دبیر اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان ایران گفت: سالانه حدود ۱۲ هزار تن شیرین بیان در فارس تولید می‌شود.
کد خبر: ۵۷۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 24 February 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حسین کمالی سروستانی دبیر اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان ایران در میز ملی صادرات شیرین بیان که با حضور مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، مدیران اتحادیه و صادرکنندگان شیرین بیان در کشور، در اتاق شیراز برگزار شد،گفت: ظرفیت اسمی تولیدسالانه پودر و عصاره شیرین بیان ایران ۱۸ هزار و ۱۵۰ تن است که از این میزان ۱۱ هزار و ۹۵۰ تن معادل ۷۰ درصد ظرفیت مربوط به واحد‌های استان فارس است که توسط هشت کارخانه در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۵ سهم صادرات شیرین بیان استان فارس در کشور ۸۴ درصد کل کشوربوده است.

کمالی سروستانی اظهارداشت: عمده صادرات پودروعصاره شیرین بیان ایران درسال ۲۰۱۶ به کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، هلند، فنلاند و فرانسه انجام شده است.

دبیر اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان ایران اضافه کرد: کشور ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه نخست صادرات پودر وعصاره شیرین بیان را در جهان کسب کرد که بر اساس این آمار میزان صادرات ایران در جهان ۱۷ و هشت دهم درصد است.

وی ادامه داد: موضوع تامین مواد اولیه و کشت این گیاه از موارد مهم و مورد توجه ما در اتحادیه است که ازسال ۱۳۹۱ درچهارچوب طرحی پژوهشی بادانشگاه شیراز مطرح و در سال ۱۳۹۳ با بازدید از تجربه زراعت آن در کشور چین و نتایج بسیارسودمندآن ادامه یافت.

کمالی عنوان داشت: اتحادیه در سال ۹۴ در جلسه‌ای با حضورکارشناسان منابع طبیعی وجهادکشاورزی، اطلاعات سودمندفوق را درزمینه کاشت و برداشت گیاه شیرین بیان در اختیار قرار داد که برخی از شرکت‌ها در این زمینه در ابعاد بزرگتری فعالیت را شروع کردند.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه به کشت الگویی نیاز داریم که نیازبه کمک وزارت جهادکشاورزی دربخش‌های مختلف داریم.

او افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد صادرکنندگان شیرین بیان تحت پوشش اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان هستند.

کمالی با اشاره به ایجاد وحدت رویه در بین فعالان صادرات پودروعصاره شیرین بیان برای واردات مواد اولیه به کشور افزود: در این زمینه نیاز به تشکیل کنسرسیوم واردات ریشه با حضور تولید و صادرکنندگان شیرین بیان در کشور مطرح شده که این مهم اقدامی مثبت و مناسب است که می‌تواند موجب هم افزایی بیشتر فعالان در این بخش وحفظ منافع ملی شود.

وی گفت: همچنین باید ساز و کاری مشخص شود که از طریق این کنسرسیوم، تسهیلات برای واردات ریشه این گیاه به فعالان در حوزه شیرین بیان ارائه شود که توان رقابت بادیگرکشورهاراتقویت نمایدودر تلاش هستیم تسهیلاتی از محل اشتغال فراگیر به تولید کنندگان و صادرکنندگان شیرین بیان اختصاص یابد.

دبیر اتحادیه ملی صادرکنندگان شیرین بیان ایران بیان کرد: باتوجه به جایگاه شیرین بیان درمیان گیاهان دارویی صادراتی ایران وبه منظورایجادارزش افزوده بیشتر، ایجاد پژوهشگاه فناوری شیرین بیان یکی از برنامه‌های ماست که باحمایت دولت دنبال ایجاد مرکزی مشابه کالا‌های کشاورزی دیگرمانندزعفران، پسته، گل‌های تزیینی که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی درایران دارند، هستیم.

وی درپایان، خواستار کمک اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد دفترمستقل اتحادیه ملی شیرین بیان ایران باتوجه به جایگاه جهانی آن شد.
انتهای پیام/ر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار