مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان هنوز در فارس دیده نشده است، اظهار کرد: از ۲ سال قبل کشور با سویه‌هایی از آنفلوانزا مانند سویه H۵N۸ درگیر بود، اما سویه‌ای که اخیرا مطرح شده به نام H۵N۶ بوده که در برخی پرندگان مهاجر در تالاب‌های گیلان باعث تلفاتی شده است.
کد خبر: ۵۶۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 22 February 2018

 

وی اضافه کرد: از جمله علائم ابتلا به این نوع ویروس در پرندگان، خون ریزی در تاج، مرگ دسته جمعی و مشکلات تنفسی است و تنها راه تشخیص دقیق بصورت آزمایشگاهی است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: با آزمایش مشخص شد که گونه‌ای پرندگان مهاجر به این نوع آنفلوانزا مبتلا بوده است که البته سازمان دامپزشکی گیلان این نوع آنفلوانز را در نطفه خفه کرد.

مهندس تصریح کرد: به علت مهاجر بودن این نوع پرندگان سویه‌ای که از قبل مطرح بود انتقال یافت و تلفاتی در پی داشت، باید تاکید کرد که در مواجهه با انواع آنفلوانزای پرندگان نمی‌توان به راحتی از کنار این بیماری و احتمال انتشار آن گذشت.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه همه سعی ما بر این است که این سویه به دیگر استان ها، پرندگان و طیور و بومی انتقال نیابد، افزود: هیچ یک از سویه‌های آنفلوانزای طیور هنوز به استان فارس نفوذ نکرده است.

مهندس بیان کرد: سویه‌ای که اخیرا در برخی استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرده، هنوز به حوزه صنعت طیور نفوذ نکرده است، و اگر این سویه وارد حوزه مرغ‌های صنعتی و بومی شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس اظهار کرد: بعضی از این سویه‌ها به واسطه مشکلاتی که برای انسان دارند می‌توانند انسان را نیز آلوده کنند، اما براساس اطلاعاتی که از طرف رئیس مرکز بیماری وزارت بهداشت و درمان دریافت شده، در ویروس H۵N۶ که اخیرا مطرح شده هیچگونه انتقال آلودگی به انسان دیده نشده است.
وجود پست‌های قرنطینه در مرز‌های فارس

مهندس معتقد است این سویه از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغ‌های محلی و خانگی و صنعتی سرایت نکرده است.

وی با اشاره به وجود پست‌های قرنطینه در مرز‌های فارس، اضافه کرد: مهمترین اصل در مقابله با این بیماری، توجه به اقدامات پیشگیرانه است.

مدیرکل دامپزشکی فارس با بیان اینکه رعایت نشدن اصول بهداشتی زمینه‌ساز انتقال بیماری است، ادامه داد: توزیع مرغ‌های رنگی (خانگی و محلی) یکی از عوامل مهم در افزایش احتمال انتقال این بیماری است.

وی گفت: مرغ‌های رنگی بومی بوده و غیر صنعتی است، و یکی از عوامل انتقال این نوع ویروس پخش مرغ‌های رنگی در روستا است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: در صورت آلوده شدن یک نقطه به ویروس سایر نقاط نیز آلوده می‌شود.

مهندس با تاکید بر اینکه از خریدن مرغ‌های رنگی و محلی خودداری کنید، افزود: با ارتقاء آگاهی‌های شهروندان و ایجاد حساسیت لازم در دستگاه‌های مسئول بخصوص دهیاری‌ها باید از توزیع و خرید و فروش این نوع مرغ ممانعت کرد.

وی بیان کرد: دامپزشکی فارس بر لزوم ممانعت از عرضه‌ی جوجه و تخم‌مرغ های رنگی تاکید می‌کند و دامپزشکان در مرغ‌داری‌ها و مراکز تولید مرغ و تخم‌مرغ در صورت مواجهه با هر مورد مشکوک باید سریعا اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: همه سبد‌های حامل مرغ که از مرغداری به کشتارگاه استفاده می‌شود به همراه وسایل حمل و نقل مرغ باید ضد عفونی شود.

مهندس گفت: هیچ ممنوعیتی برای مصرف مرغ و تخم‌مرغ در استان فارس وجود ندارد و به طور قطع اگر موردی از آلودگی دیده شود بلافاصله اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای اجرایی و اطلاع‌رسانی‌ها نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه آلودگی در محصولات مرغ و تخم‌مرغ در فارس دیده و گزارش نشده است، گفت: در سایر استان‌ها هم اگر کانونی آلوده وجود داشته باشد، به طور قطع مسئولان و دستگاه‌های مسئول اجازه بارگیری و انتقال محصول را نخواهند داد.

مهندس تصریح کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری کارگران شاغل در مرغداری‌ها هستند، ویروس عامل بیماری در مدفوع پرنده وجود دارد و اگر لباس و دست کارگر آلوده شود، احتمال جابه‌جایی آن وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس تاکید کرد: بحث رعایت اصول بهداشتی در خصوص مرغداران باید جدی بوده و بخصوص کارگران شاغل در این واحد‌ها باید مراقبت لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار