مخترع شیرازی پس از ۲ سال تحقیق و مطالعه موفق به طراحی و ساخت دستگاه تورنیکت دیجیتال هوشمند شد.
کد خبر: ۵۹۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 17 April 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: عزیز الله وکیلی سازنده دستگاه گفت: این دستگاه در جراحی‌های ارتوپدی و در بی حسی‌های موضعی که یکی از اندام‌ها مانند دست یا پا مورد عمل قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.
تورنیکت وسیله ایست که در جراحی کوتاه مدت به دوراندام تحتانی و یا فوقانی بسته می‌شود تا مسیر جریان خون درون این اندام را بطور موقت مسدود کند و با تزریق دارو امکان بی حسی موضعی و انجام عمل جراحی بر روی اندام تحتانی وفوقانی فراهم شود.
وی انجام عمل جراحی بدون نیاز به بیهوشی بیمار را از مهمترین مزایای این دستگاه برشمرد و افزود: دستگاه تورنیکت دیجیتال هوشمند دارای دو کاف بوده و قادر است فشار کاف را بصورت خودکار بر اساس فشار خون بیمار محاسبه وتنظیم کند.
وکیلی قابلیت تغییر کاف ها، وجود هشداردهنده صوتی وتصویری برای هشدار به کاربر، تخلیه تدریجی دارو در پایان عمل جراحی به سیستم گردش خون بیمار را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه برشمرد.
وی افزود: هزینه ساخت این دستگاه نصف و کارآیی آن در جراحی های مختلف دو برابر نمونه‌های خارجی است.
وکیلی بیان کرد: تاکنون ۲۰ عدد از این دستگاه ساخته شده و ساخت آن در مرحله تولید انبوه قرار دارد.
دانشیار بیهوشی دانشگاه شیراز هم گفت: دستگاه تورنیکت دیجیتال هوشمند به صورت تمام خودکار تنظیماتی را که متخصص بیهوشی پیش از عمل برای دستگاه تعریف می‌کند، کنترل کرده و نیاز به حضور کاربر نیست.
دکتر افشین امینی افزود: در روش سنتی از تورنیکت دستی استفاده می‌شد که کاربر باید خود کاف را باد کرده و روی فشار مورد نظر تنظیم کند و در طول عمل مراقب مدت زمان فشار اعمالی بر روی اندام و کاهش یا افزایش فشار باشد.
وی امینی گفت: این دستگاه در همه بیمارستانها، بخش‌های اورژانس و اتاق‌های عمل برای انجام جراحی‌های ارتوپدی وعروق قابل استفاده است.
سازنده دستگاه تورنیکت دیجیتال هوشمند گواهی ثبت اختراع، تاییدیه‌های استاندارد و مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی را کسب کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار