پایلون ۶۳ متری پل کابلی شیراز که بزرگ‌ترین و طویل‌ترین پل کابلی کشور به شمار می‌رود این روزها شب‌هایی خاموش و بدون نورپردازی دارد.
کد خبر: ۵۸۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 08 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:اواخر اردیبشهت سال 96 بود که پل کابلی شیراز، به عنوان نماد شهری این کلان‌شهر با 2 هزار و 60 متر طول به بهره‌برداری رسید. ساختار این پل به صورت کابل‌های پیش تنیده است و طول آن با احتساب باند‌های رفت و برگشت بیش از 2 هزار و 60 متر است که بر روی 52 پایه سوار شده و ارتفاع پایلون اصلی آن 63 متر است.

تسهیل تردد در محورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی میدان، ولی عصر، دسترسی سریع‌تر به جاده‌های کمربندی شهر، افزایش سرعت عبور و مرور و کاهش زمان انتظار در چراغ قرمز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌های صوتی، زیست محیطی و تصادفات و افزایش ایمنی مردم از اهداف اجرای این پروژه بوده است.

این پروژه فاخر که نظر هر مسافر و گردشگری را در شیراز به خود جلب می‌کند، این روزها شب‌هایی خاموش دارد و نورپردازی لازم در آن اجرا نشده است. پلی که اگر بر روی پایلون 63 متری آن نورافشانی شود از مسافت‌های طولانی نیز قابل مشاهده است و بیش از این به عنوان یک نماد شهری به چشم می‌آید.

در بسیاری از کلان‌شهرها کوچکترین نمادهای شهری خود را که چنین عظمتی همانند پل کابلی ندارد را نورپردازی می‌کنند تا گردشگران و مسافران نوروزی از آن به عنوان نماد شهرشان خاطره داشته باشند، اما نوروز آمد و رفت و همچنان پروژه پل کابلی شیراز و طرح‌های بزرگ دیگر شهری که به گفته مسئولان مربوطه ردیف اعتبار زیباسازی و نورپردازی نیز داشته است، شب‌هایی خاموش و بدون نورپردازی را سپری کردند.

جهانبخش میرزاوند به سمت رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه کارگروهی ویژه برای انجام مطالعات نورپردازی در شب‌های شیراز تشکیل شده است، اظهار داشت: امروز معتقدیم یک نورپردازی قابل و شاخص که به آن ببالیم در شیراز نداریم.

وی افزود: نه تنها پل کابلی ولیعصر، بلکه پل میدان معلم، المان دروازه قرآن، بلوار مدرس و جای جای این شهر یک نورپردازی مناسب در شب ندارد و در مدیریت جدید به دنبال این هستیم که مطالعاتی انجام و در قالب فراخوان ملی و بین المللی چند کار شاخص نورپردازی داشته باشیم.

میرزاوند تصریح کرد: باید به سمتی برویم که نورپزدازی مناسب و در خور شیراز، برای پیاده‌روها، بوستان‌ها، ورودی‌های شهر و سایر مکان‌های مهم گردشگری و دیدنی داشته باشیم که میدواریم به نتیجه رسیده و عملیاتی شود.

براساس این گزارش، اساتید دانشگاه نیز معتقدند: استفاده از تکنیک‌های مختلف نورپردازی و تهیه نورکافی در فضای شهری می‌تواند به زیبایی و رسایی بیشتر و بهتر آنها کمک و آن را در ذهن مخاطب ماندگار و دلنشین کند.زی شهر خوابیده را ،،بیدار می کند و منجر به غرور و افتخار مردم آن شهر نیز می‌شود.

آنان بر این باورند، اختصاص اعتبار معقول و منطقی، در این زمینه می‌تواند جلوه‌های پنهان یک شهر را از خواب بیدار کند، همچنین باید بدانیم اختصاص اعتبار برای نورپردازی خرج نیست بلکه برگشت سرمایه‌گذاری با جذب توریست و به دنبال آن نیز برقراری امنیت، ایجاد سرور و شادی، اعتمادسازی و استحکام بنیان خانواده‌ها را به همراه دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار