مهم‌ترین ویتامین‌ها و کاربرد آن‌ها در بدن
برای اینکه بتوانید مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنید، فقط کافی است که هفته‌ای دو بار در طول روز به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. البته برای این که بتوانید ویتامین D مورد نیاز را خوب جذب کنید، نباید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ چرا که این ماده مانع از جذب ویتامین D در بدن می‌شود.
کد خبر: ۶۰۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 04 May 2018
تابناک اردبیل: در بسیاری از رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود که حتما از موادی مصرف شود که از درصد بالایی از ویتامین‌ها برخوردار باشند. بر طرف کردن نیاز به ویتامین چه در مردان و چه در زنان امری ضروری و واجب است. اما زنان با توجه به آناتومی خاصی که دارند، بیشتر از مردان نیاز به بعضی از ویتامین‌های خاص دارند. بسیاری از زنان با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و هوشمندانه می‌توانند تمام نیاز خود به ویتامین را به صورت روزانه برطرف کنند با این حال برخی از زنان در یک بازه زمانی خاص باید از یکسری مکمل‌های ویتامین‌دار استفاده کنند تا بدنشان با کمبود ویتامین روبه‌رو نشود. در ادامه این مطلب با بهترین ویتامین‌ها برای زنان در شرایط خاص، بیشتر آشنا می‌شوید. با توجه به سفارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها برای عملکرد، رشد و توسعه سلول‌های طبیعی بدن بسیار ضروری هستند. از آ‌جا که ما قادر نیستیم تمام مواد مغذی مورد نیازمان را تولید کنیم باید بسیاری از آن‌ها را از طریق غذا دریافت کنیم.
 
 
۱۰ ویتامین مهم که کمبود آنها به بدن آسیب می‌رساند
 

مهم‌ترین ویتامین‌ها و کاربرد آن‌ها در بدن

ویتامین A، که برای سلامت چشم، پوست و بافت اسکلتی بدن بسیار ضروری است.
ویتامین B۱ (تیامین)، که بدن را متابولیزه می‌کند و باعث تولید انرژی می‌شود.
ویتامین B۲ (ریبوفلاوین) که آنتی اکسیدان است و از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
ویتامین B۳ (نیاسین)، که می‌تواند خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.
ویتامین B۵ (اسید پانتوتنیک) که برای تولید هورمون، سلامت سیستم ایمنی و تولید انرژی ضروری است.
ویتامین B۶ (پیریدوکسین)، که به تولید میلین، یک لایه محافظ در اطراف سلول کمک می‌کند.
ویتامین B۷ (بیوتین) که برای متابولیسم و همچنین سلامت پوست، مو، ناخن و سلول‌ها بدن ضروری است.
ویتامین B۹ (فولات)، که برای عملکرد مناسب سیستم عصبی ضروری است.
ویتامین B۱۲ (کبالالین)، که برای تولید گلبول‌های قرمز سالم و سلول‌های عصبی ضروری است.
ویتامین C، که برای رشد و ترمیم در بافت بدن ضروری است.
ویتامین D، که در جذب کلسیم کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا استخوان‌ها سالم بمانند و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهینه می‌کند.
ویتامین E. که بدن را از سر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
ویتامین K، که با لخته کردن خون در ناحیه بریدگی از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌کند. این ویتامین همچنین باعث سلامت قلب شده و و قدرت استخوان‌ها را بالا می‌برد و همچنین کولین که برای عملکرد کبد، عملکرد سیستم عصبی و حرکت عضلانی مهم است.
 
بسیاری از ویتامین‌ها عملکرد مشابهی دارند. به عنوان مثال، هر دو ویتامین A. و C. باعث بهبود سلامت دندان‌ها و بافت‌های نرم بدن می‌شوند. به طور مثال، ویتامین B به خوبی به متابولیسم بدن کمک کرده و در تولید گلبول‌های قرمز، نقش پررنگ و اساسی را ایفا می‌کند.
 
 
۱۰ نشانه و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن را بشناسید
 
 
تامین ویتامین D برای بدن
 
برخی از قسمت‌های بدن نیاز به ویتامین‌های خاصی دارند. به عنوان مثال، ویتامین D. در کمک به بدن برای جذب و حفظ سطح مناسب کلسیم ضروری است. این ویتامین همچنین نقش کمک کننده سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها را نیز بر عهده دارد. جذب ویتامین D از طریق غذا دشوار است اما خوشبختانه وقتی ما در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیریم، این ویتامین مفید در زیر پوست جذب می‌شود. برای اینکه بتوانید مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنید، فقط کافی است که هفته‌ای دو بار در طول روز به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. البته برای این که بتوانید ویتامین D مورد نیاز را خوب جذب کنید، نباید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ چرا که این ماده مانع از جذب ویتامین D در بدن می‌شود.

یکی از مواقعی که بدن به ویتامین نیاز دارد، زمان انعقاد خون است. برای اینکه خون بتواند لخته شود نیاز به ویتامین K دارد. خوشبختانه کمبود ویتامین K. بسیار نادر است. چرا که باکتری‌ها در روده شما تقریبا ۷۵ درصد از ویتامین K مورد نیاز بدن را تولید می‌کنند. تحقیقات در این باره نشان داده که باکتری‌های مفید در روده می‌توانند به جذب حداکثری ویتامین K در بدن کمک کنند. شما با مصرف برخی از غذا‌های سالم و سرشار از ویتامین K می‌توانید به راحتی نیاز بدنتان به این ماده ضروری را تامین کنید.
 
 

آیا بدن ما نیاز به مکمل دارد؟

به استثنای دستور پزشک، اکثر مردم نیاز به مصرف ویتامین اضافی ندارند. با این حال، چند استثنا در این رابطه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
 
 
۱۰ نشانه و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن را بشناسید
 

ویتامین‌های ضروری برای زنان باردار

زنان باردار و شیرده نیاز بیشتری به ویتامین B۶ و B۱۲ و همچنین اسید فولیک، نسبت به سایر زنان دارند تا با مصرف چنین ویتامین‌هایی از کمبود ویتامین در بدنشان جلوگیری کنند. چرا که کمبود این ویتامین‌های ضروری ممکن است به جنین و بچه در حال رشد آسیب وارد کند. کمبود اسید فولیک در زنان باردار می‌تواند به ایجاد برخی نواقص و حتی کاهش وزن در نوزادان تازه به دنیا آمده منجر شود. زنان بهتر است که حداقل تا یک سال قبل از باردار شدن اسید فولیک را در برنامه روزانه خود لحاظ کنند.
 
 

رفع کمبود محدودیت‌های غذایی برای گیاهخواران

گیاهخواران قانونمند که بر عقیده خود پافشاری می‌کنند، ممکن است به ویتامین B۱۲ بیشتری نیاز داشته باشند. گیاهخواران همچنین می‌توانند با مصرف نان بیشتر به فکر تامین این ویتامین ضروری برای بدن باشند. جالب است بدانید؛ گیاهخوارنی که لبنیات، تخم مرغ، ماهی یا گوشت را به هیچ عنوان مصرف نمی‌کنند، در معرض کمبود ویتامین A نیز هستند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تیره رنگ می‌تواند به جلوگیری از کمبود ویتامین A کمک کند. این امر نیز بسیار مهم است که مطمئن شوید به میزان کافی روی دریافت می‌کنید تا بدنتان کمتر دچار مشکل شود.
 
 
۱۰ نشانه و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن را بشناسید
 

ویتامین‌های ضروری برای زنان سالخورده

زنان مسن‌تر و افرادی که از نور مستقیم خورشید محروم هستند؛ ممکن است نیاز به مکمل ویتامین D داشته باشند. ویتامین D می‌تواند در مقادیر زیاد مضر باشد. بنابراین نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. از یاد نبرید حتما در مورد میزان مصرف ویتامین D. با پزشک خود مشورت داشته باشید. ویتامین D. به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا از شر بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آرتریت و سایر بیماری‌های خود ایمنی در امان باشد. البته زنان مسن و بزرگسال ممکن است با توجه به ساختار بدن دچار کمبود ویتامین B. نیز باشند. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد هضم غذا و متابولیسم بدن دارد. این گونه افراد می‌توانند با توجه به دستور پزشک علاوه بر مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B. از مکمل این ویتامین نیز بهره ببرند.
 
 

کمبود مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها در بدن و علائم آن

مهم است که به طور مرتب، مواد مغذی کافی دریافت کنید یا کمبود آن‌ها را به موقع جبران کنید. برخی از افراد اگر به اندازه کافی مواد مغذی را در اختیار بدن خود قرار ندهند، دچار علائمی می‌شوند. این علائم و عوارض گا‌ها خود را به شکل سردرد، خستگی زیاد و برخی دیگر از عوارض آزار دهنده نشان می‌دهند. در ادامه این مطلب با برخی از عوارض ناشی از کمبود مصرف مواد مغذی (ویتامین‌ها) آشنا می‌شوید.

- مورمور شدن یا بی حسی در دست یا پا می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B در بدن باشد.
- گرفتگی عضلات بدن می‌تواند ناشی از کمبود؛ منیزیم، کلسیم و یا پتاسیم باشد.
- خستگی، ضعف و درد عضلانی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D. در بدن باشد.
- از دست دادن حافظه می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B۱۲ باشد.
- زخم دهان، خاکستری شدن موها، می‌تواند ناشی از کمبود فولات در بدن باشد.
- دید ضعیف در شب، ریزش شوره از موی سر می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین A. باشد.
- اگر شما علائمی چون: خستگی، ضعف، اسپاسم عضلانی یا سوزش دست و پا، سرگیجه و سردرد را به کرات در خود احساس می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
 
۱۰ نشانه که کمبود ویتامین در بدن‌تان را هشدار می‌دهد
 

مصرف مواد غذای در اولویت قرار دارند

اگر چه استفاده از مولتی ویتامین‌ها هنوز هم در بین مردم از محبوبت خاصی برخوردار است، اما تحقیقات اخیر نشان داده که این مواد لزوما مانع بروز برخی از بیماری‌های مزمن در بدن نمی‌شود. البته این مواد قادر نیستند که ابتلا به برخی بیماری‌های خاص در بدن را کاهش دهند. ادعا‌هایی که برخی از شرکت‌های سازنده انواع مولتی ویتامین‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. این شرکت‌ها سعی می‌کنند که جنبه اثر بخشی مولتی ویتامین‌ها را چند برابر واقعی خود نشان دهند تا فروش بیشتری داشته باشند. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که به جای استفاده از انواع مکمل‌های ویتامین دار، باید بیشتر ویتامین‌هایی که برای بدن ضروری است را از طریق مواد غذایی جذب کنیم. غذا‌های مغذی علاوه بر این که ویتامین‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند، موادی چون فیبر‌ها که برای بدن بسیار مفید هستند را نیز به همراه انواع ویتامین‌ها در اختیار بدن‌تان قرار می‌دهند. این نکته را انجمن قلب آمریکا (AHA)، نیز تایید می‌کند که بیشتر از مواد غذایی مغذی و طبیعی، برای جبران کمبود ویتامین بدن خود بهره ببریم تا اینکه بخواهیم از انواع مکمل‌ها استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار