شهرداری شیراز در زمینه میزان بدهکاری‌ها به نسبت کلان‌شهرهای دیگر حتی جزو بهترین‌هاست.»
کد خبر: ۵۶۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 18 February 2018

 

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:«سید عبدالرزاق موسوی» با اشاره‌ی تلویحی به این مطلب که ملاک اصلی قضاوت باید بدهی‌های سررسید شده و نه بدهی‌های آینده‌ باشد، میزان بدهی شهرداری قبل شیراز را نه‌تنها «طبیعی» بلکه نسبت به سایر کلان‌شهرها «خوب» ارزیابی کرده است.

موسوی در این باره اظهار داشت: «واقعیت این است که به‌هرصورت شهرداری شیراز بدهکار است؛ ولی در مورد عدد و رقم این بدهی صحبت‌های متفاوتی عنوان شده است. شهردار جدید میزان بدهی شهرداری را حدود ۳ هزار میلیارد تومان گزارش کردند که البته با اسناد و مدارک موجود می‌توانیم -با همین معیار- بدهی دقیق را حدود ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بدانیم.»

او در ادامه تصریح کرد: «اما نکته بسیار مهمی که باید در نظر بگیریم این است که معنای عدد اعلام‌شده این نیست که همه بدهی شهرداری سررسید شده است؛ به عبارتی دقیق‌تر بخشی از سررسید بدهی‌ها مربوط به سال آینده و حتی سال‌های بعد از آن است. بنابراین اگر از من در این خصوص بپرسید حتماً بر روی بدهی‌های سررسید شده‌ی شهرداری متمرکز می‌شوم که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان (یعنی بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان کمتر از عدد اعلام‌شده) است. در واقع معتقدم باید بدهی‌هایی که مهلت پرداخت آنها گذشته و بدهی‌هایی که هنوز موعد پرداخت آن‌ها نیامده را جداگانه در نظر بگیرم؛ هرچند که هر دو هم بدهی محسوب شوند.»

رییس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز اضافه کرد: «البته شهرداری در مقابل این بدهی‌ها، املاک و دارایی‌هایی دارد اما باید توجه داشته باشیم که در دنیا زمین سرمایه‌ی اصلی شهر و شهرداری است؛ بر این اساس شهرداری می‌تواند ساخت و سازهای مشارکتی انجام دهد و بفروشد و منابع خود را تأمین کند اما نباید زمین‌هایش را بفروشد چون این املاک سرمایه‌ی اصلی اوست. ضمن اینکه همین‌ها هم در حال حاضر برای شهرداری شیراز تبدیل به نقد نمی‌شود و نمی‌توان آن‌ها را در مقابل بدهی‌ها به حساب آورد.»

** عمده‌ی بحث‌های ما مربوط به شهرداری دوره قبل است نه شورا
نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر، در بخش دیگری از این گفتگو، هدف این شورا را در تشریح وضعیت فعلی، کمک به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهتر عنوان کرد و گفت: «لازم است بگویم که دست‌کم خود من به هیچ وجه دنبال این نبوده و نیستم که اشتباهات یا تخلفات احتمالی شورا و شهرداری قبل را پیدا کنم و بعد با نگاه ابزاری آن‌ها را به عنوان یک نقطه ضعف عنوان کنم. سایر همکاران ما هم حتماً چنین نگاهی ندارند. واقعیت این است که ما اگر هم در مواردی از گذشته بحثی می‌کنیم صرفاً با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت همکاران دوره گذشته و استفاده از آن‌ها در رویکردهای دوره فعلی است.»

موسوی افزود: «ضمن اینکه عمده‌ی بحث‌های ما مربوط به شهرداری است نه شورا؛ چرا که معتقدم شورای چهارم بر اساس دیدگاه‌هایی که داشتند عمل می‌کرده و این حق طبیعی آنها بود.»

این نماینده مردم در شورای شهر، در ادامه تصریح کرد: «خود بنده در مورد شهرداری، یکی دو مصاحبه انجام دادم که در هر دو مورد تأکیدم بر تشریح شفاف و صادقانه‌ی وضعیت فعلی شهرداری بود؛ به‌عنوان مثال اگر در حوزه‌ی نیروی انسانی اظهارنظری کردم به این دلیل بود که ما واقعاً در این زمینه مشکل داشتیم و این مشکل به دوره‌ی فعلی نیز منتقل می‌شود. نظر اغلب کارشناسان هم همین است که افزایش شدید نیروی انسانی در شهرداری شیراز تا حدود ۱۲ هزار نفر، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی و اداری نداشته است. یا اگر در مورد اشکالات شیوه‌های به‌کارگیری این نیروها صحبت می‌کنیم و می‌گوییم در مواردی ضوابط قانونی رعایت نشده، مقصود این است که ما به عنوان نماینده مردم در شورای پنجم می‌بایست چنین موضوعی را با تبعاتی که دارد در برنامه‌های آینده خود مدنظر قرار دهیم.»

** شهرداری شیراز در زمینه میزان بدهی‌ها در میان کلان‌شهرهای کشور جزو بهترین‌هاست
موسوی همچنین پیرامون انتقاداتی که در خصوص بدهی شهرداری قبل مطرح می‌شود، اذعان داشت: «در حوزه مسائل مالی، ما نمی‌گوییم که شهرداری نباید بدهکار نباشد؛ اتفاقاً تصور اینکه شهرداری -به‌خصوص در وضعیت کنونی- بدهکار نباشد معقولانه و منطبق بر واقعیت نیست. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که همه شهرداری‌های کشور -بدون استثنا- بدهکار هستند و صادقانه باید بگویم شهرداری شیراز در زمینه میزان بدهکاری‌ها به نسبت کلان‌شهرهای دیگر حتی جزو بهترین‌هاست.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «ما امیدوار هستیم و انتظار هم داریم که با همت و تلاش ویژه مجموعه شهرداری و طبق قولی که آقای شهردار داده‌اند، این بدهی‌ها تا پایان سال جاری و در سال آینده تا حد قابل توجهی تسویه شوند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار