مدیر امور حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از سم پاشی به موقع برای مهار آفت سن در مزارع گندم استان خبر داد.
کد خبر: ۵۹۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 02 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: امیری مدیر امور حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه خشکسالی‌های مداوم سبب هجوم کم سابقه آفت سن به مزارع فارس شده است، گفت: سم پاشی به موقع تنها راه مبارزه با این آفت است.

وی افزود: باید سم پاشی قبل از تخم ریزی سن مادر انجام شود، زیرا این افت در دوره‌های مختلف حدود ۷۰ تخم می‌گذارد که با به دنیا آمدن پوره‌ها مبارزه با این افت سخت می‌شود.

امیری ادامه داد: در استان فارس ۳۶ هزار هکتار مزرعه گندم وجود دارد که ۱۲۰ هزارهکتار آن در جنوب فارس و مابقی در مرکز و شمال استان است و آفت سن در ۹۵ درصد ازاین مزارع کنترل شده است.

وی اظهار داشت: ۱۲۰ کارشناس جهاد کشاورزی در نقاط مختلف به ارزیابی وضعیت سن و راه‌های پیشگیری از خسارات احتمالی می‌پردازند.

امیری بیان کرد: فارس با تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در سال نقش مهمی در تامین نان کشور دارد.

امیری تصریح کرد: امسال بر اساس کیفیت و درصد سن زدگی در آزمایشگاه‌های مراکز خرید، گندم کشاورزان خریداری می‌شود.

وی گفت: هر کیلوگرم گندم، امسال هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود که تا دو درصد سن زدگی مبلغی از کشاورز کسر نمی‌شود، اما بیش از دو درصد از قیمت گندم‌ها کم می‌شود.

مدیر امور حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: گندم با میزان سن زدگی دو درصد ۲۵ تومان، ۴ درصد ۵۰ تومان،۵ درصد ۸۵ تومان و ۶ درصد ۱۲۰ تومان و بالای ۶ درصد هم تحویل گرفته نمی‌شود.

سِن‌ها، حشره‌هایی هستند که با هجوم به مزارع غلات تا رسیدن به مرحله سِن کامل از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه می‌کنند و در صورت زیاد بودن جمعیت آن‌ها، گیاه زراعی را به طور کامل از بین می‌برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار