مدیر جهاد کشاورزی داراب از تولید سالانه ۷ هزار تن گل محمدی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۰۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳ 11 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالله سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: اراضی زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار است که ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار آن دیم و ۵۰۰ هکتار آبی است.

وی افزود: عملکرد تولید در هر هکتار از اراضی دیم گل محمدی هزار و ۲۰۰ کیلو و در هر هکتار از اراضی آبی دو هزار و ۵۰۰ تن است که در مجموع سالانه حدود ۷ هزار تن گلبرگ‌تر گل محمدی در این شهرستان تولید می‌شود.

سیدی ادامه داد: عمده اراضی دیم گل محمدی داراب در لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید واقع شده است و کشت آبی گل محمدی نیز در لایزنگان و دشت داراب انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: ۲۰ هزار هکتار گل محمدی در سراسر جهان کشت می‌شود که ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به ایران، هفت هزار هکتار آن مربوط به استان فارس و پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به روستای لایزنگان شهرستان داراب است.

سیدی با بیان اینکه ۷۵ درصد گل محمدی شهرستان داراب از نوع معمولی و ۲۵ درصد آن از نوع گل تالونه است که بیشتر به کشور‌های پاکستان، هند و دیگر کشور‌های خارجی صادر می‌شود، گفت: ۷۰ درصد گل محمدی شهرستان داراب به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: با وجود تولید ۷ هزار تنی گل‌محمدی تنها ۵ کارخانه صنعتی گلاب‌گیری در این شهرستان فعال هستند و ۲۰ واحد گلاب‌گیری سنتی نیز در این شهرستان وجود دارد.

سیدی بیان کرد: سالانه ۲۵ کیلو اسانس گل محمدی در این شهرستان تولید می‌شود و برای تولید هر کیلو بین ۵ تا ۱۰ تن گلبرگ محمدی استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی داراب با بیان اینکه ارزش افزوده اسانس گل‌محمدی بسیار بالا است به طوری که قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی بین ۷ تا ۱۰ هزار یورو است، خاطرنشان کرد: چند روز پیش یک کارخانه گلاب و اسانس‌گیری در داراب با مشارکت شریک فرانسوی راه‌اندازی شده که برای آغاز فعالیت منتظررسیدن دستگاه‌های اسانس‌گیری از کشور فرانسه است.

وی افزود: عمده گل‌محمدی شهرستان داراب به گلاب تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی ندارد این در حالی است که در کشور ترکیه گل محمدی به اسانس، کانکریت و ابسولوت تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی دارد و در مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

سیدی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی که در شهرستان داراب رخ داده گل محمدی باید به عنوان یک کشت جایگزین در نظر گرفته شود و جهاد کشاورزی توسعه کشت گل محمدی را در برنامه خود قرار داده است.

بزرگترین دشت گل محمدی جهان متعلق به شهرستان داراب است که عمده آن در روستای نوایگان و لایزنگان قرار دارد.

روستای لایزنگان داراب درفاصله ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی داراب واقع شده است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار