میزان شیوع فشارخون بالا در افراد ۱۵ تا ۶۵ سال در استان فارس پنج و نیم درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۰۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 19 May 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اپیدمیولوژیک بیماری‌ها که در کشور‌های در حال توسعه رخ داده، بیماری‌های مزمن و عوامل خطر مرتبط با آن‌ها را به عنوان عمده‌ترین مشکلات بهداشتی این کشور‌ها معرفی کرد و گفت: بیماری‌های مزمن، هزینه‌های سرسام آور مستقیم و غیر مستقیم را بر سیستم بهداشت تحمـــیل می‌کنند.

عبدالرسول همتی افزود: عواقب بیماری‌های مزمن، ناتوانی بر اثر ابتلا به سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی قلبی، دیالیز، مشکلات چشمی و مرگ زودرس برای میلیون‌ها نفر انسانی است که اغلب در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند و قسمت زیادی از بودجه کشور‌های کم درآمد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی از جمله این بیماری‌ها به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس نتایج مطالعه پیمایش ملی سال ۱۳۹۵، میزان شیوع فشارخون بالا در افراد ۱۵ تا ۶۵ سال کشور، ۲۷ درصد و در استان فارس ۲۲ و نیم درصد گزارش شده است که نسبت به گزارش همین مطالعه در سال ۱۳۹۰ در کشور هشت درصد و در استان پنج و نیم درصد افزایش داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: از این رو برای پیشگیری از عوامل خطر، کنترل بیماری فشارخون بالا و به تبع آن ارتقا سلامت جامعه و کاهش بار بیماری، باید راهبرد‌های مؤثر و قابل قبول به کارگرفته شود تا بتوان در راستای «تغییر رفتار‌های خطرساز» و «اصلاح شیوه زندگی» گام برداشت.

همتی، عوامل متعدد و ادغام یافته‌ای را در ایجاد این بیماری مؤثر دانست و افزود: باید اقداماتی که برای کنترل آن‌ها به کار‌ می‌بندیم، چند جانبه و متعدد باشد، بخش‌های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارایه کنند.

وی، رسیدن به این هدف مهم را مستلزم تعهد و همراهی سیاستگزاران از سویی و کارکنان بهداشتی، سازمان‌های مردم نهاد و تمام آحاد جامعه از سویی دیگر برشمرد و تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ با یکدیگر می‌توان از بروز این بیماری و عوارض مهلک آن پیشگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار