یکی از مشکلات موجود برای دریافت تسهیلات را موانعی می‌داند که بانک‌ها مقابل کارآفرینان قرار می‌دهند که اگر این مشکلات و موانع برطرف شود، زمینه اشتغالزایی و توسعه بیشتر کار فراهم می‌شود.
کد خبر: ۵۹۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:بنابر ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ویژگی‌های این نوع اقتصاد با رویکرد جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیش‌رو و برون‌گرا مطرح شده است و علاوه بر آن این نوع سیاست‌ها بر الگوهای بومی ایرانی – اسلامی تاکید دارد.

کارشناسان اقتصادی در تعریف برون‌گرا و درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی می‌گویند، درون‌زا بودن یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم بجوشد و متکی به امکانات درونی کشور باشد و در تعریف برون‌گرا بودن گفته‌اند این نوع اقتصاد محصور و محدود نیست و با اقتصادهای جهانی تعامل دارد.

صنایع دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

به گفته این کارشناسان این نوع اقتصاد به صرف اینکه نسخه‌ای برای شرایط و مقطع کنونی جامعه نیست، منعطف، پویا و پیش‌رو است یعنی در یک چارچوب بسته قرار ندارد و از الگوهای بومی بهره می‌گیرد. جهادی بودن اقتصاد مقاومتی را کارشناسان و فعالان اقتصادی در قطع وابستگی در تامین مواد اولیه و عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر این اقتصاد می‌دانند و فرصت‌ساز و مولد بودن اقتصاد مقاومتی را نیز در اشتغالزایی این اقتصاد معنا می‌کنند.

با این تعاریف صنایع دستی مصداق بارز رویکردهای اقتصاد مقاومتی است و عرصه‌ای برای اشتغالزایی به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها است. کارگاه صنایع چوب صادق صیادپور در شهرستان نی‌ریز یکی از نمودهای استفاده از صنایع دستی برای اشتغالزایی و یکی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس است.

صیادپور  از فعالیت‌هایی که در این کارگاه انجام می‌شود، سخن می‌گوید که از جمله می‌توان به تولید هنرهایی چون مشبک، معرق، منبت و دیگر هنرهای مرتبط با چوب اشاره کرد. به گفته وی 3 سال پیش این کارگاه آغاز به کار کرده و امروز برای 10 نفر سرپرست خانوار اشتغالزایی کرده است.

کارآفرینی هنرمند نی‌ریزی

در این کارگاه 200 متری نه تنها آثار هنری و مرتبط با صنایع چوب را به سفارش مشتری تهیه می‌شود بلکه با یک فضای 100 متری محلی برای نمایش و عرضه صنایع دستی شهرستان نی‌ریز نیز شده است. صیادپور می‌گوید: « آثاری که در این کارگاه تولید می‌شود اغلب به سفارش مشتری است و علاوه بر آن مواد اولیه برای کارگاه‌های صنایع چوب در استان نیز از این محل تامین می‌شود».

صیادپور که تولید ظریف‌ترین مشبک جهان به نام ترنج را در کتاب گینس به نام ایران و استان فارس ثبت کرده و مدت 21 سال است که در زمینه هنرهای چوب فعالیت می‌کند و یک اثر نیز در موزه آستان قدس رضوی از خود به یادگار گذاشته است. شغل اصلی وی حسابداری یک شرکت خصوصی است و به گفته وی درآمدی که از کارگاه حاصل می‌شود تنها صرف حقوق کارگران و تامین مواد کارگاه می‌شود.

این هنرمند کارآفرین می‌گوید: « بیشتر هدفم این بود که شرایطی فراهم کنم تا هم این هنر را آموزش دهم و هم فرصت شغلی برای دیگران ایجاد کنم وگرنه درآمد اصلی من از این کار نیست».

صیادپور که در 10 جشنواره بین‌المللی صاحب مقام شده و در بیش از 30 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است، اعتقاد دارد که هرچند امروزه کارگاه‌های چوب با لیزر به تولید می‌پردازند اما تولید اثری که با دست ساخته شود تفاوتش مانند فرش ماشینی و فرش دستباف است.

به گفته وی هرچند بسیج سازندگی در نی‌ریز حمایت‌هایی در قالب ارائه تسهیلات دارد اما ادارات و نهادهای دولتی می‌توانند با خرید صنایع دستی به عنوان هدیه از این هنر حمایت کنند.

موانع بانک پیش پای کارآفرینان

وی یکی از مشکلات موجود برای دریافت تسهیلات را موانعی می‌داند که بانک‌ها مقابل کارآفرینان قرار می‌دهند که اگر این مشکلات و موانع برطرف شود، زمینه اشتغالزایی و توسعه بیشتر کار فراهم می‌شود.

جواد ثواب، رئیس بسیج سازندگی شهرستان نی‌ریز نیز درباره این فعالیت می‌گوید: این کارگاه از سال 95 راه‌اندازی شده و با آموزش 10 نفر برای آنها شغل پایدار ایجاد کرده است. به گفته وی سرمایه اولیه برای این کار 100 میلیون تومان بوده و بسیج هم در قالب تسهیلات کمک کرده است.

به گفته ثواب در سال گذشته بسیج سازندگی نی‌ریز در قالب صنایع تبدیلی 85 میلیون تومان و در قالب اقتصادی مقاومتی 339 میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات دادهکه بیشتر در عرصه‌های تولید گیاهان دارویی، کشت زعفران، پرورش زنبور عسل، قالی بافی و خیاطی، پرورش قارچ خوراکی، گلخانه، پرورش ماکیان و گوهرتراشی بوده است.

رئیس بسیج سازندگی نی‌ریز از مشخص شدن این شهرستان به عنوان قطب انار و زعفران در اقتصاد مقاومتی در سال جدید و حمایت از فعالان این 2 عرصه سخن می‌گوید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار