معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دلیل اینکه شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است و مراجعات متعددی به مراکز درمانی می‌شود، با کمبود دارو مواجه هستیم.
کد خبر: ۶۰۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ 19 May 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:حسین نیک‌نهادبا اشاره به فعالیت‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه تأمین سهمیه دارویی مراکز درمانی و داروخانه‌ها اظهار داشت: درصد بالایی از بیماران سرطانی استان‌های جنوب کشور به شیراز مراجعه می‌کنند که برای دسترسی راحت‌تر، داروهای شیمی‌درمانی در داروخانه‌های بیمارستان امیر، بیمارستان نمازی و دانشکده داروسازی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است و مراجعات متعددی به مراکز درمانی می‌شود، با کمبود دارو مواجه هستیم که برای افزایش سهمیه دارویی نیز با وزارت بهداشت چالش داریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: سونامی سرطان در ایران درست نیست، میزان ابتلا به سرطان در کشورمان کمتر از متوسط جهانی است، البته برخی سرطان‌ها در بین جوانان و خانم‌ها شایع‌تر است چون نسبت به گذشته مصرف قلیان و سیگار نیز بیشتر شده است.

نیک‌نهاد در خصوص نظارت بر داروخانه‌ها گفت: در ماه حداقل یک‌بار از بیمارستان‌ها به‌منظور بررسی کمبود دارویی، بازرسی انجام می‌شود و داروخانه‌ها نیز تحت نظارت شدید هستند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: دارو از معدود کالاهایی است که در کشور قیمت‌گذاری می‌شود و برخی اوقات نیز تفاوت قیمت روی جلد دارو با قیمت فروش مورد اعتراض شهروندان قرار می‌گیرد که با اطلاع‌رسانی بازرسان ما نیز شکایت‌ها را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 3 تا 5 درصد داروهای مصرفی در کشور وارداتی هستند، تصریح کرد: داروهای وارداتی برای اکثر بیماری‌ها استفاده می‌شود که گران‌قیمت هم هستند، برخی پزشکان اصرار به مصرف بعضی برندهای خاص داروی خارجی دارند که برای سردرگم نبودن بیمار این داروها وارد و در شهرهای مختلف ازجمله شیراز توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: در کشور و همین‌طور استان فارس و شهر شیراز داروی قاچاق نداریم، البته قاچاق همه‌جا وجود دارد اما در دارو خیلی اندک است و بیشتر در مکمل‌ها و وسایل آرایشی و بهداشتی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی یادآور شد: داروهای قاچاق اکثراً تقلبی هستند و هر دارویی که خارج از سیستم رسمی توزیع شود قاچاق و غیرقانونی است که جمع‌آوری و معدوم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار