در آستانه نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران آماده پذیرایی از هزاران زائری است که در این ایام خود را به این مکان مقدس می رسانند تا در میلاد حضرت ولیعصر(عج)، در جشن بزرگ منتظران ظهور حضور یابند.
کد خبر: ۵۹۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 28 April 2018

 

به گزارش تابناک قم، با نزدیک شدن به نیمه شعبان شور و شوق و تکاپو در میان مردم بیشتر می‌شود. در هر کوچه و خیابان که قدم می‌گذاری نشانه‌هایی از برپایی جشن و شادی به چشم می‌خورد، جشن‌هایی که غالبا مردمی و خودجوش هستند.

زن و مرد، پیر و جوان، کودک و بزرگ همه آمده‌اند تا در این جشن سهمی داشته باشند.آری، جشن نیمه شعبان، جشن بزرگ شیعیان، جشن تولد آقای عالمیان است.

جشن منتظران ظهور هر سال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است. چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی خوانی‌های عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیئت‌های مردمی برای بزرگداشت این روز انجام می‌شود.

اما در این بین شهر قم با وجود مسجد مقدس جمکران و حضور گسترده زائرین رونق پررنگ تری نسبت به سایر شهرها دارد و آمادگی برای پذیرش زائرین و مشتاقان آن حضرت اهمیت ویژه ای دارد.

در آستانه نیمه شعبان المعظم و سالروز ولادت با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) مسجد مقدس جمکران برنامه های بسیار گسترده و متنوعی را در دستور کار قرار داده است و از جمله این برنامه ها طرح جذب خادم تشرفی است.

سید حسین موسوی رابط، مدیر مرکز خادمین افتخاری مسجد مقدس جمکران درباره این طرح به خبرنگار فارس گفت: از آن جایی خدمت رسانی دائمی در مسجد مقدس جمکران اکثرا توسط خادمین افتخاری انجام می‌شود، با توجه به نزدیک شدن به سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی(عج)، و در راستای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به زائرین و مجاورین آن حضرت، طرح خادم تشرفی برای مشتاقان فعال شده است.

وی گفت: این طرح در قالب گروه‌های مختلف مشتاق که عموما از میان جوانان، دانشجویان و بسیجیان است سازماندهی خواهد شد.

موسوی افزود: اطلاع رسانی برای جذب این خادمین توسط فضای مجازی و سایت مسجد مقدس جمکران انجام شده است.

حضور 8500 خادم در ایام نیمه شعبان

مدیر مرکز خادمین افتخاری مسجد مقدس جمکران گفت: در حال حاضر 7 هزار خادم خواهر و برادر در طول سال به صورت مرتب و منظم در شبانه روز به زائرین خدمت رسانی می‌کنند که به‌مناسبت نیمه شعبان حدود 1500 نفر به این تعداد افزوده می‌شود و امید است با سازماندهی بتوانیم خدمات رسانی بهتری داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌های نیمه شعبان خادمین گفت:از روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه همایش"خادمین منتظر" با حضور همه خادمین کار خدمت رسانی به زائران را آغاز کرده و این برنامه تا جمعه 14 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

موسوی افزود: این خادمین به صورت تمام وقت و سازماندهی شده در مسجد مقدس جمکران حضور دارند و قطعا نیروهای بسیج، ایستگاههای صلواتی و کمک‌های مردمی هم مکمل خواهند بود.

مدیر مرکز خادمین افتخاری مسجد مقدس جمکران در خصوص شرایط شرکت در این طرح گفت: تدیّن به دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری (اثنی عشری(، اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه، عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، عدم سابقه محکومیت جزایی موثر، داشتن سلامت جسمانی وروانی و توانایی برای انجام کارهای محوله، داشتن حداقل سن ۱۷ سال و حداکثر۵۰ سال و... از جمله شرایط لحاظ شده در جذب خادمان افتخاری بوده است.

بهره مندی از خادمان آشنا به زبان‌های خارجی

موسوی خاطرنشان کرد: از کسانی که به زبان‌های مختلف از جمله عربی، انگلیسی، روسی و آذربایجانی آشنایی دارند و همچنین همه متخصصین در زمینه‌های مختلف پزشکی، تدوین، رسانه، روابط عمومی، برق و تاسیسات جهت همکاری دعوت به عمل می‌آید تا در این طرح شرکت کنند.

مدیر مرکز خادمین افتخاری مسجد مقدس جمکران در خصوص جذب خادمین افتخاری غیرایرانی در مسجد مقدس جمکران نیز گفت: این طرح برای خادمین ایرانی است اما افراد غیرایرانی به شرط مورد تایید بودن جامعه المصطفی و داشتن توانایی و توان کافی می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی در خصوص پویش مردمی قدمی برداریم افزود، قطعا همه برنامه‌ها و اهداف این پویش در راستای جلب رضایت امام زمان (عج) است و جذب خادمین افتخاری هم جدا از این مساله نیست و این مساله باید به صورتی باشد که بتواند همه اقشار مختلف مردم را به امام زمان (ع) نزدیک کند.

پیش بینی افزایش 15 درصدی زوار

اسماعیل بخشعلی مدیر پشتیبانی و خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه امسال ولادت امام زمان (عج) با روز چهارشنبه و تعطیلات آخر هفته مصادف شده است پیش بینی می‌شود امسال 10 تا 15 درصد افزایش زوار داشته باشیم و به این دلیل تمهیدات ویژه‌ای برای اسکان و رفاه حال زائرین در نظر گرفته شده است.

وی از اختصاص 250 عدد ویلچر و 8 دستگاه زائربر برای جابه جایی و رفاه زوار سالمند و بیمار در مسجد مقدس جمکران خبر داد و افزود: 300 نیرو به صورت شبانه روزی وظیفه تنظیف و مفروش کردن صحن‌های مسجد مقدس جمکران را در ایام دهه مهدویت و به ویژه 14 و 15 شعبان بر عهده دارند.

مدیر پشتیبانی و خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران گفت: برای نخستین بار جشن‌های ده روزه در مسجد مقدس جمکران در این اعیاد برپا می‌شود و مهمان‌های ویژه‌ای از شهرهای مختلف خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: تا کنون 80 ایستگاه صلواتی مردمی برای برپایی درخواست داده اند که پیش بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد.

بخشعلی خاطرنشان کرد: برای هر چه پربار تر شدن جشن‌های نیمه شعبان جلسات مختلف با استاندار و مسؤولان مختلف استان از جمله راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، اورژانس، کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط داشته‌ایم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی هر چه بهتر از زائرین فراهم شده است.

وی افزود: همچنین تمهیدات ویژه‌ای برای اسکان زوار در مساحت هشت هزار متر مربع با امکاناتی از قبیل پتو، آب شرب و غذای سرد و گرم پیش بینی شده است.

پذیرایی و اطعام زائران جمکران

مدیر مدیر پشتیبانی و خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران گفت: در درب‌های یک، دو و 6 چایخانه با امکاناتی از قبیل چای، شیرینی و شربت، غذای سرد و گرم آماده پذیرایی از حدود 500 هزار زائر است. علاوه بر آن سه واحد نانوایی از شهرهای مختلف در درب‌های ورودی مسجد مقدس جمکران نان تازه و داغ در اختیار زوار قرار می‌دهند.

بخشعلی افزود: 100 هزار پرس غذا در شب و روز نیمه شعبان میان خادمین و زوار توزیع خواهد شد.

وی از آمادگی مسجد مقدس جمکران برای دریافت نذورات در این ایام خبر داد و بیان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت مسجد جمکران و انتخاب روز و نذر خود در خدمت رسانی به زائرین در این ایام سهیم باشند.

مدیر پشتیبانی و خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران یادآور شد: همچنین تا پایان هفته جاری فرصت هست علاقمندان برای ایستگاه صلواتی درخواست کند تا با توجه به امکانات و شرایط موجود زمینه حضور آنها فراهم شود.

بخشعلی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال بتوانیم خدمت رسانی خوبی به همه زائرین و مشتاقان حضرت بقیه الله الاعظم (عج) داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار