رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای بازگرداندن بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال ۹۷ دولت با تامین اجتماعی ۵۰ میلیارد تومان تهاتر انجام می‌دهد.
کد خبر: ۵۹۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: عبدالرضا عزیزی عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این گفته که سازمان تامین اجتماعی در حال ورشکستگی است را قبول نداریم، اظهار داشت: برای بازگرداندن بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال 97 دولت با تامین اجتماعی 50 میلیارد تومان تهاتر انجام خواهد داد و وضع این سازمان قطعا بهتر از پیش می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مشکل اقتصادی داشتیم نباید بر آن سرپوش بگذاریم و باید برای ارائه راهکار و برطرف کردن آن مشکل منطقی برخورد کنیم افزود: البته نباید از توانمندی‌های خود نیز غافل شویم زیرا در بسیاری از موارد در تکنولوژی‌های جهان رتبه اول را داریم.

عزیزی با تاکید بر اینکه 9.27 دهم حق درمان کارگران به خزانه می‌رود و باز به تامین اجتماعی برای درمان کارگران بازخواهد گشت، عنوان کرد: این سهم 9.27 دهمی که از کارگران اخذ می‌شود ناموس ماست و فقط برای درمان و سلامت کارگران مصرف می‌شود.

ضعف صنعت فرآوری در استان فارس

اسماعیل تبادار با بیان اینکه همه ما باید مستند گویی عادت کنیم و رفتار یک نفر را به کل یک مجموعه تعمیم ندهیم اظهار داشت: یکی از ناهنجاری‌های که امروز با آن روبه‌رو هستیم این است که رفتاری کردیم که مردم فکر می‌کنند همه ما ناسالم هستیم و نسبت مسئولان بدبین شده‌اند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان فارس از 13.3 دهم در سال 92 به 10.8 دهم در سال 96 رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی نیز از 37.6 دهم در سال 92 به 40.5 دهم در سال 96 رسیده است، عنوان کرد: در فضای کسب و کار نیز موفق به کسب رتبه نخست کشور شده‌ایم.

استاندار فارس با بیان اینکه در سال 96 هدفی که برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی تعیین شده بود 555 میلیون دلار بود که خوشبختانه موفق به جلب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی شدیم خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی توانایی کشیدن بار اشتغال را ندارد و بخش خصوصی باید در این زمینه به کمک بخش دولتی بیاید.

وی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند با پول نمی‌توان ایجاد اشتغال کرد اما من معتقدم که پول و تسهیلات برای ایجاد اشتغال لازم است البته این نکته هم باید توجه کرد که این تسهیلات با نظر کارشناسی به اهل آن تحویل داده شود تا منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.

تبادار با بیان اینکه در کنار دغدغه ایجاد اشتغال در استان فارس همه تلاشمان را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها گذاشته‌ایم، افزود: استان فارس از نظر تصادفات جاده‌ای رتبه نخست کشور را دارد به همین دلیل برای اصلاح راه‌ها و کاهش تصادفات در حال حاضر 450 کیلومتر بزرگراه در دست احداث و 320 کیلومتر آزادراه نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه استان فارس در زمینه راه‌آهن فقیر است و در تلاش هستیم که خطوط ریلی این استان را به کانون بار متصل کنیم، خاطرنشان کرد: در بحث حمل و نقل هوایی نیز فاز اول سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار فارس با بیان اینکه استان فارس در زمینه‌های مختلف به ویژه کشاورزی ظرفیت بالایی دارد اما در زمینه ارزش افزوده و فرآوری محصولات کار زیادی انجام نشده است، افزود: سالانه 540 هزار تن انگور در فارس تولید می‌شود اما یک واحد تولید کشمش در استان وجود ندارد و این در حالی است که استان زنجان با تولید 240 هزار تن انگور 80 واحد تولید کشمش دارد و یا گل محمدی فارس که تنها تبدیل به گلاب می‌شود و در زمینه‌های دیگر فرآوری نمی‌شود.

وی افزود: امسال 8 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی با اعتبار 11 هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه اشتغال زیادی در این استان فراهم خواهد کرد.

تشکیل پرونده برای بیش از 2300 کارفرما در زمینه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز

سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس در زمینه کارآفرینی از جایگاه مناسبی برخوردار است اظهار داشت: در طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستاییان و عشایر در مجموع 12 هزار و 382 نفر تقاضای خود را ثبت کرده‌‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 23 هزار و 370 فقره بازرسی برای جلوگیری از به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در کارگاه‌های مختلف انجام شده است افزود: در مجموع 9 هزار و 302 تبعه غیرمجاز شناسایی شده و 2 هزار و 343 کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس عنوان کرد: مسئولان و نظام اداری ما هنوز در مورد اشتغال اتباع بیگانه به نتیجه‌ای نرسیده است و به همین دلیل برخورد قاطعی با کارفرمایان در این زمینه نمی‌شود.

وی با اشاره به تدوین سند توسعه اشتغال پایدار استان فارس و طراحی اطلس اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: در سال 96 267 روستا توانمندسازی شده و 538 تعاونی جدید نیز راه‌اندازی شده است.

دشمن‌های داخلی بیشتر از دشمن بیگانه به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس مشکلی که بر روی زمین مانده باشد نداریم و این نشان دهنده تعامل خوب مدیران استان در بخش دولتی و خصوصی است اظهار داشت: آیا وضعیت بحرانی اقتصاد کشور به دلیل قوانین غلط و ست و پا گیر بوده؟ آیا به دلیل کم‌کاری دولت بوده؟ که باز جواب این دو سوال به اعضای مجلس بازمی‌گردد که یا با تدوین قوانین غلط و دست و پاگیر این مشکل را ایجاد کرده‌اند یا به دلیل عدم نظارت بر کار دولت این وضوع را به وجود آورده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز افزود: امروز یک آوار 40 ساله‌ای بر سر اقتصاد کشور خراب شده است و ما به جای بهبود وضعیت تولید کشور به دنبال تزریق هلی‌کوپتری پول برای ایجاد اشتغال هستیم و هر سال به این بخش پول اختصاص می‌دهیم اما خروجی از نظر ایجاد اشتغال وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آمار بیکاری کشور در نیروهای متخصص به 80 درصد رسیده است گفت: بحران قیمت تمام شده اجازه رقابت به کالای ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی نمی‌دهد.

رازقی با بیان اینکه نباید مشکلات اقتصادی کشور را به آمریکا و ترامپ نسبت بدهیم بلکه ترامپ‌های داخلی بیشتر از دشمنان بیگانه به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند، عنوان کرد: نباید حق کارگران ضایع شود و نمایندگان مجلس نباید اجازه می‌دادند که حق 9.27 درمان کارگران نزد وزارت بهداشت باشد.

قوانین قدیمی جوابگو وضعیت اقتصادی کشور نیست

سهراب شرفی رئیس خانه صنعت استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: وقتی قانون تجارت کشور مربوط به 1313 است و قانون شهرداری‌ها نیز در سال 1314 به تصویب رسیده و با وجود این همه تحولات در جامعه هنوز تغییری نکرده است نباید انتظار داشت که این قوانین مشکلی را برطرف کند.

شرفی خاطرنشان کرد: وقتی به سرمایه‌گذار نمی‌توانیم این اطمینان را بدهیم که شما مالک طرح، ایده و سرمایه خود هستید چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر را برای سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب کنیم.

علی راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: مجلس بر روی اجرای درست اصل 44 نظارت نداشته و بسیاری از کارخانه‌های دولتی به جای خصوصی‌سازی خودمونی‌سازی شده و در حال حاضر نیز بیشتر آنها تعطیل شده یا در حال تعطیلی است.

وی افزود: 97 درصد بودجه سازمان تامین اجتماعی از جیب کارگرانی تامین می‌شود که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و این در حالی است که این سازمان روز به روز فربه‌تر می‌شود و به حیاط خلوت بسیاری از افراد تبدیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار