موزه سنگ و کاشی های تاریخی هفت تنان یکی از سه جاذبه جدید گردشگری شیراز است که مسافران در تعطیلات نوروز امسال از آن بازدید می کنند.
کد خبر: ۵۸۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 24 March 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: نوروز امسال سه مکان جدید در شیراز شامل خانه نصیرالملک و موزه سنگ هفت تنان به عنوان بناهای تاریخی و یک مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس درهای خود را برای نخستین بار به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده اند.
تکیه هفت تنان یا موزه سنگ از بناهای دوره کریم خان زند (1192-1178) است که در شمال شیراز و در دامنه کوه چهل مقام، در محله ای که امروز آن را هفت تن می نامند، واقع شده است.
به گفته مردم و ساکنان این محل، وجه تسمیه آن به هفت تنان، به دلیل وجود قبر هفت عارف گمنام است که در این محل مدفون شده اند. این تکیه مساحتی برابر با سه هزار و 388 متر مربع و زیربنایی برابر با 988 متر مربع دارد.
عمارت هفت تنان که به عمارت دیوانخانه در مجموعه زندیه بسیار شبیه است، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود، قسمت شمالی عمارتی دو طبقه است که در طبقه اول آن تالاری مرتفع با دو ستون سنگی یکپارچه ساخته شده است. بر روی این ستون ها با رنگ و روغن نقش هایی ترسیم شده است که بر اثر گذشت زمان و تأثیر عوامل بر روی آنها به تدریج کم رنگ شده اند.
در دو طرف تالار، دو راهرو قرار گرفته که در هر طرف آن یک اتاق ساخته شده است.
کف ایوان با کاشی های قرمز رنگی پوشیده شده و ازاره های آن نیز با سنگ های مرمر لیمویی رنگی تزیین شده است.
در سه گوشه ایوان در اطراف تالار و بر روی طاقچه های ایوان پنج مجلس نقاشی از کارهای آقا صادق، نقاش دوران زندیه که عبارت است از درویشی با کلاه و تبرزین و ریشی سفید، حضرت موسی در حال شبانی و تعدادی گوسفند، شیخ صنعان و دختر ترسا، قربانی کردن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم(ع) و درویشی که عده ای او را شاه عباس صفوی می دانند وجود دارد.
بر فراز این نقاشی ها، نقاشی هایی از شاهنامه فردوسی کشیده شده که مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس معتقد است این نقاشی ها در سال 1336- 1337 ه.ق به وسیله محمد باقر جهانمیری نقاش مرمت شده است.
در طبقه دوم این عمارت نیز دو گوشواره ساخته شده است، در جلوی این عمارت صفه ای قرار دارد که حوض سنگی بزرگی در آن احداث شده و در جلو همین صفّه هفت سنگ قبر یک اندازه دیده می شود که روی آنها نام و نشانی ذکر نشده و شش عدد از این قبور در یک ردیف و یکی دیگر در بالای آنها قرار گرفته است.
در جنوب عمارت باغچه ای پر درخت وجود دارد که دیواری با طاق نماهای آجری در آن ساخته شده که درحال حاضر از آن به عنوان موزه سنگ های تاریخی استفاده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در این باره به ایرنا گفت: سنگ های موجود در این گنجینه متعلق به قرون سوم تا یازدهم ه.ق است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، توقیع، نستعلیق و نسخ تزیین شده اند.
مصیب امیری با اشاره به اینکه این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می شود گفت: عمارت هفت تنان در دی ماه 1310 با شماره 74 در فهرست انجمن آثار ملی ایران به ثبت رسیده و نوروز امسال کاروانسرای جنب مجموعه هفت تنان به موزه سنگ و کاشی های تاریخی تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد:بهسازی و مرمت موزه سنگ و کاشی هفت تنان از ابتدای سال 1387 آغاز شد و در نیمه اسفند جاری با صرف هزینه ای افزون بر 450 میلیون تومان به اتمام رسید و برای نخستین بار در نوروز 97 به عنوان جاذبه جدید پذیرای گردشگران است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: با توجه به ظرفیت های تاریخی-فرهنگی متعدد و وجود کاشی های خاص و منحصر بفرد در این موزه، بعد از اتمام تعطیلات نوروز این محل از نظر نورپردازی،ویترین بندی و موزه آرایی تکمیل در هفته میراث فرهنگی به صورت نهایی به بهره برداری خواهد رسید.
امیری اضافه کرد: جابه جایی 300 قطعه سنگ تاریخی، جانمایی و ساماندهی 100 قطعه کاشی و بررسی و تحویل بیش از 10 هزار قطعه کاشی برای راه اندازی موزه کاشی و سنگ های تاریخی از جمله اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی این موزه بوده است.
موزه سنگ و کاشی های تاریخی هفت تنان در نزدیکی آرامگاه حافظ و دروازه قرآن و در تقاطعی به نام چهل مقام پذیرای بازدیدکنندگان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار