دومین اجلاس اعضای هیئت رییسه شورای کلانشهرهای ایران که به میزبانی شورای شهر شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 11 May 2018

 

احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز تبادل نظر و هم فکری در جهت بررسی و حل و مشکلات و گرفتاری‌های شهری را دلیل برگزاری این نشست اعلام کرد و گفت: امروز برخی از این مشکلات به معضل و بحران تبدیل شده و باید راه حل‌های فوری و اساسی برای این معضلات پیدا کرد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه دولت‌ها در اداره امور شهرها ناتوان هستند و راهی جز سپردن وظایف شهرداری به نمایندگان مردم ندارند، اضافه کرد: از جمله مسائل اصلی کلان شهرهای کشور که با آن مواجه هستند فقر و حاشیه نشینی"، " بحران حرکت و جابجایی در شهرها" و " افول کیفیت و قابلیت زندگی در شهرها" است که این مسائل آنچنان کلانشهرها را متاثر خود کرده که آسیب‌های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نیز به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه شوراها باید راهبری حرکت از "شهرهای متمرکز بر خودرو" به "شهرهای شهروندگرا" را به درستی انجام دهند، اضافه کرد: رشد فضای پیاده‌روها از جمله مهم‌ترین محورهای این موضوع است بر این اساس شهرها باید از خودرو محوری به مردم محوری و محله محوری تبدیل شوند.

دستغیب با تاکید بر اینکه شوراها نباید در نجات "ذخایر سبز شهرها" تعلل کنند، افزود: مفهوم بوستان‌شهرها باید توسعه یافته و اجرایی شود. متاسفانه امروزه زندگی و نفس کشیدن در کلانشهرها بسیار سخت و آسیب‌زا شده است .

وی با بیان اینکه در موضوع درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، تعیین سهم مدیریت شهری از مالیات‌های مستقیم به حداقل سه درصد، افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده به ۵۰درصد و اجازه تعیین نرخ عوارض نوسازی در کلانشهرها به شوراهای شهر از جمله مواردی است که باید از طریق شورای‌عالی استان‌ها پیگیری شود، ادامه داد: در موضوع جذب سرمایه، باید به دنبال مزایای سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه باشیم. هم اکنون تنها زمینه‌های تشویقی سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه حمل و نقل ریلی تبیین شده است .

رییس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه ساختار شرکت‌های مشارکتی سهامی شهرداری‌ها با طرف خارجی برای توزیع ریسک سرمایه گذاری باید تعریف و اجرایی شود، تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی و دیگر مشوق‌های غیر مالیاتی برای این شرکت‌ها باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوعات سرمایه‌گذاری را باید از ساخت فروش مجتمع‌های تجاری مخصوصاً در مرکزیت شهرها به سمت پروژه‌هایی مانند مدیریت پسماندهای شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده سوق دهیم، اضافه کرد:در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده مشوق‌های ضمانتی و مشارکت با سازنده در ضررهای احتمالی، راهگشاست.

دستغیب افزود: استفاده از تجارب کشورهایی مانند چین، برزیل، مصر،هند، ترکیه و قطر در جذب سرمایه های خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع تسهیل در فعالیت‌های کسب و کارهای دانش پایه می‌تواند تاثیر مناسبی در اشتغال و رونق اقتصادی در شهرها داشته باشد، افزود: بر خلاف کسب و کارهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی و مراکز خارج از شهرها شکل می‌گیرند، کسب و کارهای دانش پایه در داخل شهرها فعالیت می کنند و شوراها باید در زمینه تسهیل و ترغیب این قبیل فعالیت‌ها در شهرها اقدام کنند.

رییس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه رعایت مرز نظارت و دخالت شوراها در امور شهرداری‌ها از امور بسیار مهم و چالش برانگیز است، تصریح کرد: باید بپذیریم که اگر ما انتظار التزام به قانون را از طرف شهروندان داریم، ابتدا باید مجموعه تصمیم‌گیر و شوراها این التزام را داشته باشند و مرکز نظارت و دخالت را برای خودش کاملاً شفاف کند .

وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته سرمایه‌داران و شهرداری‌ها با اتحاد خویش، شهرها را تبدیل به کارگاه‌های ساختمانی کرده‌اند و مردم را بین بتون‌ها و ستون‌ها محاصره کرده‌اند و مردم را از حقوق شهر نشینی محروم و رابطه آنان با طبیعت را قطع کرده‌اند، افزود: با این شرایط نگرانی‌هایی در خصوص واگذاری همه اختیارات شهر به شهرداری‌ها وجود دارد.

دستغیب با اشاره به اینکه در واگذاری امور شهری به شهرداری ها دو نکته و نگرانی اصلی وجود دارد، اضافه کرد: اول اینکه آیا شهرداری ها آمادگی به عهده گرفتن این وظایف را دارند ودوم اینکه به نظر میرسد دولت ها تمایل جدی برای واگذاری این امور به شهرداری ها را ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار