سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: سالانه سه هزار نفر در این نهاد بازنشسته و تنها 600 نیروی جدید جذب می شوند و همین امر موجب شده که این اداره کل با کمبود نیروی انسانی مواجه باشد.
کد خبر: ۵۹۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 29 April 2018

 تابناک فارس به نقل از ایرنا:عبدالرسول احمدی، در جمع خبرنگاران در شیراز بیان داشت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بسیار محدود است و هم‌اکنون در زمینه تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش با مشکل مواجهیم و برای حل این معضل ناگزیر هستیم از نیروهای نوبت دوم استفاده کنیم و یا ساعت های تدریس را افزایش دهیم.
وی، همچنین در مورد وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان آموزش و پرورش فارس گفت: سال گذشته 9درصد بیش از اعتبارات تعیین‌شده، بودجه دریافت کردیم که از محل آن چهارماه از 9 ماه مطالبات معلمان حق التدریس، هفت ماه از 11 ماه اضافه کاری فرهنگیان، حق ایاب و ذهاب و قسمتی از بدهی های مربوط به برون سپاری وظایف در حوزه های مختلف از جمله سرویس مدارس را پرداخت کردیم.
احمدی ادامه داد: با وجود این هنوز برای پرداخت مابقی دستمزد معلمان حق التدریس و اضافه کاری فرهنگیان با مشکل رو به رو هستیم و افزون بر این برای تامین تجهیزات هنرستان های این استان نیاز به 20 میلیارد ریال اعتبار داریم.
وی افزود: در زمینه پرداخت سنوات بازنشستگان آموزش و پرورش فارس نیز با وجود وعده‌هایی که به آنها داده شده موفق به انجام این کار نشده‌ و امیدواریم با رایزنی‌های که در این مورد صورت‌گرفته، گشایش‌هایی در سال جاری حاصل شود.
احمدی، همچنین گفت: مبلغی که دولت بابت سرانه مدارس به آموزش و پرورش پرداخت می‌کند، پاسخگوی نیاز‌های مدارس نیست، و مدیران واحدهای آموزشی این استان از این موضوع گلایه مند هستند ضمن اینکه مدارس مناطق محروم برای اعتباری که در این زمینه تخصیص می یابد در اولویت قرار دارند.

** شیوه کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند بازنگری است
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به فراگیر شدن آسیب‌های اجتماعی و کاهش سن اعتیاد در مدارس، برای کاهش این آسیب ها و جلوگیری از نفوذ آن در واحدهای آموزشی، نیازمند تشکیل کارگروهی از دستگاه‌های مختلف هستیم که پیشنهاد تشکیل این کارگروه به استاندار فارس ارایه شده است اما اثر بخش بودن آن مستلزم این است که در این زمینه هم ‌افزایی لازم از سوی نهادی های مربوطه صورت گیرد.
احمدی گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند دانش آموزان را در برابر آسیب های اجتماعی مصون نگه دارد بلکه این کار نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه های اجرایی است.
وی، با اشاره به اینکه اکثر دانش‌آموزان بزهکار، یا فرزندان طلاق و یا قربانیان اعتیاد هستند، بیان داشت: آموزش و پرورش برای جذب مشاوران و مربیان پرورشی و کمک معنوی به این دانش آموزان، با کمبود منابع مالی مواجه است و در پی راهکارهایی برای جلب همکاری دانشگاه شیراز، بهزیستی و کمیته امداد در این زمینه هستیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس، ادامه داد: بهره گرفتن از حمایت های مالی نیکوکاران و خیران برای کمک به دانش آموزانی که فقر موجب بزهکاری آنها می شود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
احمدی اظهار کرد: در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی باید بازنگری و بررسی مجدد صورت گیرد، تا به نتایج موثرتر و بهتری دست یابیم.
وی، افزود: 2 درصد از کودکان واجد تحصیل در مقطع ابتدایی در این استان از تحصیل بازمانده‌اند و این در حالی است که حتی اگر یک دانش ‌آموز به دلیل فقر و یا مشکلات اجتماعی از تحصیل جا بماند، فاجعه است و ما در پی شناسایی، حل مشکلات مالی و گرفتاری‌های موردی این دانش‌آموزان هستیم.
احمدی به تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل این استان اشاره ای نکرد.

** 20درصد محتوای آموزشی بومی می‌شود
احمدی همچنین بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در دستور کار این اداره کل است و بر اساس این سند، عمده فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه محور است و بی شک با اجرایی شدن تمام مفاد این سند، شاهد تغییرات اساسی در نظام آموزش و پرورش خواهیم بود.
وی افزود: بر اساس این سند 20درصد محتوای آموزشی در هر استان بومی و از ظرفیت‌های موجود در حوزه کار و دانش پس از ارزیابی و بررسی نیازهای هر منطقه، استفاده خواهد شد.

** حذف آزمون مدارس خاص مقدمه حذف کنکور است
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود نیز به حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص اشاره و این رویداد را خواسته عموم جامعه بیان کرد و گفت: سایه کنکور بر سر آموزش و پرورش سنگینی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از اولیای دانش آموزان از برنامه‌های خلاقانه و مدارس هوشمند استقبال نمی‌کنند.
احمدی اظهار داشت: حذف آزمون مدارس خاص، مهم‌ترین گام برای به ‌روز کردن فعالیت‌های آموزشی با تکیه بر شکوفایی استعداد‌هاست و این مقدمه‌ای برا‌ی حذف کنکور است.
احمدی افزود: برای جبران حذف مدارس خاص، طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) از مقطع چهارم ابتدایی اجرا می‌شود، در قالب این طرح استعداد‌های دانش‌ آموزان به‌صورت غیر محسوس شناسایی خواهد شد و هدایت تحصیلی آنان متناسب با استعدادشان صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار