رئیس اتحادیه گلاب‌گیران شهر میمند گفت: بزرگ‌ترین معضل پیش روی گلاب‌گیران شهر میمند سرمایه در گردش است که نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی دارد.
کد خبر: ۵۶۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 18 February 2018

تابناک فارس به نقل از برنا:محمد رئیسی اظهار داشت: توجه به سرمایه در گردش از سوی مسؤولان علاوه بر افزایش تولید، اشتغال‌زایی و ذخیره گلاب و عرقیات، از صدور بی‌رویه گل محمدی و سایر گیاهان دارویی به دیگر شهر‌ها و استان‌های کشور جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه داشتن پروانه بهره‌برداری یکی از شرایط ارائه تسهیلات بانکی به گلاب‌گیران و عرقیات سنتی و صنعتی این شهراست، افزود: از مدیر جهاد کشاورزی و مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود، تولیدکنندگانی که از اتحادیه گلاب‌گیران و مجموعه امور صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند را با ارائه تسهیلات موردحمایت قرار دهند.
90 درصد از گل و محصولات گلابگیری سایر مناطق از میمند فارس تامین می شود
مدیرعامل اتحادیه گلابگیران میمند گفت : 90 درصد از گل و محصولات گلاب گیری سایر مناطق از جمله قمصر کاشان که در کارگاه های گلابگیری این شهر به گلاب و عرقیات تبدیل می شود از میمند فارس تامین می شود.
محمد رییسی افزود: درعین حال متاسفانه فعالیت های گلابگیری و تولید گل در استان فارس و در شهر میمند اسم و رسم خاصی در کشور ندارد و اغلب مردم سایر مناطق را قطب تولید گل و گلاب کشور می دانند.
وی اظهار داشت : دور بودن میمند از پایتخت موجب گمنامی تولید کنندگان گلاب و عرقیات در این شهر شده است به گونه ای که هر سال در غبار روبی خانه کعبه از گلاب ناب میمند استفاده می شود ، اما این آیین بنام گلاب قمصر تمام می شود .
مدیرعامل اتحادیه گلابگیران میمند فارس ، ادامه داد: سالانه حدود 150 تا 200 کیلوگرم عطر و اسانس گل های محمدی از میمند فارس به فرانسه صادر می شود تا در تولید عطر و ادوکلن مورد استفاده قرار گیرد و این ویژگی خاص شهر میمند است و صادرات این محصول با این میزان قابل توجه در هیچ کدام از شهرهای کشور سابقه ندارد.
وی اضافه کرد: صنعت شیشه‌گری که مدت‌ها در این شهر به فراموشی سپرده‌شده بود مجدد توسط یکی از گلاب‌گیران راه‌اندازی شده و از مدیران دستگاه‌های اجرایی تقاضای مساعدت و همکاری بیشتری برای استمرار این صنعت را داریم.
رئیسی اظهار داشت: با تلاش‌هایی که در گذشته در راستای جذب سرمایه‌گذار داخلی انجام شده اکنون 6 کارخانه گلاب و عرق‌گیری صنعتی صادرات محصول تولیدی را به داخل و خارج از کشور برعهده دارد.
او با بیان اینکه صادرات گلاب از شهر میمند بسیار ضعیف شده، گفت: خشکسالی های چند سال اخیر همچنان تاثیر منفی بر تولید گلاب این شهر دارد.
وی افزود: سالانه حدود 60 درصد از گلاب میمند صادر می شد در حالیکه در چند سال اخیر علاوه بر مشکلاتی که بر اثر خشکسالی ها برای تولید کنندگان گل و گیاهان دارویی به وجود آمده ، نبوده سرمایه در گردش موجب کاهش تولید و در نتیجه شاهد کاهش صادرات نیز بوده ایم .
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گلاب میمند با اشاره به اینکه عرقیات دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها مناسب است، یادآور شد: قند خون، فشار خون، چربی خون، ناراحتی دستگاه های گوارشی ، معده و برقرار کردن تعادل مزاجی سردی و گرمی از بیشترین بیماری هایی هستند که مردم برای درمان آنها به سراغ عرقیات دارویی می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار