محسن جعفری نژاد: سالانه حدود 5 هزار تن زباله عفونی درفارس تولید می‌شود که بیش از 4 هزار تن آن بی‌خطر ساز می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 21 April 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:محسن جعفری نژاد:با بیان اینکه طی هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقرر شده که تا پایان امسال همه بیمارستان‌های فارس مجهز به سیستم آتوکلاو یا بی‌خطرساز زباله شوند، افزود: سالانه حدود 5 هزار تن زباله عفونی درفارس تولید می‌شود که بیش از 4 هزار تن آن بی‌خطر ساز می‌شوند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با اشاره به شعار جهانی امسال روز هوای پاک، گفت: پایان آلودگی پلاستیک به عنوان شعار جهانی و نه گفتن به کیسه پلاستیکی در ایران شعارهای محوری این روز مشخص شده‌اند.

جعفری‌نژاد ضمن مقایسه این دو شعار در سطوح بین‌المللی و ملی، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا استاندارد شعار جهانی روز هوای پاک با آنچه که در کشور ما اتفاق می‌افتد، راه طولانی وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن در دنیا، گفت: از سال گذشته کمپین بی‌زباله در کشور آغاز شد و نشان داد که این کار باید مستمر باشد و باید به لحاظ اجتماعی و فرهنگی اقدماتی در این رابطه اتخاذ شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با تصریح بر اینکه اگر از مسئله افزایش جمعیت بگذریم، توسعه بی‌ضابطه شهرنشینی موجب تولید حجم بالایی از زباله‌ها شده است، عنوان کرد: امروز در کنار شیراز، شهر صدرا با جمعیتی مشخص به مجموع شهرهای فارس اضافه شده اما هنوز مسائل زیربنایی، سایت زباله و فاضلاب آن با مشکل جدی رو‌به‌رو است.

جعفری‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر قرار است به توسعه شهری برسیم باید مسائل زیربنایی و زیست محیطی آن را پیش‌بینی کنیم، خاطرنشان کرد: از 102 شهر موجود در فارس تنها کلانشهر شیراز مدیریت پسماند و زباله را به خوبی دنبال کرده و حتی به شکل الگو در کشور مدیریت می‌شود اما مدیریت پسماندها در سایر شهرهای استان جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: روزانه حدود سه هزار تن زباله در فارس تولید می‌شود که دو هزار و 100 تن آن زباله شهری است و از این میزان نیز یکهزار و 100 تن تنها در شیراز مدیریت می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با ابراز تاسف از اینکه مدیریت پسماند در سایر شهرهای استان صحیح و اصولی نیست، گفت: به دنیال این مهم آلودگی خاک و آب‌های زیر زمینی به وجود می‌آید.

جعفری‌نژاد با بیان اینکه میانگین زباله پیش‌بینی شده برای شهرها 650 گرم و روستاها 550 گرم در طول روز است، اظهار کرد: هر فرد به طور میانگین کشوری روزانه سه کیسه پلاستیک مصرف می‌کند.

وی به فرآیند طولانی مدت بازیافت زباله‌های پلاستیکی هم اشاره و خاطرنشان کرد: در استانی مانند فازس به دلیل وضعیت دما و رطوبت، حدود 350 سال طول می‌کشد تا زباله‌های پلاستیکی به حالت اولیه بازگردند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست فارس با طرح سوالی مبنی بر اینکه فارس استانی با برند گردشگری است اما آیا با این حجم زباله‌های پلاستیکی که هیچ برنامه خاصی برای مدیریت آن نداریم، می‌توان به صنعت گردشگری رسید؟ گفت: پسماند را نمی‌توان از مدیریت شهری جدا کرد؛ اگر می‌خواهیم قطب اول گردشگری کشور شویم باید به مدیریت خوبی در مدیریت پسماندها برسیم.

جعفری‌نژاد با بیان اینکه یکی از اقدمات خوب در دنیا به ویژه کشور ژاپن بازیافت پلاستیک است، گفت: متاسفانه ایران در این باره دچار چالش‌های جدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از دهه 1950 تاکنون حدود 9.1 میلیارد تن پلاستیک تولید شده که 9 درصد آن بازیافت، 12 درصد آن سوزانده و حدود 6 میلیارد تن آن در دریا رها شده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با تصریح بر این نکته که روزانه حدود 500 تن زباله پلاستیکی در کشور تولید می‌شود، بیان کرد: بازیافت و دریافت مالیات برای استفاده از پلاستیک از راهکارهای اصولی جهت جلوگیری از تولید زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود اما در ایران به ارزانترین قیمت پلاستیک فروخته می‌شود.

جعفری‌نژاد با بیان اینکه تنها 4 درصد از زباله‌های کشور تفکیک می‌شوند به مقوله سرانه ظرفیت زیستی اشاره و عنوان کرد: 0.84 در هکتار ظرفیت استفاده از زمین براساس این شاخصه تعیین شده اما هر انسان حدود سه برابر استفاده می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود تدوین قانون، سیاست گذاری‌های کلان و مدیریت شهری را از راهکارهای مهم جهت برون رفت از وضعیت بد مدیریت پسماندها برشمرد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه هنوز سایت پسماند ویژه در فازس راه‌اندازی نشده، تاکید کرد: باید سایت پسماند صنعتی در فارس به سرعت راه‌اندازی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار