دادگستری فارس اعلام کرد در سال گذشته 18 درصد از اهالی این استان درگیر پرونده‌های قضایی بوده‌اند که بیشتر آنها بعد از تصادف مربوط به توهین عادی و ضرب و جرح بوده است.
کد خبر: ۵۹۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 26 April 2018

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 26 هزار فقره پرونده قضایی با موضوع ضرب و جرح در دادگستری فارس تشکیل شده است، می‌گوید: این آمار در حالی ارائه شده است که سال 96 دعاوی پرونده‌های ضرب و جرح عمومی افراد نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که در فارس با کاهش خشونت روبه‌رو هستیم.

قاضی احمد رحمانیان با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود در سال گذشته حدود 18 درصد از مردم استان فارس درگیر پرونده‌های قضایی بوده‌اند، می‌افزاید: تصادفات، توهین عادی، ضرب و جرح، سرقت، تهدید، تخریب اراضی و خیانت در امانت به ترتیب بیشترین جرم‌های ارتکابی در استان را تشکیل می‌دهند.

رحمانیان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها یکی از ارکان تاثیرگذار در زمینه پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند، می‌گوید: مشارکت فعال مردم می‌تواند زمینه اجرا و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های پیشگیری‌ اجتماعی را افزایش دهد، زیرا به عقیده جامعه‌شناسان نبود برنامه‌های آموزشی در محافل خانوادگی و همچنین در مراکزی که وظیفه آموزش افراد جامعه را برعهده دارند موجب می‌شود آمار پرونده‌های خشونت در جامعه افزایش یابد.

وی نبود فرهنگ عذر خواهی در جامعه چه از طرف مسئولان و چه از طرف مردم را به عنوان یکی دیگر از عوامل آسیب‌های اجتماعی یاد می‌کند و می‌گوید: بسیاری از پرونده‌هایی که به خشونت منتهی و برای آنها در دادگاه پرونده تشکیل شده به این دلیل است که افراد در هر موضوع بدون داشتن اطلاع از حق و حقوق واقعی، خود را ذی‌نفع می‌دانند و مهم‌تر آنکه از فرهنگ عذرخواهی بی‌بهره‌اند.

رحمانیان با بیان اینکه بیش از 60 درصد از درگیری‌ها بدون قصد قبلی رخ داده می‌شود، ادامه می‌دهد: هیجانات و خشم‌های آنی که کنترل نمی‌شوند، روحیه انتقام‌جویی را به‌وجود آورده و سبب بروز حوادث غیرقابل جبران برای افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری از خشونت باید از دوران کودکی در مدارس فارس آموزش داده شود، اضافه می‌کند: ضروری است در مدارس فارس جشن قانون‌پذیری برگزار شود و زنگ آن به صدا در آید تا افراد از دوران کودکی با این مباحث بیشتر آشنا شوند و در نهایت آمار پرونده‌های جرائم در استان کاهش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به اینکه در استان بیشترین گروه سنی که درگیر پرونده ضرب و جرح عمومی شده‌‌اند، بین گروه‌های سنی 19 تا 35 سال هستند، می‌گوید: متاسفانه علت برخی از خشونت‌ها در بین این گروه سنی مصرف مواد روان‌گردان صنعتی و مشروبات الکی گزارش شده است.

رحمانیان تصریح کرد: هنگام برخورد با این افراد و زمانی که نیاز به برخورد انتظامی و قهری با مجرم است، باید مراتب هر چه سریع‌تر به مراجع انتظامی و امنیتی اطلاع داده شود تا عرصه را بر کسانی که قصد ارتکاب اعمال رفتارهای هنجار شکنانه دارند تنگ کنند و فرصت عرض اندام و ارتکاب اعمال مجرمانه و غیرشرعی پیدا نشود.

وی افزود: در حال حاضر توهین جزء 5 موضوعی است که به عنوان یک اولویت در محاکم قضای فارس با متخلفان برخورد و حکم قضایی صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار