شهردار شیراز:شیراز سومین شهر کشور است که با مشکل حاشیه ‌نشینی رو به رو است و بیشتر مشکلات آن اجتماعی است، اما نگاه ما این است پدیده حاشیه نشینی باید مدیریت شود که امیدواریم با برنامه‌ریزی و مداخله موثر بتوانیم مشکل پدیده حاشیه ‌نشینی را حل کنیم.
کد خبر: ۵۷۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 14 March 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حیدراسکندرپور  در نخستین نشست خبری سه ساعته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: سال آینده 97 درصد بودجه شهرداری به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی اختصاص می‌یابد که مجموعه این اعتبار با هزینه تملک به یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه اجرای چند طرح کلیدی در برنامه‌های عمرانی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز است، گفت: یکی از این طرح‌ها اجرای پیاده راه از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان به عنوان محور گردشگری است.

اسکندرپور افزود: همچنین پروژه دیگری اجرای آن در برنامه است و به مسابقه می‌گذاریم طراحی پل چمران شمالی و چمران جنوبی است که هم اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد.

شهردرا شیراز با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته که با توزیع چهارهزار و 500 پرسشنامه صورت گرفت، مردم شیراز دومین اولویت را توجه به بافت تاریخی مدنظر قرار داده‌اند که سال آینده سال رونق یافت تاریخی است و در این بافت هفت محور بهسازی و کف‌سازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در محور سنگ سیاه بازار دائمی آثار هنرهای دستی و صنایع دستی نیز دایر می‌شود تا این مرکز نیز به محل حضور هنرمندان و نخبگان تبدیل شود.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه بافت تاریخی خاطره مشترک مردم شیراز است، گفت: باید زندگی را در این بافت جریان داد و اقتصاد آن را رونق داد که در این زمینه نیز در حال حاضر120 رستوران و هتل جدید پیش‌بینی شده است.

وی در مورد تخریب‌های بافت تاریخی نیز بیان کرد: بخشی از تخریب‌ها به دلیل طرح توسعه 57 هکتاری است و باید تلاش شود متناسب با مصوبه‌های اولیه انجام شود.

شهردار شیراز در پاسخ به سوالی در مورد جمع آوری تمثال مبارک شهدا در برخی از نقاط شهر، بیان کرد: همه ما مدیون شهدا هستیم و شهدا چپ و راست ندارد و نباید دعواهای سیاسی را سر شهدا انجام دهیم. در هفت سال گذشته با توجه به نزدیکی به عید نوروز شهرداری بنرها را تعویض می‌کرد که این موضوع به طبق روال گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه در یکی دو نقطه با برداشتن قاب‌ها و پایه‌ها همراه بود افزود:به محض اطلاع، برخورد لازم انجام شد و در سه روز آینده 600 بنر جدید در بلوارهای مدرس، رحمت و پاسداران نصب می‌شود تا در آستانه نوروز شهر رنگ و بوی شهید و شهادت به خود گیرد.

شیراز سومین شهر حاشیه‌نشین کشور

شهردار شیراز در پاسخ به سوال دیگر یکی از خبرنگاران در مورد حاشیه نشینی گفت: شیراز سومین شهر کشور است که با مشکل حاشیه ‌نشینی رو به رو است و بیشتر مشکلات آن اجتماعی است، اما نگاه ما این است پدیده حاشیه نشینی باید مدیریت شود که امیدواریم با برنامه‌ریزی و مداخله موثر بتوانیم مشکل پدیده حاشیه ‌نشینی را حل کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی قبرستان قدیمی شیراز با نام دارالسلام خاطرنشان کرد: اقداماتی در مورد بهسازی این مکان انجام شده بود که مورد نقد کارشناسان و نخبگان بود که قرار شد اصلاحاتی صورت گیرد و در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

شهردار شیراز در مورد حفظ باغات قصرالدشت و تخریب یکی از باغ‌ها در گروه یک بیان کرد: در این گروه از باغ‌ها نباید ساخت و ساز شود و این در حالی است که سال 94 برای ساخت مسجد مجوز داده که در نهایت راه و شهرسازی اعلام کرد پروانه صادر شده محل اشکال است و قرار شد لغو شود.

شهردار شیراز همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان بدهی این مجموعه به پیمانکاران گفت: شهرداری بیش از 386 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد و پرداخت بدهی پیمانکاران با حجم درآمدهای شهرداری شیراز امکان‌پذیر نبوده و برای پرداخت بدهی‌های معوق، پیمانکاران را براساس میزان مطالبات دسته بندی کرده‌ و پرداخت بدهی‌ها را آغاز کرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه علت توقف پروژه‌ی بزرگراه کوهسار مهدی، طرح شکایت از سوی معارضان مسیر بوده است، گفت: بخشی از این معارضان مربوط به شهرداری منطقه یک و بخشی مربوط به شهرداری منطقه شش شیراز است و طرح دعوی به ماه‌های قبل از حضور من در شهرداری شیراز باز می‌گردد.

شهردار شیراز حجم این مطالبات را حدود 100 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: اگر تنها قصد گشایش مسیر باشد، میزان مطالبات کمتر خواهد بود اما برای حریم باید کل مطالبات را پرداخت می‌کردیم؛ اکنون هم یک تیم برای مذاکره به معارضان تعیین و کار شروع شده است و امیدواریم به سرانجام مناسبی برسد.

شهردار شیراز با اشاره به قرارداد فاینانس 771 میلیون دلاری قطار شهری، گفت: این طرح اکنون به واسطه آنکه بانک عامل از شهرداری تضمین ملکی 2 هزار میلیارد تومانی درخواست می‌کند، اجرایی نشده است و ما موضوع را با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم با ورود مجلس، راهکاری اندیشیده شود.

اسکندرپور همچنین با بیان اینکه شهرداری شیراز حامی سرمایه‌گذاران واقعی بوده است و از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی حمایت می‌کند، گفت: در شیراز افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند؛ اما بعضا فقط دریافت مجوز و زمین و ایجاد یک رانت را دنبال کرده‌اند؛ قطعا ما با این سرمایه گذاران و این نوع سرمایه‌گذاری‌ها کاری نداریم.

اسکندرپور در مورد موضوع ترافیک شهر شیراز نیز گفت: این مشکل تمام کلانشهرها محسوب می‌شود و قطعا برای حل آن نیاز به ساخت بزرگراه، پل، روگذر و زیرگذر است اما با احداث این زیرسازها، نمی‌توان مشکل ترافیک را حل کرد.

وی با تاکید براینکه شیراز شیراز باید مثل شیراز باشد و از مقایسه‌ی آن با شهرهای دیگر پرهیز داشت، گفت: برای حل مشکل ترافیک ابتدا باید رینگ‌های پیرامونی شهر احداث شود بعد به رینگ‌های داخلی بپردازیم؛ در مرکز شهر هم بخشی از ترافیک را می‌توان با هوشمندسازی کنترل کرد.

شهردار شیراز با اشاره به وضعیت اقتصادی این مجموعه، گفت: امروز درآمدهای شهرداری شیراز در مجموع 11 منطقه روزانه بیش از 4 میلیارد تومان نیست حال آنکه هزینه‌های جاری شهرداری ماهیانه بیش از 63 میلیارد تومان است.

اسکندرپور راهکار حل این مشکل را رسیدن به راهکارهای درآمدهای پایدار و محقق کردن آنها و تعیین تکالیف قانونی در بودجه سالیانه دانست و تاکید کرد: زمانی که درآمد پایدار وجود نداشته باشد شهرداری‌ها مجبور هستند به شهر فروشی تن در دهند.

وی با بیان اینکه یک مجموعه شرایط باعث تغییر کاربری‌ها می‌شود، بر این نکته تاکید کرد که شهرداری شیراز در خصوص تغییر کاربری‌ها، جدیت داشته و تلاش می‌کند خصوصا در موضوع باغ‌ها و ممانعت از تغییر کاربری باغ‌ها، قطعا مد نظر است.

اسکندرپور با اشاره به اقدامات مناسبی که در موضوع بهسازی و آماده‌سازی شیراز به ویژه در آستانه نوروز انجام شده و تداوم دارد، لزوم تغییر در وضعیت ورودی‌های شیراز را متذکر شد و گفت: با استفاده از ظرفیت گروهی از معماران جوان، تمام ورودی‌های شیراز را بررسی کرده و اشکالات را صورت‌جلسه کرده‌ایم، برنامه برای بهسازی ورودی‌ها را از 10 کیلومتری مد نظر داریم.

شهردار شیراز با بیان اینکه موضوع شهر فروشی ارتباطی به مدیری که به‌عنوان شهردار مسئولیت می‌پذیرد ارتباط مستقیمی ندارد، ضرورت تعریف درآمدهای پایدار برای ممانعت از این امر را یک ضرورت دانست.

ایجاد کمربندی جدید در شیراز

اسکندرپور همچنین با اشاره به ساخت آزاد راه شیراز- اصفهان و همچنین تبدیل کمربندی فعلی شیراز در سمت جنوب شرق به یک رینگ درون شهر گفت: آزادراه اصفهان به سه راهی قلات منتهی و ترافیک منتقل به شیراز می‌شود که در این زمینه ادامه ساخت آزاد راه از قلات به سمت پل فسا و در واقع ایجاد کمربندی جدید به صورت آزادراه از پشت گویم و روستاهای جنوبی شیراز از شاپورجان در برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بزرگراه حسینی الهاشمی به طول 20 کیلومتر به سه‌راهی متصل میشود که هشت کیلومتر از این مسیر را نیز با توافق صورت گرفته توسط شهرداری شیراز انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار