مدیر کل محیط زیست فارس گفت : شرط اصلی توسعه پایدار این است که نیاز اقتصادی جوامع محلی و در جوار مناطق زیست محیطی را در نظر بگیریم ، مردم نباید بر اثر فشار اقتصادی و معیشتی مجبور باشند در شیب های تند کشاورزی کنند ، یا با فروش چوب جنگل و حتی فروش خاک جنگل گذران زندگی کنند.
کد خبر: ۵۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 05 July 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مدیرکل محیط حفاظت زیست فارس بیان کرد:در دو روستای شهرستان نی ریز و در بخشی از منطقه شمالی بختگان انجیرستان های پراکنده ای وجود دارد که به حفظ حقوق محیط زیست لطمه زده است برای حل این چالش ، تامین توامان معیشت مردم و حفظ حقوق محیط زیست را مد نظر داریم.

دکتر حمزه ولوی گفت: در دو روستای شهرستان نی ریز حدود 800 هکتار مشتثنیات و انجیرکاری وجود دارد که معیشت مردم از این انجیرستان ها تامین می شود، این منطقه دارای درختان 20 ساله تا 50 ساله است و نمی توان برای حفظ محیط زیست به قلع و قمع درختان پرداخت از این رو ما به همراه حفظ این درختان به فکر مشارکت با مردم و تامین معیشت خانواده های روستایی هم هستیم .

وی ادامه داد : یک هزار و 200 هکتار انجیر کاری نیز در منطقه شمالی بختگان وجود دارد که در حریم محیط زیست است، چالش این منطقه نیز باید به گونه ای حل و فصل شود که به معیشت مردم لطمه ای نزند و حقوق محیط زیست نیز حفظ شود .

مدیر کل حفظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : اراضی مناطق یاد شده اراضی ملی است و در عین حال معیشت مردم با آن گره خورده است ، محیط زیست بر حفظ بافت طبیعی منطقه و جلوگیری از توسعه آن و پرهیز از انجیرکاری های جدید دراین منطقه تاکید دارد .

ولوی با بیان اینکه راه حل میانه یعنی تامین معیشت مردم و در عین حال خلع ید متصرفان از اراضی ملی بهترین گزینه ای است که ما پیش رو داریم و بر اجرای آن تاکید می کنیم .

وی اضافه کرد : با اجرای این راهکار بهره برداران در این اراضی به نوعی با محیط زیست مشارکت و همکاری می کنند و حیات وحش و گونه های مختلف جانوری نیز می توانند از طبیعت سرسبز منطقه بهره مند باشند .

مدیر کل محیط زیست فارس گفت : شرط اصلی توسعه پایدار این است که نیاز اقتصادی جوامع محلی و در جوار مناطق زیست محیطی را در نظر بگیریم ، مردم نباید بر اثر فشار اقتصادی و معیشتی مجبور باشند در شیب های تند کشاورزی کنند ، یا با فروش چوب جنگل و حتی فروش خاک جنگل گذران زندگی کنند ، اگر معیشت مردم در طرح های زیست محیطی لحاظ نگردد امیدی به حفظ محیط زیست نیست .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار