سرپرست میراث فرهنگی کازرون گفت: شهرستان کازرون با بیش از 250 اثر شناسایی شده در فهرست آثار ملی ایران سومین شهرستان استان از لحاظ تعدد آثار تاریخی است.
کد خبر: ۵۸۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 27 March 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: محمدرضا معینی اظهارداشت: شهرستان کازرون با پیشینه تاریخی و مناظر زیبای طبیعی و بکر و همچنین قرار گرفتن در شاه‌راه ارتباطی استان‌های اطراف همیشه مسیر انتخابی گردشگران و مسافران به ویژه در روزهای نوروز است.

وی با بیان اینکه شهرستان کازرون با بیش از 250 اثر تاریخی و شناسایی شده در فهرست آثار ملی ایران سومین شهرستان در استان از لحاظ تعدد آثار محسوب می‌شود گفت: از این آثار می‌توان به نقاط تاریخی همچون مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور شامل ستون‌های یادبود، معبد آناهیتا، ایوان موزائیک، تالار تشریفات، نقش‌های برجسته تنگ‌چوگان، مسجد دارالحکومه، غار و مجسمه شاهپور اول ساسانی، سراب دخترون، سراب تاریخی اردشیر، نقش برجسته تنگ قندیل، بازارهای تاریخی، موزه مردم شناسی دوان، بقاع شیخ امین‌الدین و شیخ ابواسحاق، چهار طاقی گره، موزه مردم شناسی کازرون، علامه دوانی و... است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کازرون با اشاره به آیین استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی که هر سال و با آغاز سال‌نو انجام می‌شود گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور گرم مسوولان و روسای کمیته‌های خدمات سفر این استقبال انجام شد.

وی اضافه‌کرد: استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی با اهداء گل، صنایع دستی، غذای سنتی، شیرینی، بسته‌های فرهنگی و بروشورهای معرفی مسیرهای گردشگری و آثار تاریخی و با اجرای زیبای تئاتر «حاجی فیروز» به عنوان نوید دهنده نوروز باستانی انجام شد.

دبیر خدمات سفر نوروزی کازرون گفت: این آیین در 6 بخش خشت، کنارتخته و کمارج، مرکزی، چنارشاهیجان، کوهمره‌ونودان و جره و بالاده با استقبال مردم این مناطق با محوریت بخشداری‎ها صورت گرفت.

معینی از آیین تبریک و جشن نوروزگاه در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور خبر داد و افزود: مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور با بیش از 200 هکتار در 23 کیلومتری شهرستان کازرون و از شاخص‌ترین اثر تاریخی این شهرستان هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران علاقمند به آثار تاریخی است.

وی با بیان اینکه مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور که به­ دستور شاهپور اول ساسانی و توسط معمار برجسته «اپسای دبیر» در اوایل حکومت ساسانیان بنا شد، در آستانه قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو است، گفت: بیشاپور از جمله شهرهای اوایل دوره ساسانی است که از دو طرف توسط رودخانه و کوه و از دو طرف نیز با حفر خندق محصور شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون افزود: این شهر شامل آثار تاریخی همچون معبد آناهیتا، برج و بارو، تالار تشریفات، ایوان موزائیک،کاخ سفید، مسجد دوره اسلامی، چهار طاقی، ستون‌های یادبود و فضای خدمات شهری اطراف آن، خندق، نقوش برجسته تنگ چوگان، مسجد دارالحکومه، حمام‌های بیشاپور، قلعه پسر، قلعه دختر و غار و مجسمه شاهپور اول ساسانی است.

معینی یادآور شد: شهر بیشاپور در چندین نوبت مورد کاوش باستان شناسان از جمله مهریار، رومن گیریشمن، نوروززاده چگینی، سرفراز و امیری قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار