کد خبر: ۵۹۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 23 April 2018

اگر بعد از تعطیلات نوروزی، خبرها و شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده باشیم، روزی نبوده که در گوشه‌ای از کشور اعتراضاتی به دلایل مختلف نبوده باشد.
اعتراضات چند روز گذشته در چند شهر کردنشین مرزی به دلیل بسته شدن مرزها و بیکاری چند ده هزار نفر کولبر که با اعتراض نمادین پهن کردن سفره خالی در شهر بانه آغاز شد، حالا به چند شهر کردنشین دیگر کشیده شده است و مردمی که تقریباً تنها درآمدشان از راه کولبری و فروش این محصولات در مراکز خرید شهرهای مرزی است حالا دیگر با تصمیم دولت مبنی بر بسته شدن مرزها نانشان آجر شده است.
بعد از تصمیم جدید ارزی دولت و همچنین اعمال بخشنامه عوارض 220 هزار تومانی خروج از کشور، مرزهای زمینی به ویژه چند مرز کشورمان با ترکیه، نیز از رونق افتاده است. به علت اینکه هنوز در بخشنامه ارزی دولت، برای مسافران زمینی ارزی پیش بینی نشده و به یکباره عوارض خروج 25 هزار تمانی زمینی به 220 هزار تومان برای بار اول رسیده است، مسافران خروجی زمینی کاهش چشمگیری داشته و به همین سبب، کسبه، رانندگان، باربران، آژانس‌های مسافربری مرزی روزهای سختی را می‌گذرانند. چند روز گذشته ویدئویی از اعتراضات این افراد در مرز بازرگان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.
حال به اعتراضات مورد اشاره، اعتراض مردم کازرون درباره تصمیمات جدید تقسیمات جغرافیایی برای این شهر، اعتراضات کشاورزان استان اصفهان و مردم چهارمحال و بختیاری درباره آب، بازداشت معاون مدیرکل و رییس اداره ارشاد مشهد به دلیل جشن مرکز خرید سلمان مشهد، پخش فیلم رفتار غیرسازمانی مأمور زن گشت ارشاد در مقابل یک زن در پارکی در تهران و ... را اضافه کنیم، می‌بنیم که دامنه اعتراضات مردمی این روزها گسترده‌تر از پیش شده است و حال مردم خیلی خوب نیست.
وجود این دست اعتراضات پیش‌تر در همه نقاط دنیا وجود داشته و در کشور خودمان نیز پیش شاهد اعتراضات مختلفی بوده‌ایم اما آنچه که مورد نگرانی است، پیوسته بودن این اعتراضات است. حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بعد از اعتراضات دی ماه سال گذشته گفت که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند.
حالا حدود سه ماه بعد از اعتراضات دی ماه، اتخاذ برخی تصمیمات بدون سنجیدن همه جوانب امر، دوباره بهانه‌ای برای اعتراضات فراهم آورده است. دولت و مسئولین کشور باید این اعتراضات را جدی بگیرند و تا دیر نشده، فکری به حال ناخوش این روزهای مردم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار