مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پس از جلسات کارشناسی که سال 92 برگزار شد، از متولیان این امامزاده تعهد گرفته شدکه هرگونه ساخت و ساز در این محل باید متناسب با ضوابط حریم تخت جمشید صورت گیرد.
کد خبر: ۵۷۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 11 March 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: نصب تابلو ورودی امامزاده‌ ابراهیم و در پی آن اطلاع از ساخت و ساز در این محل که در همسایگی تخت جمشید قرار دارد در حدود یکماه گذشته به سوژه داغ برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل و نسبت به قدمت و نقض کردن حریم تخت جمشید مطالبی مطرح شد.
با گذشتن از شهر مرودشت و حرکت به سمت تخت جمشید و پس از عبور از دو راهی مسیر تخت جمشید در فاصله 300 متری این جاده و دو کیلومتری مجموعه جهانی تخت جمشید، تابلویی مشاهده می شود که روی آن عبارت «آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع)» نوشته شده است.
این تابلو همان تابلویی است که در شبکه های اجتماعی بین کاربران رد و بدل و باعث به وجود آمدن حاشیه های زیادی در این خصوص شد.
مرقد این امامزاده در حریم درجه یک تخت جمشید به عنوان اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

** آمادگی جمع آوری تابلو را داریم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس روز یکشنبه گفت: بنای مرقد امامزاده ابراهیم (ع) مرودشت از قدمت تاریخی برخوردار است به گونه ای که در تحقیقاتی که در ماه گذشته در این خصوص به صورت میدانی انجام شد به گفته ریش سفیدان و سالمندان این منطقه از زمانی که آنها یاد می دهند و حدود هشتاد سال پیش این مقبره در این مکان قرار داشته است.
حجت الاسلام سید عباس موسوی افزود: در پی درخواست یکی از اعضای هیات امنای امامزاده ابراهیم مرودشت تابلویی در قسمت ورودی این محل نصب و هزینه آن نیز توسط اداره کل اوقاف فارس پرداخت شد که نصب این تابلو سرآغاز هجمه علیه این امامزاده بود.
وی اظهار کرد: این در حالی بود که مقبره امامزاده ابراهیم سالها در این منطقه وجود داشته است و به گفته اهالی، هرساله هیات های عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسینی به سمت این امامزاده حرکت می کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس به انجام یکسری تعمیرات در این محل به دلیل فرسودگی و احتمال تخریب بنای مرقد امامزاده اشاره و بیان کرد: اقدامات عمرانی که از ابتدای تابستان امسال در این محل شروع شده بود نیز اکنون به دلیل همین حاشیه ها متوقف شده و پیش بینی می شود با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بزودی ساخت و ساز در این محل از سر گرفته شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اینکه هنوز تابلو این امامزاده در محل ورودی نصب است ،بیان کرد: اگر تابلو نصب شده در ورودی این امامزاده حریم تخت جمشید را نقض کرده باشد آمادگی داریم برابر مقررات عمل کرده و تابلو را جمع آوری کنیم.
** دیدگاه میراث فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس پیش از این گفته بود: طرح توسعه ساختمان و بنای امامزاده ابراهیم (ع) در شهرستان مرودشت متناسب با ضوابط ساخت و ساز در حریم تخت جمشید است و بر اساس نظارت های صورت گرفته، حریم این اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تاکنون نقض نشده است.
مصیب امیری افزود: متولیان این امامزاده تاکنون تخلفی در ساخت و ساز مرتکب نشده اند.
وی ادامه داد: متولیان امامزاده ابراهیم به دلیل فرسودگی ساختمان بنای این امامزاده طرحی را در سال 92 به مجموعه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مبنی بر ساخت و توسعه این بنا ارائه کردند که شامل گنبد، گلدسته و توسعه محیطی این محل بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پس از جلسات کارشناسی که سال 92 برگزار شد، از متولیان این امامزاده تعهد گرفته شدکه هرگونه ساخت و ساز در این محل باید متناسب با ضوابط حریم تخت جمشید صورت گیرد.
وی افزود: این اداره کل تنها مجوز ساخت یک اتاق به مساحت 20 متر مربع (در ابعاد چهار در پنج متر) و ارتفاع چهار و نیم متر را صادر کرده است و برای حفظ حریم درجه یک تخت جمشید، بقعه این امامزاده باید بدون گلدسته و گنبد ساخته شود.
امیری درباره مطالب منتشر شده درباره نقض حریم تخت جمشید عنوان کرد: موضوعی که در هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، نصب تابلوی این امامزاده در محور عبور و مرور اصلی بوده و تا قبل از این مساله این بقعه در این مکان وجود داشته و تنها مردم محلی از وجود آن اطلاع داشتند و تنها نصب این تابلو حساسیت ایجاد کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه گفت: شورای فنی این اداره کل ضوابط مشخصی را برای توسعه این بنا مقرر کرده است و تاکنون هیچگونه تخلفی در ساخت و ساز و توسعه بنای بقعه این امامزاده که حریم تخت جمشید را نقض کند صورت نگرفته است.
وی با تاکید براینکه قرار نیست گنبد و گلدسته ای در این محل ساخته شود و تنها باید تابلوی این امامزاده که نصب شده جمع آوری شود، بیان کرد: در مورد تابلوی جدیدی که در مسیر اصلی برای این امامزاده نصب شده در حال مذاکره با اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس هستیم که جمع آوری شود.
روزهای گذشته، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی فارس با حکم قضایی نسبت به جمع آوری تابلوهای غیرمجاز نصب شده در جاده اختصاصی تخت جمشید اقدام کرد. تاکنون اقدامی در ارتباط با تابلوی امامزاده انجام نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار