گرچه این روزها شاهد افزایش نرخ ارز هستیم وبه اعتقاد برخی از کارشناسان، صادرات صنایع دستی می تواند به رونق اقتصادی فعالان این حوزه کمک کند اما هنوزهم فروش و عرضه تولیدات دست ساز هنرمندان به روش های سنتی انجام می شود .
کد خبر: ۵۹۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 21 April 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:گرچه این روزها شاهد افزایش نرخ ارز هستیم وبه اعتقاد برخی از کارشناسان ، صادرات صنایع دستی می تواند به رونق اقتصادی فعالان این حوزه کمک کند اما هنوزهم فروش و عرضه تولیدات دست ساز هنرمندان به روش های سنتی انجام می شود .روشی که در اکثر کشور های توریستی منسوخ شده است اما با این وجود هنوزهم برخی از تولید کنندگان با روش های مدرن فروش محصولاتشان آشنا نیستند و ترجیح می دهند آنها را در بازارهای داخلی بفروشند و حتی زمانی هم که با گردشگران خارجی مواجه می شوند به دلیل آنکه زبان خارجی نمی دانند قادر به فروش محصولاتشان نیستند.
از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته، یعنی به طور تقریبی نیمی از رشته های موجود در صنایع دستی کشور در استان فارس وجود دارد اما بررسی صادرات این محصولات در سال های اخیر نشان می دهد که بازار صادرات صنایع دستی از ثبات چندانی برخوردار نیست به طوری که طی دو سال اخیر با توجه به نوسانات ارز باز هم میزان صادرات محصولات دست ساز هنرمندان با رشد قابل توجهي مواجه نشده است .

بنا بر اظهار نظر کارشناسان این حوزه، میزان صادرات صنایع دستی فارس در 6 ماه نخست سال 95 به طور تقریبی 4 برابر مدت مشابه در سال 94 بوده اما این میزان در همین بازه زمانی در سال گذشته (96 ) کاهش چشمگیری داشته است هرچند این رقم به بیش از دو میلیارد و 800 میلیون تومان هم رسیده است.

به باور این کارشناسان رقابت پذیری کشورهای رقیب، مهم ترین عامل در این حوزه است چرا که امروزه کشورهایی مانند نپال، پاکستان، چین و دیگر کشورهای آسیایی با موادی ارزان تر اقدام به تهیه و تبلیغ صنایع دستی مشابه ایرانی می کنند.

بنا براین گزارش با توجه به اینکه در حال حاضر با افزایش نرخ ارز مواجه ایم بی شک صادرات و یا فروش محصولات دست ساز هنرمندان استان فارس به گردشگران خارجی می تواند تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی صنایع دستی و گردشگری داشته باشد اما به گفته معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میرا ث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس این وضعیت می تواند تبعات منفی و مثبتی در پی داشته باشد ولی باید از آن به عنوان یک فرصت مناسب برای توسعه و رونق صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد .

حیدر علی زاهدیان نژاد با اشاره به اینکه باید تلاش شود گردشگران ورودی به فارس محصولات دست ساز هنرمندان استان را خریداری کنند، افزود: راه اندازی بازارچه ها و فروشگاه های معتبر صنایع دستی،کارگاه گردی گردشگران خارجی و تعریف گواهینامه اعتماد برای فروشگاه های عرضه محصولات دست ساز هنرمندان استان می تواند تاثیر به سزایی در میزان فروش محصولات داشته باشد.

وی گفت: باید گردشگران را ترغیب کرد که از فروشگاه ها و کارگاه های صنایع دستی استان بازدید کنند و از محصولات آن ها خریداری نمایند. شاید این روش بهترین راه برای معرفی و فروش محصولات باشد چرا که صادرات محصولات تا حدودی برای تولیدکنندگان سخت است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد:باید اعتماد گردشگران خارجی را برای خرید محصولات صنایع دستی جلب کرد و این گردشگران با دیدن کارگاه های تولیدی و همچنین حضور در محل عرضه صنایع دستی بومی به خرید محصولات ترغیب می شوند.

وی همچنین به خروج چمدانی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: مخالفتی با این نوع عرضه و صادرات صنایع دستی نداریم چرا که این روش هم به ارزآوری و هم به اقتصاد هنرمندان کمک می کند.

زاهدیان نژاد از برنامه ریزی های گسترده و مستمربرای فروش محصولات و تولیدات دست ساز هنرمندان این استان خبر داد و گفت: یکی از برنامه هایی که در دستور کار امسال قرار دارد، آموزش های تخصصی به هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی در زمینه بازار یابی و فروش است.

وی ادامه داد: ایجاد فروشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی برای عرضه محصولات هنرمندان نیز از برنامه های قابل اجرا در سال جاری است .

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که باید در سال جاری انجام شود آموزش های مهارت آموزی زبان های بینالمللی است و جادارد هنرمندان به خصوص فروشندگان این محصولات با زبان انگلیس آشنایی داشته باشند تا بتوانند گردشگران خارجی را نسبت به خرید محصولات ترغیب کنند.

زاهدیان نژاد گفت: صادرات صنایع دستی شامل فرش و گبه دستباف، گلیم و زیلو، حصیربافی، خاتم، منبت و پیپ ایرانی (مصنوعات چوبی) بوده است اما دستبافته ها بیشترین حجم از صادرات صنایع دستی استان فارس را از آن خود می کنند.

به گفته وی: صنایع دستی استان فارس هنوز با شیوه های سنتی عرضه میشود و به طراحی خلاق و بستهبندی مناسب نیاز دارد به همین دلیل نمیتواند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را کسب کند ولی باید گردشگران را به خرید محصولات دستساز هنرمندان استان ترغیب کرد تا شاهد رونق اقتصادی این صنعت باشیم.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس در ادامه افزود: کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین و روسیه مقصد صادرات صنایع دستی فارس هستند.

وی در ادامه این گفت وگو عمده تولیدات صنایع دستی استان را گلیم، تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، خاتم، معرق، منبت، کاشی هفت رنگ، سفال، قلم زنی، حجاری سنتی و سفال به همراه دست بافته ها (زیر نظرصنعت، معدن و تجارت استان) دانست و گفت: 120 نمونه از ۳۰۰ نوع صنایع دستی کشور حاصل ذوق، هنر و خلاقیت هنرمندان فارسی است و این استان با داشتن ۴۰۰هزار صنعتگر، جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده و یک ششم کل تولیدات صنایع دستی کشور در فارس تولید می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار