رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت:مردم این استان در سال 1396 بیش از 2.5 میلیارد تومان برای ساخت و ساز در حرم های مطهر کمک کردند.
کد خبر: ۵۹۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 16 April 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: اسکندر قاسمی دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به اقدامات صورت گرفته برای توسعه حرم های مطهر در عراق اشاره کرد و افزود: استان فارس با حرکت خوب مردم و پشتیبانی قوی آنان توانسته نقش بسزایی در ساخت و توسعه حرم ها داشته است.

**فارس در ردیف 10 استان برتر در کمک به عتبات عالیات
وی گفت:با مشارکت خوب مردم استان فارس در ردیف 10 استان برتر کشور در سال 1396 در کمک به عتبات عالیات بود و استقبال مردم در این زمینه بی نظیر است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس از مردم خواست همواره در توسعه حرم های مطهر در عراق همکاری داشته باشند.
قاسمی افزود: مردم می تواند نذرهای خود را از طریق مراجعه به بانک یا شماره گیری #71*5*110*780* و یا به صورت حضوری به ستاد عتبات عالیات به نشانی شیراز کوچه پنج خیابان مشیرفاطمی ارایه کنند.
وی بیان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال 1381 فعالیت خود را در عراق شروع کرد، بازسازی های حرم های مطهر رو به اتمام است و در سال های آینده بازسازی به صورت کامل انجام می شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: روز به روز بر حضور زائران و عاشقان امام حسین (ع) افزوده می شود و همین امر باعث شد تا توسعه حرم های مطهر در عراق در دستور کار قرار گیرد.

**طرح های توسعه حرم مطهر امام علی(ع)
قاسمی یکی از طرح های ستاد بازسازی عتبات و عالیات، راتوسعه حرم مطهر امام علی(ع) و ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف عنوان کرد و افزود: ساخت این صحن با مساحتی بالغ بر 220 هزار مترمربع در حال اجرا است.
وی ادامه داد: ساختمان این پروژه که در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجرا است چهار طبقه و چندین رواق بزرگ دارد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل دو ساختمان است که ساختمان موزه برای نمایشگاه آثار تاریخی و عتیقه موجود در حرم مطهر و ساختمان بخش های اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت یک میلیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی است.
قاسمی افزود: همچنین یک شبستان بزرگ برای برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی در این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مهمترین بخش این پروژه، پروژه فضای عبادتی و زیارتی است که 50 درصد از کل مساحت را تشکیل می دهد که این فضا شامل یک مصلای بزرگ است و تمام خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرا، سرویس بهداشتی، غذاخوری خادمان حرم را شامل می شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: فضای زیارتی به صورت شبستان است که تقریبا 70 درصد را تحویل دادیم و تا آخر تیرماه سال جاری کل بخش زیارتی را که متصل به حرم است تحویل می دهیم.
قاسمی اظهارکرد: در صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) بیش از 100 هزار نفر به صورت همزمان می توانند از این صحن استفاده کنند.

**طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع)
وی با بیان اینکه طرح توسعه حرم حضرت امام حسین(ع) نیز در دستور کار است، گفت: برای این توسعه به صورت دراز مدت 38 هکتار برای چهار فاز تعریف شده است که مرحله نخست فاز آن صحن عقیله بنی هاشم در پنج هکتار است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: در فازهای بعدی آشپزخانه، رستوران، مهمان پذیر، کتابخانه، موزه تل زینبیه، صحن امام حسین(ع) و بخش های اداری طراحی شده است.
قاسمی افزود: پیش بینی شده که کل این پنج هکتار در پنج سال آینده به اتمام برسد، در این طرح عظیم دو طبقه روی زمین و سه طبقه زیر زمین احداث شده است که از طراحی و معماری بسیار زیبای ایرانی و اسلامی برخودار و تداعی کننده عاشورای حسینی است.
وی ادامه داد: این صحن طوری تعبیه شده که بالاتر از سطح حرم مطهر نیست و بخشی از طبقه های اداری نیز در طبقه های منفی قرار دارد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با بیان اینکه احداث این پنج هکتار می تواند تاثیر بسزایی در افزایش حضور زائران داشته باشد گفت: با احداث این پنج هکتار 230 هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر امام حسین(ع) قرار می گیرد.
قاسمی اظهارکرد: این فضای ایجاد شده موجب می شود در ایام ویژه از جمله شب های جمعه، اربعین، عرفه و محرم، زائران از صحن عقیله بنی هاشم زینب کبری(س) بتوانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: احداث این 230 هزار متر بنا مکان خوبی برای اسکان جمعیت های میلیونی را ایجاد می کند.

** اجرای 85 پروژه فارس در عتبات
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: استان فارس 85 پروژه را در عتبات انجام داده و مردم به وفور به ما مراجعه می کنند تا بتوانند در ساخت و ساز حرم های مطهر در عراق مشارکت داشته باشند.
قاسمی افزود: به خود می بالیم که در استان فارس هنرمندان بسیار زبردست داریم که از ظرفیت آن ها در طراحی ضریح ها و درب ها و آینه کاری ها استفاده شده است.

**پروژه های در دستور کار عتبات عالیات فارس
وی به پروژه های در دستور کار ستاد عتبات عالیات استان فارس اشاره کرد و گفت: برای خیمه گاه امام سجاد(ع) در کربلا نیم ضریحی را می سازیم که این نیم ضریح در طول 4.60 در عرض 1.30 است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس از مردم فارس دعوت کرد تا در محل حرم مطهر علی بن حمزه(ع) در شیراز از کارگاه ساخت ضریح برای خیمه گاه امام سجاد(ع) بازدید کنند.
قاسمی افزود: این سازه 70 درصد پیشرفت داشته است و 30 درصد باقی مانده را با مشارکت مردم در ماه های آینده به اتمام می رسانیم و به کربلا اعزام می کنیم.
وی ادامه داد: پروژه دیگر ساخت 6 پنجره چوبی است که با نقش و نگار شیرازی ها برای حرم امامین در کاظمین آماده می شود که در ماه های آینده نصب خواهد شد.

**نذرهای مردم به کشور بازمی گردد
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: پروژه دیگر، صندوقچه حضرت مسلم (ع) است که این صندوقچه در مسجد کوفه بر روی قبر مطهر ایشان نصب خواهد شد ، این پروژه 95 درصد پیشرفت داشته و به زودی برای نصب ارسال می شود.
قاسمی در ادامه بیان کرد: در صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) بیش از سه هزار نیروی کار ایرانی کار می کنند.
وی ادامه داد: نذرهای مردم برای ساخت حرم های مطهر در عراق به کشور بازمی گردد به دلیل اینکه نیروی کار و مصالح ایرانی در آنجا به کار گرفته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار