محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس رتبه نخست جهانی صادرات پودر و عصاره شیرین‌بیان را در اختیار دارد، اظهار داشت: محصول شیرین‌بیان بیشتر به صورت دیم در نقاطی که بارندگی بالای 300 میلی‌متر داشته باشند پرورش می‌یابد.
کد خبر: ۵۹۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 23 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اسماعیل تبادار در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان فارس با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید و صادرات شیرین‌بیان باید در این استان افزایش یابد، اظهار داشت: در سال جدید باید به صورت جدی روی تولید شیرین‌بیان کار جدی انجام شود تا نیاز به واردات ریشه شیرین‌بیان از خارج از کشور نداشته باشیم.

وی بیان کرد: علاوه بر بالا بردن ظرفیت تولید و صادرات این محصول باید برای مرمت و احیا زمین‌هایی که شیرین‌بیان در آن به صورت دیم رشد می‌کند نیز برنامه داشته باشیم زیرا اگر تنها به فکر برداشت این محصول باشیم کم کم منابع طبیعی ما ضعیف می‌‌شود و تولید این محصول در استان فارس کاهش می‌یابد.

استاندار فارس با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس به صورت خاص برای احیا و مرمت اراضی شیرین‌بیان اعتبار تخصیص دهد، گفت: 8 مجتمع فرآوری شیرین‌‌بیان در استان فارس وجود دارد که در حال حاضر با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند که با توسعه کشت شیرین بیان در استان فارس باید این کارخانه‌ها حداقل به ظرفیت اسمی خود برسند.

وی عنوان کرد: به گفته مدیرکل صنعت استان فارس 8 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد که انتظار داریم با پیگیری این مهم تا پایان سال به سرانجام برسد زیرا با افتتاح این طرح‌ها برای 5166 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

تبادار با بیان اینکه رشد صادرات غیرنفتی استان فارس از اهمیت زیادی برخوردار است و هدف‌گذاری ما رساندن صادرات استان به حداقل 2 میلیارد دلار در سال است، گفت: با بررسی دقیق ظرفیت افزایش محصولات صادراتی استان فارس بررسی شود و علاوه بر آن مشخص شود که کدام یک از تولیدات استان ظرفیت صادراتی داشته اما تاکنون مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه موضوع بحران آب در استان فارس جدی است و بحث همه جلسات و کارگروه‌های مختلف استان موضوع مدیریت بحران آب است، افزود: 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر بتوان با برنامه‌های مشخص 15 تا 20 درصد از این مصرف را کاهش داد بیش از 2 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

استاندار فارس تاکید کرد: باید برای مدیریت مصرف آب سند راهبردی مشترک بین دستگاه‌های مختلف استان تدوین شود تا از این طریق زمینه مناسبی برای مدیریت منابع آب ایجاد شود.

بهره‌برداری از 8 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در سال جاری

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: در استان فارس 2 هزار و 906 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا 100 درصد و سرمایه بیش از 41 هزار میلیارد تومان وجود دارد که در صورت بهره‌برداری برای بیش از 69 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مجتمع فولاد پاسارگاد در شهرستان کوار تاکنون 31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در صورت بهره‌برداری برای 672 نفر اشتغال‌زایی می شود، گفت: طرح پتروگاز دالین سپیدان نیز امسال به بهر‌‌ه‌برداری می‌رسد.

همتی عنوان کرد: 14 طرح صنعتی اولویت‌دار با سرمایه‌گذاری بیش از 15 هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی بیش از 5 هزار نفر در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان فارس در حال ساخت است که 8 طرح آن با سرمایه‌گذاری 11 هزار میلیارد تومان امسال به بهره‌برداری می‌‌رسد.

وی با اشاره به رشد 20 درصد ارزش صادرات و 30 درصدی وزن صادرات استان فارس در 10 ماهه سال 96، گفت: در سال 96 شمش فولاد به سبد صادرات کالاهای غیرنفتی استان فارس اضافه و 200 میلیون دلار شمش فولاد به خارج از کشور صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه در سال 95 تعداد شرکت‌ها دانش‌بنیان در استان فارس 95 شرکت بود که در سال 96 به 121 شرکت ارتقا یافت، افزود: صندوق شکوفایی و نوآوری در تهران مستقر است و این شرکت‌های برای درخواست تسهیلات باید در حال رفت‌ و آمد به تهران باشند و همین موضوع یکی از مشکلات مطرح شده همه این شرکت‌ها است.

وی گفت: برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود که مسئولان این صندوق هر 3 ماه یک‌بار برای رسیدگی به درخواست‌های این شرکت‌ها به استان فارس سفر کنند و یا اینکه نمایندگی جنوب کشور این صندوق در استان فارس دایر شود.

همتی با بیان اینکه با توجه ظرفیت استان فارس در زمینه تولید شیرین‌بیان میز تخصیصی صادرات این محصول در استان فارس مستقر شده است، بیان کرد: به دلیل نیاز مجتمع‌های فرآوری شیرین‌بیان سال گذشته 10 هزار تن ریشه این محصول از خارج از کشور وارد استان فارس شده است.

کشت آزمایشی شیرین‌بیان در 200 هکتار از اراضی فارس

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس رتبه نخست جهانی صادرات پودر و عصاره شیرین‌بیان را در اختیار دارد، اظهار داشت: محصول شیرین‌بیان بیشتر به صورت دیم در نقاطی که بارندگی بالای 300 میلی‌متر داشته باشند پرورش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مصرف آب شیرین‌بیان یک سوم گندم و بهره اقتصادی آن چندین برابر گندم است، عنوان کرد: در حال حاضر برای توسعه کشت این محصول در استان فارس 200 هکتار کشت آزمایشی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار