متاسفانه روند کنونی گسترش شهر و نگاه سوداگرایانه و کاسبکارانه به باغات از دهه های گذشته باعث شکل گیری فرآیند نگران کننده کاهش باغات و از بین رفتن این میراث با ارزش شده است.
کد خبر: ۵۹۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 16 April 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مدتیست مطلبی در فضای مجازی مبنی بر تغییر کاربری باغ فدک(در بلوار چمران) و تبدیل آن به هتل و مجتمع تجاری منتشر شده است.

کانال خبری منتقد در این خصوص نوشت: پیرو تحقیقات درباره تغییر کابری باغ فدک، پرده از راز تلخی برداشته شد و آن مجوزی است که برخلاف مصالح شهر شیراز در شورای چهارم صادر شده و شورای پنجم نیز علیرغم همه تاکیدات و شعارهایش برای حفظ فضای سبز، با چراغ خاموش به استقبال آن می‌رود چرا که قرار است درآمد سرشاری نصیب شهرداری شیراز شود و بخش قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز و کسری بودجه شهرداری را نیز برطرف خواهد کرد.

یکی از نمایندگان شورای پنجم شهر شیراز که به شرط عدم افشای هویتش، به گفتگو نشسته است، درباره پروژه اقامتی، تجاری نیایش می‌گوید: این پروژه دارای کاربری هتل و یک هایپر مارکت تجاری بسیار بزرگ است که پس از ساخت به عنوان یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های کشور و مرتفع‌تر از هتل چمران مطرح خواهد شد؛ مساحت مدنظر برای این هتل 11 هزار متر مربع واقع در تقاطع بلوار نیایش است و در قالب یک برج با تعداد تقریبی 50 طبقه و زیر بنای بیش از 90 هزار متر مربع احداث خواهد شد.

از طرفی شهرداری شیراز در جوابیه ای اعلام می کند: مجوز تغییر کاربری و پروانه ساخت هتل مورد نظر در زمان شورای چهارم و شهردار پیشین شیراز صادر شده و در دوره جدید شهرداری تاکنون هیچ مجوزی مبنی بر تغییر کاربری باغ و تبدیل آن به مراکز تجاری و اقامتی صادر نشده است هرچند در حال حاضر نیز کاربری زمین مذکور فضای سبز و باغ نبوده است.

همچنین به استحضار تمامی شهروندان می رساند، باغات 3 هزار هکتاری شیراز به عنوان نگین سبز و درخشان و ریه های تنفسی این شهر ثروت عظیمی بوده است که روند تخریب آن از سال ها پیش در اثر بی تعهدی مالکان، غفلت مسئولین، نقص قوانین و نیز عدم ایجاد شرایط مناسب جهت ترغیب مالکان به حفظ باغات صورت گرفته است؛ این درحالی است که یکی از مهمترین برنامه های مدیریت جدید شهرداری حفظ و احیای مجموعه باغات شهر شیراز با برنامه ریزی های علمی، اقتصادی و مشارکت صاحبان باغ ها تعریف شده است.

از طرفی مهم ترین شعار شورای پنجم و شهردار منتخب تثبیت جایگاه شیراز به عنوان شهر سبز پایدار است که لازمه تحقق آن حمایت از رویکردهای حفظ و توسعه باغات و جلوگیری از گسترش روند تخریب آنها به بهانه های مختلف است. در این مسیر علاوه بر تعریف راه های پیشگیرانه، بسترسازی برای انتفاع اقتصادی صاحبان باغ ها و افزایش رغبت آنها به حفظ باغ، تشکیل مدیریت باغات گروه یک به منظور بررسی بیشتر و نظارت دقیق تر بر ساماندهی باغات حوزه قصردشت که توسط مجموعه شهرداری شیراز صورت گرفته است، نیازمند مشارکت و همدلی شهروندان و صاحبان باغ ها و همراهی رسانه ها نیز هستیم.

سکوت در برابر ضرر!
به نظر می رسد شورای پنجم به یاد ندارد که از آغاز فعالیتش در شورا، به بررسی و حتی لغو برخی از مصوبات شورای قبل پرداخت؛ روشن است که قانون اشتباه و عملکرد ناصحیحی که به ضرر میلیون ها شهروند تمام می شود نیازی به تعلل و سکوت ندارد و تک تک اعضای این پارلمان شهری می توانند بجای سکوت و عبور از کنار این مسئله، به بررسی و پیگیری لغو تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 بپردازند.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بهمن ماه سال 96 در کانال تلگرامی خود از مخالفت اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز با احداث هتل 45 طبقه در بلوار چمران خبر داد.

مهدی حاجتی با اظهار اینکه رئیس شورای شهر و شهردار شیراز در جلسه‌ کمیسیون ماده پنج مربوط به این پروژه حضور داشته‌ و با تغییر کاربری باغ محل احداث این هتل در بلوار چمران مخالفت کرده‌اند، گفته بود: شورای شهر با قطع حتی یک درخت و تغییر کاربری آنچه که اسمش باغ است، مخالف است و حتی اگر درختان را هم خشک کنند، امکان ندارد ما با تغییر کاربری موافقت کنیم.

نگاه کاسبکارانه و سوداگرایانه عامل نابودی باغات
سیروس پاک فطرت هفتم اسفندماه 96 در جلسه علنی شورای شهر شیراز بیان کرد: متاسفانه روند کنونی گسترش شهر و نگاه سوداگرایانه و کاسبکارانه به باغات از دهه های گذشته باعث شکل گیری فرآیند نگران کننده کاهش باغات و از بین رفتن این میراث با ارزش شده است.

وی در ادامه گفته بود: صراحت مصوبات شورای عالی شهرسازی مبنی بر اینکه باغات گروه یک باید با رویکرد حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت موجود از طریق تملک عمومی مدیریت شوند بدان معنا است که شورای شهر و شهرداری باید ساز و کار مناسبی برای نگهداری باغات داشته باشد.

در حالی این سخنان به میان می آید که می بینیم نه تنها ساز و کار مناسبی برای نگهداری باغات وجود ندارد بلکه شورای پنجم به صورت چراغ خاموش از کنار تغییر کاربری باغ فدک می گذرد و شهرداری در جواب تنها اعلام می کند که این تغییر کاربری در زمان شورای قبل رخ داده است!

این صحبت ها ظاهرا نتیجه ای نداشته و بجای تعمیر و احیای باغات به سمت تغییر کاربری و تخریب رفته ایم و ریه های تنفسی شهر شیراز به دست دلالان و تجار افتاده است.

وقتی شهری چارچوب مدیریتی صحیح بر اساس داشته هایش ندارد و مدیران شهری اش ایده آل و افق هدف های شهر خود را در دیگر کشورهای غربی ببیند بیش از این هم انتظار نمی رود.

البته الگوبرداری مناسب از دیگر ملل برای رو به رشد بودن و یا حتی انقلابی شهری نه تنها ناپسند نیست بلکه مورد استقبال همگان قرار می گیرد اما به شرط اینکه بر اساس ظرفیت درونی و چارچوب تعریف شده باشد و در شهر شاهد چینش دکوری و فانتزی صرف! نباشیم.

عمران کور و بی هدف با کمی تغییر ظاهری در اسم به توسعه شهری به الگوی پیشرفت و یا بهتر است بگوییم مدرنیته بودن تبدیل شده و ماحصلش تنها این بوده که همواره شاهد هدررفت میلیاردها تومان از جیب بیت المال و مردم هستیم!

درختکاری های نمادینی که پوششی برای نادیده گرفتن باغات هستند
به گزارش شیرازه، هر ساله شهرداری شیراز در مراسمی نمادین به کاشت نهال در نقاط مختلف شهر می پردازد و با رسانه ای کردن یک هفته درختکاری فشرده و حتی توزیع نهال رایگان خود را دوستدار طبیعت و درخت معرفی می کند این ها ر حالی است که در طول سال به بدترین نوع ممکن باباغات و درختان موجود در سطح شهر برخورد می شود و هیچ گونه توجه و مدیریتی برای از بین نرفتن این ریه های تنفسی در کلان شهری خوش آب و هوا نمی شود.

با یک محاسبه ساده به وضوح می بینیم که سرعت تخریب باغات و جنگل‌ها و مراتع بسیار بیشتر از کاشت نهال‌های نمادین است؛ روز درختکاری و هفته منابع طبیعی فرصت خوبیست که به چالش‌های این عرصه توجه شود. به راستی سالانه چقدر از باغ‌های شهر وکشور تخریب می‌شوند؟ واقعا سالی یک روز با کاشتن چند نهال می‌توان با آسیب‌های ناشی از جای خالی باغ‌های پردرخت و درختان کهنسال مقابله کرد؟ ذره ای توازن بین سرعت و وسعت تخریب باغات و مراتع در سال و تعداد کاشت نهال‌ها وجود دارد؟ این روز نمادین برای مطرح شدن و مقابله کارشناسی با علل این مشکلات هم هست که متاسفانه در هیاهوی کارهای نمادین هیچ توجهی به این مسائل اساسی نمی‎‌شود.

ای کاش متولیان امر یکبار برنامه بازدید از نهال های کاشته شده در روز درختکاری سال یا سال‌های قبل را برگزار می‌کردند، طبیعتا تاثیر اینگونه برنامه‌ها از برنامه نمادین کاشت نهال خیلی بیشتر خواهد بود.

ماجرای تغییر کاربری، تخریب باغات و عدم نگهداری صحیح از درختان چندده ساله و حتی چندصدساله شیراز موضوع تازه ای نیست، متاسفانه همه ساله به وضوح دیده ایم که مدیران به وعده های خود عمل نمی کنند و مدیران ماقبل خود را عامل اصلی قصورات شان می بینند؛ معلوم نیست چندباغ دیگر باید قربانی شود تا مسئولان بفکر بیفتند و قدمی برای از بین نرفتن طبیعت این شهر بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار