قلعه دختر فیروزآباد با هزار و ۸۰۰ سال قدمت یکی از کهن‌ترین بنای گنبد دار دنیا است.
کد خبر: ۵۸۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 17 March 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه:مدیر پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد گفت: این قلعه بنایی سه سطحی با سنگ و گچ است که بر فراز کوهی مشرف بر کیلومتر شش جاده فیروزآباد به شیراز در زمین مربع‌ای ۱۴ در ۱۴ متر بنا شده است.
کاظمی، گنبدخانه مدور این بنا را شاهکار معماری دانست و افزود: ویژگی این گنبد را ابتکار معماران آن در استفاده از فیل گوش‌ها و سه گوش‌ها برای تحمل وزن این گنبد است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد با بیان اینکه این دژ مستحکم و نسبتا بزرگ که بر تمام منطقه تسلط دارد، برای دیدبانی و حفاظت از پایتخت اولیه ساسانیان در شهر گور، به وجود آمده است، ادامه داد: این قلعه در سه سطح ساخته شده بود و ورود به آن از نازلترین سطح از طریق پلکانی مارپیچ که به حیاط اصلی تراس میانی می‌رسید صورت می‌گرفت.
وی گفت: این قلعه تماماً از سنگ‌های درشت ساخته شده و سنگ‌های نما، تراشیده شده‌اند، ولی سنگ‌های پی‌ها و داخل دیوار‌ها از قلوه سنگ‌های درشت رودخانه‌ای تشکیل شده‌اند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد افزود: از ویژگی‌های این قلعه داشتن مخزن آب سنگی است که در دل کوه ایجاد کرده‌اند و در مواقع مورد نیاز احتیاجات قلعه را بر طرف می‌کرده است.
قلعه دختر فیروزآباد در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۶۹ به ثبت ملی رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار