وقوع خشكسالي ها وكاهش بارندگي ها در مناطق مختلف كشور در كنار استفاده زياد ازمنابع زيرزميني از جمله مهمترين دلايل فرونشست در برخي از استانهاي كشور است موضوعي كه درحال حاضر به يكي از بحرانهاي زيست محيطي تبديل شده است . دراين ميان استان فارس ازجمله مناطق كشور است كه بالاترين ميزان فرونشست را در ميان استانها به خود اختصاص داده به طوري كه هم اكنون 70 درصد از دشت‌هایش در معرض این پدیده قرار گرفته اند. درحالي كه بسياري علت اين موضوع را در برداشتهاي بي رويه از منابع زير زميني مي دانند با اين حال نبايد ازهدر رفت آب درمناطق مختلف اين استان غافل شد. بايد به فرسودگی شبکه آب روستایی شهرستان ممسنی كه سبب شده تا ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب در روستاهای این شهرستان هدر رود اشاره كرد، موضوعي كه مي تواند نقش مهمي رادرجلوگيري از فرونشست زمين دراين منطقه ايفا كند.
کد خبر: ۵۶۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 21 February 2018

 

تابناک فارس به نقل از جوان آنلاین:سرعت زياد تخليه منابع آبي زيرزميني در فارس موجب شده تا درحال حاضر70 درصد دشت‌های استان در معرض نابودي قرار بگيرد. مدیرکل مرکززمین شناسی واکتشافات معدنی جنوب کشوردراين خصوص مي گويد:« كمبود منابع آبي دركنار مصرف بيش از حد مجازموجب شده تابالاترین افت سطح ایستابی آب در کشور مربوط به دشت‌های فارس باشد.»

طهمورث یوسفی مي افزايد:« این استان در5 شهرستان داراب، فسا، نی ریز، مرودشت و استهبان دچار فرونشست‌های نگران‌ کننده زمین است،البته بیشتر شکاف‌ها در مسیر گسل‌های کنترل‌ کننده حوزه‌ها مشاهده شده است.» وي با اشاره به راه هاي جلوگيري از فرونشست ها ادامه مي دهد:« مدیریت و فرهنگ‌سازی در برداشت آب ،جابه‌جایی چاه‌های کشاورزي سوراخ شدن سقف غارهای آهکی و فراوانی این حفاری‌ها ازجمله دليل ایجاد فروچاله دراين استان است .»

 

فارس ركوردار فرونشست درجهان

بررسيها نشان مي دهد ،فارس با فرونشست سالانه 56 سانتی‌متر، نه تنها رتبه اول در كشوررا به خوداختصاص دهد بلكه توانسته است با پشت سرگذاشتن نیومکزیکو هم اكنون رکورددار فرونشست زمین درجهان به شمار‌رود. دراين ميان كاهش منابع آبي جهرم موجب شدتا براي رسيدن به آب مورد نياز براي آشاميدن مردم منطقه عميق ترين چاه كشور به عمق 520 متر برای استخراج آب آشامیدنی دراين مكان حفرشود.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم با اشاره به نقش حفر چاه هاي عميق در ايجاد فرونشست دراين منطقه مي گويد:« وجود 2 هزارو 700 چاه غیرمجاز در این شهرستان که معادل چاه‌های غیر مجاز 6 استان کشور است ازجمله دلايل ايجاد فرونشست دراين منطقه است.»

هادی پژوهش جهرمی با اشاره به برداشت 80 درصد منابع آب تجدید پذیردراین شهرستان می‌افزايد:« درحال حاضر از 120 حلقه چاه صنعتی حفرشده در جهرم، 100 برابر حد مجاز برداشت می‌شودكه اين خود يكي ازمهمترين دلايل ايجاد فرونشست در اين منطقه است.»

بي توجهي به فرسودگي شبكه آب رساني

هم اكنون فرسودگي انشعابات آب در استان هاي كشور از جمله مهمترين دلايل هدر رفت آب از مبداء تا مقصد است بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود میزان هدر رفت آب در کشور ۲۵,۵ درصد است.

اين درحالي است كه از اين ميزان ،۱۳.۴ درصد مربوط به هدررفت واقعی یا هدر رفتی ناشی از نشت در شبکه های انتقال، نشت در شبکه های توزیع، سرریز مخازن و نشت از انشعابات مشترکان و ۱۰.۴ درصد دیگر مربوط به هدر رفت ظاهری یا هدررفتی که ناشی از خطای مدیریت داده ها وسیستم، خطای ناشی از عدم دقت کنتورها و لوازم اندازه گیری،خطای ناشی از مصارف و انشعابات غیرمجاز است.

دراين ميان درحالي كه برخي از كارشناسان استفاده بيش از حد از منابع آبي در استان فارس را ازعلل مهم فرونشست زمينهاي اين منطقه مي دانند ، اما نبايد از نقش فرسودگي انشعابات آب در اين مناطق كه موجب هدر رفت 40 تا 60 درصدی آب شده است به راحتي گذشت.

مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس دراين خصوص مي گويد:« حدود 40 درصد از شبکه آب روستایی عمری بالای 25 سال دارد کهاز دلايل مهم حدر رفت آب به شمار رفته و باید تعویض شود.» علی بوستانی مي افزايد:«اين مهم موجب شده تا 40 تا 60 درصد آب روستايي كه با هزينه بسيار توليد شده است به راحتي هدر رود.»

وي ادامه مي دهد:« با وجود اينكه بسیاری از روستاهای استان فارس با مشکلات بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، لذا جاي دارد براي جلوگيري ازهدررفت آب كه به دلیل فرسودگی شبکه انجام مي گيرد چاره انديشي شود.» به گفته اين كارشناس آبفای روستایی استان فارس ، فرسودگی انشعابات آب در روستاهاي ممسني سبب شده تا 50 تا 60 درصد آب دراين منطقه هدررود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار