رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعتقاد دارد که اگر به دنبال تثبیت جایگاه شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران هستیم باید به دو مولفه مهندسی ارزش و مهندسی فرهنگی توجه بیشتری کنیم.
کد خبر: ۵۹۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:«طاهره نصر» گفت: امروز هویت شهری در شهری با پشتوانه غنی و ارزشمند تاریخی همچون شیراز نادیده گرفته شده و و این اتفاق طی سالیانی رخ داده است که ما نیز حضور داشته‌ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه در خلق فضاهای شهری و بناهای معماری، نقش با اهمیت محیط زیست را فراموش کرده ایم، افزود: در بحث هویت، از فضاهای طبیعی غافل شده ایم و همچنین در بسیاری از موارد فراموش کرده ایم که امنیت و ایمنی برای شهروندانی که قرار است در بافت های مختلف شهر زندگی کنند باید در درجه اول اهمیت باشد.

دکتر نصر خطاب به شهردار شیراز گفت: طرحی نو در اندازید و به این بیاندیشید که چطور می توان به فضاهای طبیعی، هویت و مؤلفه های شهر بیشتر توجه کرد.

وی بزرگترین معضل شهرداری های کشور را بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری دانست و خاطرنشان ساخت: هم اکنون طرح ملی بازآفرینی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری کلید خورده است اما برای حل بهتر این موضوع از مسئولین می خواهم که فقط یک شب در یکی از خانه های این بافت حضور داشته باشند تا بدانند چه معضلاتی در بافت های فرسوده وجود دارد. به نظر من، ما مردمی که در بافت های ناکارآمد شهری حضور دارند را فراموش کرده ایم.

رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه تنها با توجه به مسایل فرهنگی نمی توان این بافت ها را سامان داد، گفت: شهرداری و نظام مهندسی باید در حل معضل بافت های فرسوده و توانمندسازی آنها دخالت داشته باشد.

نصر با بیان اینکه در ساخت و سازهای شهری با مسایل حقوقی روبرو هستیم عنوان کرد: بخشی از این مسائل حقوقی به کمیسیون ماده صد و بخشی دیگر به طرح تفصیلی بر می گردد. در حالیکه امروز طرح های تفصیلی شکست خورده محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه باغ‌های قصردشت شیراز در شرف نابودی است، گفت: با وجود اینکه گاهی اوقات موج خبری برای حفظ مجموعه باغات قصردشت درست می شود اما با پدیده کمیسیون ماده ۱۰۰ این باغات در حال نابودی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار