شیراز را می‌توان پایتخت فرهنگی و حتی تاریخی ایران دانست. شهر شعر و بهار نارنج حتما یکی از بهترین نقاط ایران برای سفرهای نوروزی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۷۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 13 March 2018

 

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:اگر تا به حال به شهر راز سفر نکرده‌اید در برنامه‌ی نوروز 97 این شهر انتخاب بی‌نطیری است. لذت نوشیدن چای بهار نارنج در باغ‌های قدیمی این شهر لذتی تکرار نشدنی و وصف ناپذیر است.

برای بازدید از مشهورترین جاذبه‌های شهر بزرگی چون شیراز باید دست کم ۵ روز وقت بگذارید. حتی با وجود اینکه مسافران برای دیدن مکان‌هایی چون تخت جمشید و پاسارگاد باید از شهر خارج شوند، درصد بسیار بالایی از مردم به قصد دیدن این دو مکان راهی سفر شیراز می‌شوند.

بنابراین حداقل یک روز کامل را باید برای این دو جاذبه در نظر بگیرید. به هر حال این مطلب برای سفری یک هفته‌ای به شهر عشاق تهیه شده است.


به نظر می‌رسد هنگامی که کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار رفته بود، با دیدن بازار قیصریه شهر لار تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن در شیراز بنا کند تا محلی برای تجمع کسب و کار و امور اقتصادی مردم شیراز ایجاد کند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

بازار وکیل شیراز

بر اساس نوشته‌های تاریخی ساخت بازار وکیل شیراز به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز می‌شود و پس از گذشت ۲۱ سال در ۱۱۹۳ هجری قمری آخرین مراحل ساخت آن به پایان می‌رسد.

در اینجا می‌توانید اتواع منسوجات و صنایع دستی زیبا و پر نقش و نگار را تهیه کنید.


مسجد وکیل یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است که در دوره‌ی کریم خان زند، با استفاده از بهترین مصالحی که در آن زمان در دسترس بوده ساخته شده است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

مسجد وکیل شیراز

این مسجد به حدی زیبا است که پیر لوتی در سفرنامه‌ی خود به نام «به سوی اصفهان» از آن به عنوان «کاخ لاجوردین و فیروزه فام» یاد کرده است.

سرای مشیر شیراز
سرای مشیر نیز که یکی از جاذبه‌های خوب شیراز به شمار می‌رود در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی واقع شده است و معماری جالب توجهی دارد. اگر حوصله کافی داشته باشید می‌توانید دست کم دو ساعتی را در این بازار و سرای مشیر سپری کنید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

مکانی که پیشنهاد می‌کنیم حتما نیم نگاهی به آن داشته باشید حمام وکیل است که در ضلع شمالی مسجد وکیل قرار دارد و کاشی‌کاری‌های زیبای آن چشم شما را خیره خواهد کرد.


حمام وکیل یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در کنار مسجد و بازار وکیل که دو آثار برجسته‌ی دیگر از دوران زندیه هستند قرار دارد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ساخته شده در زمان خود بود و با رعایت پیشرفته‌ترین اصول معماری زمان خود طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال برای گرم نگه داشتن فضای داخلی حمام وکیل، ورودی حمام به صورت دو مرحله‌ای ساخته شده است.


ارگ در دوره‌ی زندیه، بین سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۷ میلادی و به عنوان مکانی برای زندگی کریم خان زند ساخته شد. در زمان سلسله‌ی پهلوی این مکان به زندان تبدیل شد و به همین خاطر آسیب‌هایی به آن وارد شد که البته امروزه تا حد زیادی ترمیم شده است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

ارگ کریمخانی شیراز

بعد از سپری کردن یکی دوساعت درون و اطراف ارگ احتمالا سیاهی شب فرا رسیده است. شب‌های شیراز شهرت زیادی دارند پس حتما از شب اول اقامت‌تان در این شهر لذت ببرید. احتمالا از سرزندگی شیراز هیجان‌زده خواهید شد.


این مسجد بسیار زیبا هنگام طلوع آفتاب تا حدود ساعت ۱۰ صبح، وقتی که نور خورشید از میان شیشه‌های رنگی شبستان آن عبور می‌کند، چشم‌اندزای واقعا حیرت‌انگیز و زیبا پدید می‌آورد که به هیچ وجه نباید تماشای آن را از دست بدهید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

مسجد نصیر الملک شیراز

علاوه بر این معماری خود بنا نیز بسیار ارزشمند است که یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود. توصیه ما این است که دست کم ۱ ساعت را در این مسجد سپری کنید.


آرامگاه احمد بن موسی بن جعفر (ع)، برادر بزرگوار امام رضا (ع) در شیراز است که به سومین حرم اهل بیت در ایران شهرت یافته است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

آرامگاه شاهچراغ شیراز

این آرامگاه در دوران اتابکان فارس در سده‌ی ششم هجری قمری ساخته شده است و گنبد و بارگاه‌ آن دارای کاشی‌کاری‌های زیبایی است. زیارت از مقبره‌ی شاهچراغ احتمالا دو ساعتی از وقتتان را خواهد گرفت.


این باغ موزه زیبا در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده و با شاهچراخ حدود ۹ دقیقه (بدون ترافیک) فاصله دارد. مجموعه‌ی قوام در دوره‌ی قاجار و بین سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ تکمیل شد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

نارنجستان قوام شیراز

این مجموعه شامل یک حمام گچینه، حسینیه‌ی قوام، مکتب‌خانه‌ی قوام، اندرونی قوام (خانه‌ی زینت الملک)، دیوان‌خانه، حمام اختصاصی و اصطبل و زنجیرخانه بود که تعدادی از آن‌ها اکنون از بین رفته‌اند. در سال‌های اخیر زیرزمین ضلع شمالی نارنجستان مرمت شده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


خانه زینت الملک از آثار به جای مانده از دوران قاجار است و به دلیل سکونت زینت الملک قوامی، دختر قوام الملک چهارم، به این نام معروف است. سقف تمام اتاق‌های این خانه از جنس چوب است که با نقاشی‌هایی تزئین شده‌اند.

خانه زینت الملک در مجاورت نارنجستان قوام شیراز قرار دارد و از طریق یک راهروی زیرزمینی به آن ارتباط دارد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

خانه زینت الملک شیراز

برای صرف شام می‌توانید به رستوران و چایخانه سنتی داش آکل مراجعه کنید. این رستوران با خانه‌ی زینت الملک حدود ۳ دقیقه فاصله دارد. بخش‌های از فیلم مشهور داش آکل در بنای این رستوران که قبلا خانه بود ضبط شده است.


حافظیه از دو صحن شمالی و جنوبی تشکیل شده که این دو صحن توسط تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر از یکدیگر جدا شده‌اند، ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر، پایه‌های این تالار باشکوه هستند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

حافظیه شیراز

جالب اینکه اگر تنها از یکی از این دو مقبره دیدن کنید، احساس می‌کنید یک جای سفرتان ایراد دارد. هر دوی این مکان‌ها چه در شب و چه در روز جذابیت خاص خود را دارند. دیدار از این دو مکان دست کم تا ظهر به طول خواهد انجامید .

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز


توصیه می‌کنیم دیدار از باغ دلگشا در مجاورت آرامگاه سعدی را از دست ندهید. دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز است که پیشینه‌ی آن به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد و نخستین کلاه فرنگی ایران در این باغ به ثبت رسیده است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

باغ دلگشا شیراز

اگر می‌خواهید استراحت کنید می‌توانید به پارک آزادی شیراز سری بزنید و بر روی چمن‌های سبز آن استراحت کنید. این پارک از قدیمی ترین بوستان‌های شیراز است که در سال ۱۳۴۵ در زمینی به وسعت بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع در شمال شیراز ساخته شد. تماشای لانه‌ی پرندگان این بوستان نیز خالی از لطف نخواهد بود.


اگر عاشق طبیعت و گل و گیاه هستید و با قدم زدن در کنار آن‌ها به آرامش می‌رسید، باغ ارم مکان مناسبی برای شما است. این باغ با داشتن راهروهای طولانی که در آن درختان قدیمی و سر به فلک کشیده‌ قرار دارند، فضای مناسبی برای دوستداران طبیعت ایجاد کرده است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

باغ ارم شیراز


تخت جمشید در ۵۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. این شهر باستانی در واقع در محدوده‌ی اطراف شهر مرودشت واقع شده است. اگر صبح زود از شیراز حرکت کنید حدود ۱ ساعت بعد به این مکان تاریخی بی‌نظیر خواهید رسید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

تخت جمشید شیراز


مجموعه‌ی پاسارگاد به عنوان پنجمین اثر میراث جهانی یونسکو در ایران در تاریخ تیرماه ۱۳۸۳ (با صد در صد آرا) به ثبت رسید. کوروش پس از فتوحات فراوان در تاریخ ۵۲۶ پیش از میلاد به قبایل سکاها در آسیای مرکزی حمله کرد که متاسفانه در جنگ با ماساگت‌ها (ماساگت‌ها یکی از اقوام ایرانی‌تبار و یک تیره‌ی سکایی نیمه صحراگرد در آسیای میانه بودند) کشته (این روایت از هرودوت است و صحت آن چندان مشخص نیست) و در پاسارگاد به خاک سپرده شد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

پاسارگاد شیراز


قلات بهشتی گمشده در گوشه‌ای از زمین با چشمه‌های فراوان، درختان چندین ساله و دره‌هایی عمیق است. روستای قلات در بخش کوهستانی استان فارس واقع شده است.

این روستا دارای خانه‌هایی به صورت پلکانی است که اغلب از دامنه‌ی کوه به سمت قله کشیده شده‌اند. بعد از پلیس راه شیراز به سمت سپیدان ۱۸ کیلومتر راه جاده‌ای آسفالت تا روستا پیش روی شما است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

قلات شیراز

هر چند که تمام مسیر سنگ فرش است اما از ابتدای روستا تا اواسط آن نیز می‌توانید با خودرو بالا بروید. برای دیدن مناطق بکر و طبیعی قلات خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید.


بقعه‌ی خواجوی کرمانی معماری چشمگیری دارد. در قسمت پایین و بالای آرامگاه وی ۲ عدد ستون تعبیه شده و این مقبره در مکانی ساخته شده است که سقف ندارد. در میان این مکان تاریخی گوری وجود دارد که سطح روی آن منحنی شکل است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

بر روی این گور نوشته‌ای حک نشده که بتوان تشخیص داد خواجو در داخل آن دفن شده و تنها چیزی که روی این قبر به چشم می‌خورد آیه‌ای از سوره‌ی الرحمن است که محققان معتقدند به خط ثلث حکاکی شده و متن آیه این است.

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام.

 


دروازه‌ی قرآن، بنایی سرشناس و بازمانده از دوران عضدالدوله دیلمی است که به دستور وی و در شمال شرقی شیراز و بین دو کوه چهل مقام و بابا کوهی ساخته شده است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

دروازه قرآن شیراز

وجه تسمیه این اثر تاریخی به دلیل نگهداری قرآنی است که به خط سلطان ابراهیم نوه‌ی شاهرخ تیموری نوشته شده است تا مردم برای دوری از بلا و ایمن ماندن از خطرات، از زیر آن عبور کنند. البته این قرآن امروزه در موزه‌ی پارس نگهداری می‌شود.


باغ جهان‌نما قدیمی‌ترین باغ شهر شیراز محسوب می‌شود. این باغ با مساحت ۲/۸ هکتار دارای ۳۵۰۰ متر مربع فضای سبز است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

باغ جهان نما شیراز

عمده‌ی فضای سبز جهان‌نما را درخت‌های تنومند و کهن سرو و نارنج، شمشاد سبز، رز هفت‌رنگ، بنفشه، اطلسی و گل‌های داوودی تشکیل می‌دهد. این عمارت هشت ضلعی دارای ۴ شاه‌نشین و اتاق‌های دو طبقه‌ای است که در میان شاه نشین‌ها واقع شده است.

سوغات شیراز چیست؟
شیراز یکی از مهم‌ترین مقصدهای توریستی ایران است و سوغاتی‌های فراوانی دارد؛ از لذیذترین شیرینی‌های سنتی تا صنایع دستی و هنرهای بومی.

سوغات خوراکی شیراز
یوخه شیراز
یوخه، نوعی شیرینی سنتی است که آن را با خمیری نازک تهیه می‌کنند. روی این خمیر، پودر شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را رول می‌کنند و باریک برش می‌زنند. این شیرینی در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود و در کرمانشاه به آن کاک می‌گویند.


یکی از مشهورترین سوغاتی‌های خوراکی شیراز، مسقطی است. مسقطی در واقع نوعی حلوا است که با نشاسته و مغز پسته تهیه می‌شود.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

مسقطی شیراز

مسقطی انواع و طعم‌های مختلفی دارد مثلا زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و...

کلوچه شیرازی
کلوچه‌ی شیرازی معمولا در کنار مسقطی به فروش می‌رسد و نوعی شیرینی لذیذ شبیه به شیرینی برنجی است که به آن کلوچه می‌گویند. بسته بندی‌های کلوچه مسقطی با هم به فروش می‌رسد و معمولا این دو سوغاتی لذیذ را در کنار هم سرو می‌کنند. این شیرینی بسیار لطیف و خوشمزه است و غالبا با تخم خرفه تزیین می‌شود.


بادام سوخته یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که با بادام کامل تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی بادام سوخته، بادام و شکر و آب را با هم مخلوط می‌کنند و حرارت می‌دهند تا جایی که شکر آب شود با این کار پوششی شیرین روی بادام را می‌گیرد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

بادام سوخته شیراز


این حلوای خوشمزه از آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران تهیه می‌شود. در زمان‌های قدیم از این حلوا برای پذیرایی در مراسم مختلف استفاده می‌شده ولی امروزه دیگر رواج ندارد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

حلوا‌ی کاسه‌ای شیراز

دلیل نام‌گذاری این حلوا این است که برای سرو کردن آن از کاسه استفاده می‌کردند و به هر کسی برای پذیرایی، کاسه‌ای کوچک از حلوای آماده شده را می‌دادند.


این دسر خوشمزه و مقوی در شهرهای جنوبی کشور رایج است و بسیار طرفدار دارد. به خصوص در ماه رمضان برای وعده‌ی افطار این دسر را آماده می‌کنند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

رنگینک شیراز

برای تهیه‌ی آن، آرد را در روغن تفت می‌دهند و روی آن خرما و گردو می ریزند. مجددا باقی خمیر را روی مواد می ریزند و در نهایت آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می‌کنند و برش می‌زنند.


شیراز به خاطر وضعیت آب و هوایی خاصی که دارد، باغ‌ها و گلستان‌های زیادی را در دل خود جای داده است و بسیاری از گیاهان دارویی در این شهر رشد می‌کنند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

عرقیات گیاهی شیراز

به همین دلیل، عرقیات گیاهی در این شهر فراوان است و به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. از میان مشهورترین عرقیات گیاهی که در شیراز طرفداران زیادی بین اهالی و گردشگران دارد می‌توان به عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، نسترن و... اشاره کرد.

عرق بهار نارنج شیراز
اگر در فصل بهار به خصوص اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شیراز سفر کنید، تمام شهر را عطر بهار نارنج فرا گرفته است و برخی از باغ‌های شهر را برای برداشت بهار نارنج برای مدتی تعطیل می‌کنند. برای تهیه‌ی عرق بهار نارنج، شکوفه‌های نارنج را جمع‌آوری کرده و آن را با دستگاه، تقطیر می‌کنند.

البته خشک‌شده‌ی این گل‌های معطر را در بازار و عطاری‌ها برای تهیه‌ی مربا یا دمنوش می‌توان خریداری کرد. از دیگر فرآورده های این شکوفه های خوش عطر می‌توان به مربا، شربت، چای بهار نارنج و... اشاره کرد.

عرق بیدمشک شیراز
بیدمشک درخت یا درختچه‌ای از خانواده بید است که گل‌هایی به رنگ زرد دارد و در اواخر اسفند و اوایل فروردین گل می‌دهد و عمر گل‌دهی آن ۱۵ روز است.

از این گیاه اسانسی خوش عطر تهیه می‌شود که درای خواص درمانی بسیار است. برای تهیه‌ی عرق بیدمشک باید بعد از چیدن گل‌ها حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت عملیات عرق گیری انجام شود و توجه داشت که قبل از باز شدن شکوفه‌ها باید آنها را چید تا عرقی با کیفیت به دست آید.

عرق نسترن شیراز
نسترن گلی خوش بو و زیباست که از آن عرقی معطر و مفید تهیه می‌شود. اغلب در روزهای گرم تابستان برای آرامش و نشاط بخشی توصیه می‌شود.

گلاب میمند شیراز
گلاب یکی از عرقیجات معروف شیراز است که در میمند تهیه می‌شود و یکی از مرغوب‌ترین گلاب‌ها در ایران است.


همان‌طور که گفتیم، در شیراز گیاهان دارویی زیادی تولید می‌شود و از آنها دمنوش‌ها با عطرها و طعم‌های مختلف تهیه می‌کنند. مثلا دمنوش بهار نارنج یکی از دمنوش‌های پرطرفدار است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

دمنوش‌های گیاهی شیراز


شیراز، پر از باغ‌های مرکبات است. حتما شما هم وصف لیموی شیراز را شنیده‌اید. در فصل تابستان اگر به شیراز سفر کردید، حتما لیموی تازه بخرید. با این لیمو انواع محصولا مثل آبلیمو، شربت لیمو و فالوده تهیه می‌کنند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

لیموی شیرازی


یکی از سوغاتی‌های شیراز آبغوره است که از با‌غ‌های انگور این شهر به دست می‌آید. شیرازی‌ها از آبغوره برای تهیه‌ی یک آش معروف و خوشمزه به نام آش آبغوره استفاده می‌کنند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

آبغوره شیراز

صنایع دستی شیراز چیست؟
شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در زمینه‌ی تولید صنایع دستی است. هنرمندان این شهر، با ذوق و همت فراوان، جذاب‌ترین آثار هنری را خلق می‌کنند.

محصولات ساخته شده به دستان توانمند هنرمندان شیرازی در بازارها به فروش می‌رسد و مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد. البته بسیاری از این صنایع دستی فقط مختص شیراز نیستند. در ادامه با چند نمونه از صنایع دستی این شهر آشنا می‌شویم که در سفر می‌توانید به عنوان سوغات، خریداری کنید.


خاتم‌کاری یکی از ظریف‌ترین و زیباترین هنرهای دستی ایرانی است. این هنر ارزشمند از کنار هم قرار دادن تکه‌های چوبی منظم و ظریف در رنگ ها و جنس‌های مختلف درست می‌شود.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

خاتم کاری شیراز

برای ساخت آثار خاتم از متریال‌های مختلفی مثل عاج، استخوان، انواع چوب و طلا درست می‌شود. این هنر بسیار زیبا البته پرزحمت است و به دقت و صبرفراوانی احتیاج دارد. این هنر سابقه‌ای طولانی دارد و دوران اوج و شکوفایی آن مربوط به عصر صفویه است.این هنر بیشتر در آباده رواج و شهرت دارد.

انواع قلمدان، جعبه‌های تزیینی، گلدان، جای قاشق و چنگال، جعبه‌های دستمال کاغذی و سایر اشیای خاتم‌کاری شده را می‌توانید از بازارها و مراکز خرید شیراز خریداری کنید.


سفال‌گری از آن هنرهایی است که قدمتی بسیار طولانی دارد و در همه جای دنیا، از قدیم‌الایام رواج داشته است. البته هر شهر و کشوری، طرح و رنگ خاصی برای تزیین ظروف و اشیای سفالی دارد و همین باعث تفاوت آثار سفالی شهرها و کشورهای مختلف می‌شود.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

سفالگری شیراز

در شیراز هم می‌توانید انواع ظروف و اشیای سفالی و لعابی را در قالب ظرف و ظروف، اشیای تزیینی و وسایل دکوری به عنوان سوغات برای دوستان و نزدیکان خود بخرید.


یکی دیگر از هنرهای زیبای ایرانی، معرق کاری است. البته ظاهرا این هنر از هند وارد ایران شده است. هنرمندان ایرانی با ذوق و سلیقه‌ی خودشان این هنر را در سراسر این مرز و بوم گسترش داده‌اند. این هنر در آغاز، تلفیقی از چوب و فلز بود و به شیوه‌ی امروزی انجام نمی‌شد.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

معرق کاری شیراز

بر خلاف هنرمندان هندی که فقط از یک نوع چوب استفاده می‌کرند، ایرانیان برای ساخت آثار معرق از چوب‌های متفاوت با رنگ‌های مختلف بهره می‌برند. در بازار شیراز می‌توانید بهترین نمونه‌های معرق کاری را خریداری کنید که کار دست هنرمندان با ذوق شیرازی است.


وقتی در بازار شیراز قدم می‌زنید، اشیا و ظروف نقره‌ای توجهتان را جلب می کنند. نقره‌کاری یکی از شاخه‌های فلزکاری است و هنرمندان شیرازی با ذوق و دقت فراوان، این اشیا را می‌سازند و شما می‌توانید انواع گلدان، قندان، فنجان و سایر ظرف و ظروف و اشیا را به عنوان سوغات بخرید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

ظروف و اشیای نقره شیراز


منبت‌کاری یکی از هنرهای دستی زیبا است که روی چوب انجام می‌شود. در واقع منبت‌کاری عبارت است از هنر کنده‌کاری و حکاکی روی چوب. انواع محصولات منبت‌کاری شده را می‌توانید به عنوان سوغات خریداری کنید. با این کار، هم محبت خود را به نزدیکان‌تان نشان می‌دهید و هم به اقتصاد محلی کمک می‌کنید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

منبت کاری شیراز


قلم زنی عبارت است از هنر حکاکی و ایجاد نقوش روی اشیای مختلف فلزی از قبیل طلا، مس، نقره و برنج. این هنر غیر از شیراز در بسیاری از نقاط ایران دیده می‌شود. در بازار شیراز می‌توانید بهترین اشیای فلزی قلم‌زنی شده را خریداری کنید و هدیه دهید. این اشیا و ظروف شامل انواع گلدان، سینی، بقاب‌های تزیینی، قندان و سایر وسایل کاربردی و دکوری است.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

قلم‌زنی شیراز


مینا کاری هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با مواد رنگی است. امروزه بیشتر ظروف مسی را با این هنر تزیین می‌کنند. میناکاری در واقع هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با اکسید فلزات است که با حرارت دیدن به رنگی خاص تمایل پیدا می‌کنند. میناکاری، هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش، خطوط و نقش و نگاری رو ظرف ایجاد می‌شود.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

میناکاری شیراز

هرفلز رنگ خاص خود را ایجاد می‌کند. قدمت این هنر به پنج هزار سال می‌رسد و دوران اوج و شکوفایی آن در ایران، در زمان صفویان است. ظروف میناکاری شده یکی از آن سوغاتی‌های بسیار زیبا ارزشمندی است که توجه همه‌ی گردشگران شیراز را به خود جلب می‌کند.


شیشه‌گری به شیوه‌ی سنتی هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد. شیشه را هنرمندانی ماهر از ترکیب سيلکيکات‌های قليايی و ذوب آن در کوره به دست می‌آورند، ماده مذاب را به کمک دست یا قالب یا با دمیدن در آن، فرم می‌دهند. این شیوه از تولید ظروف شیشه‌ای سابقه‌ای طولانی در ایران دارد و در موزه‌ها می‌توانید آثار شیشه‌ای به‌جامانده از زمان‌های قدیم را ببینید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

شیشه گری شیراز


نمدمالی یکی از سخت و طاقت‌فرسا است. نمد از موی شتر، بز یا گوسفند پس از طی مراحلی سخت تهیه می‌شود. درست کردن نمد کاری بسیار زمان‌بر است چون این زیراندازها تار و پود ندارند و از در هم تنیدن پشم ایجاد می‌شوند. یکی از خاصیت‌های پشم این است که قابلیت در هم تنیده شدن دارد و در نهایت بافتی محکم و بادوام ایجاد می‌شود.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

زیرانداز نمدی شیراز


گلیم و جاجیم و قالی در سراسر ایران بافته می‌شود. ولی هر منطقه‌ای طرح و نقشه‌ی خاصی برای بافت آنها دارد. گلیم‌های سنتی با الیاف طبیعی تهیه می‌شوند و آنها را با رنگ‌های طبیعی رنگ می‌کنند. روستاییان و عشایر استان فارس، علاوه بر گلیم، قالی‌هایی از الیاف پنبه، پشم و ابریشم می‌بافند و می‌توانید محصولات آنها را از بازار شیراز خریداری کنید. این بافته‌های سنتی، نه تنها هدیه‌ای بسیار ارزشمند و ماندگار است بلکه خرید آنها، به رونق صنایع دستی در شهرها و روستاها کمک می‌کند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

گلیم، جاجیم و قالی شیراز


گیوه، پاپوش سنتی ایرانی است که در بسیاری از شهرهای ایران به شکل‌های مختلف بافته می‌شود. اگر دوست دارید این پاپوش‌های سنتی را امتحان کنید، حتما در شیراز به بازارچه‌ها سر بزنید و یکی از آنها را برای خودتان بخرید. البته گیوه‌های امروزی با ظاهری مدرن‌تر هم تهیه می‌شوند که برای سبک زندگی امروزی مناسب هستند.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

گیوه شیراز


در استهبان استان فارس، ظروف و اشیای سرامیکی با کیفیت و تنوع فراوانی تولید می‌شوند. در چند سال گذشته، استهبان فارس به عنوان منطقه ویژه‌ی تولید سفال سرامیک انتخاب شد و سفال سرامیک استهبان به عنوان بخشی از میراث معنوی استان فارس در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید. در شیراز می‌توانید این محصولات سرامیکی را از فروشگاه‌های سوغات، خریداری کنید.

سفر به پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران در ایام نوروز

 

ظروف و اشیای سرامیکی شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار