رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط کنونی جهان، باید با رویکرد همگرایی در نظام اثرات منفی اقتصاد کشور را کاهش داد.
کد خبر: ۶۰۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ 11 May 2018

غلامعلی فاروقی در نشست تخصصی سالیانه روسا و دبیران کمیسیون کشاورزی و آب اتاق‌های سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز، اظهار داشت: یکی از عارضه‌های بزرگ و ریشه‌دار کشور بحث عدم همگرایی در تصمیم‌گیری در نظام کشور است که این آفت در بخش خصوصی نیز واردشده است.

وی بابیان اینکه تصمیم‌های غیرعقلانی داخلی در بخش اقتصاد، وضعیت اقتصادی ما را بدتر می‌کند، افزود: تنها راه مقابله با تصمیم ترامپ و ترامپ‌ها، هم‌گرایی در کشور و اتخاذ تصمیم یکپارچه است که در صورت تحقق این مهم می‌توان عوارض تصمیم ترامپ را کاهش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه هزینه واگرایی‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، گفت: خواسته ما به‌عنوان مجلس بخش خصوصی ایجاد همگرایی و اتخاذ تصمیم یکپارچه در کشور است.

فاروقی با اشاره به مشکل آب در کشور و تأثیر آن بر سایر بخش‌ها، تصریح کرد: عارضه عدم تصمیم‌گیری به یک فرهنگ در بین تصمیم گیران کشور و حتی بخش دولتی تبدیل‌شده که با ادامه این رویه فرصت‌ها از دست می‌رود.

وی ادامه داد: موضوع آب در حدود 6 سال اخیر مطرح بوده است اما این موضوع با تشکیل سمینار، نشست و بگومگوها اجرایی و عملیاتی نمی‌شود درحالی‌که راهکار آب در کشور مشخص است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: آب‌وخاک دو مسئله مرتبط هستند که به این دو موضوع باید با یک دید نگاه شود و برخی فراموش می‌کنند که این دو موضوع باهم هستند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران نیز با جدا کردن این دو کمیسیون، بحث خاک را تضعیف کردند درحالی‌که مشکل دو بخش آب‌وخاک، یکی است لذا دو کمیسیون باید به یک کمیسیون تبدیل شود و نباید منابع، تفکر و نگاه‌ها را جدا کنیم.

مسئله آب باید محور تمام فعالیت‌ها در کشور قرار گیرد

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبری کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز آب از جنبه کشاورزی خارج‌شده و تمدن ایران را در آستانه انحطاط قرار داده است.

سید محمدحسین شریعتمدار تصریح کرد: در بحث آب هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ایم به‌طوری‌که بر اساس فرمول سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) سهم زیر هزار مترمکعب آب برای هر نفر وضعیت بحرانی است که بر اساس آمار وزارت نیرو در حال حاضر این میزان در کشور ما هزار و 100 مترمکعب برای هر نفر است.

وی افزود: این آمار بیان‌کننده این است که کشور در بخش آب در هنوز به بحران نرسیده اما زمان کمی برای انجام کارهای پیشگیرانه وجود دارد که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبری کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه برای برون‌رفت از وضعیت بد آب در کشور راهی جز عزم همگانی برای پیشگیری نداریم، مطرح کرد: اگر در برنامه ششم موفق عمل کنیم کاری انجام‌شده در غیر این صورت آبی وجود نخواهد داشت که نگران آن باشیم و باید نگران ادامه حیات در سرزمین بدون آب باشیم.

شریعتمدار ادامه داد: آب در کشور جز مراجعی است که مورد اعتماد ملی قرارگرفته که بخش آب اتاق بازرگانی ایران تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست منعقدشده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر در انحطاط آب، توانمندی و ثروت نفت کشور است که فقدان این مهم و واگذاری فعالیت‌ها به مردم این امید را ایجاد می‌کند که باهم افزایی بخش خصوصی و دولتی اقدامی مؤثر در جلوگیری از انحطاط آب در کشور انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار