مهندس اسماعیل تبادار استاندار فارس و هیات همراه در سومین شب از فروردین 97 در بازدید از مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدی و ارگ کریم خان زند در جمع مسافران نوروزی این دو مکان گردشگری حضور یافت.
کد خبر: ۵۸۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 24 March 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس: مهندس تبادار در سومین شامگاه نوروز 97 برای بررسی میدانی نحوه خدمات رسانی اماکن گردشگری شیراز به مسافران نوروزی، از مجموعه سعدی و ارگ کریم خان زند بازدید کرد.
استاندار فارس در این بازدید، ضمن حضور در جمع صمیمانه میهمانان نوروزی و خوش آمد گویی به آنها، از نزدیک از مسائل و مشکلات پیرامونی مطلع و بلافاصله دستور رفع کمبودها را به مسیولین ذیربط صادر نمودند.

بنا بر این گزارش مهندس تبادار در ادامه، پس از از بازدید از ارگ کریم خان نیز دستور ات لازم جهت تسریع در تخریب ساختمان مرکز مخابرات كامياب شيراز مرکز ۱۱۸ که در حریم عمارت تاریخی دیوانخانه واقع شده است را صادر و اضافه شدن این مکان تاریخی عظیم به بناهای مجموعه محور زندیه، برای بازدید عموم را خواستار شد .

گفتنی است، عمارت دیوانخانه یکی از بناهای ارزشمند دوره زندیه درشیراز بوده که در نزدیکی ارگ کریم‌ خان واقع شده و در تاریخ 10/3/1351 به شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در گذشته به عمارت دیوان خانه کریم خان زند مشهور بوده است.
عمارت دیوان خانه در 2 طبقه و با مساحت 840 متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده است و بنا بر منابع تاریخی بجای مانده از عصر زندیه این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی برامور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می گرفته است.

ازمهترین ویژگی های معماری این بنا می توان به مقرنس کاری، حجاری و نقاشی های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

این عمارت در زمان قاجاریه مرکز پست و تلگراف هند و اروپا بود و در دوره دوم پهلوی قسمتی از آن تخریب و ساختمان پست و مخابرات بر روی اضلاع جنوبی و غربی آن احداث گردید و به دليل اهميت این بنای تاریخی در محور زندیه شیراز جابه جایی این مرکز در دستور کار مقامات استان قرار گرفته است..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار