این ظرفیت‌ها آشنا کرد.

حکمت‌نیا راه این امر را اطلاع و آگاهی راهنمایان گردشگری و مسئولان آژانس‌های مسافرتی استان فارس می‌داند و معتقد است «تا زمانی که راهنمایان گردشگری استان مناطق دیدنی ترکیه و دیگر کشورها را بیش از شهرهای استان فارس می‌شناسند نمی‌توان انتظار داشت سهم صادرات گردشگری افزایش یابد».

در حال حاضر مدت اقامت گردشگران خارجی در استان فارس 3 شب است. با توجه به اینکه استان فارس یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی است و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی، ادبی و علمی زیادی دارد، به نظر می‌رسد که باید با بازتعریف مجدد جاذبه‌های موجود، خلق و معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده در کنار فراهم کردن زیرساخت‌هایی لازم زمینه‌های توسعه گردشگری و افزایش درآمد ناشی از آن را افزایش داد.

شیراز|صادرات نامرئی استان فارس و هزار راه نرفته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار